Sa conduci o motocicleta lipsita de polita Casco este echivalent cu a conduce un tir fara sa ai permis de conducere. Incheierea unei asigurari de acest gen este aproape obligatorie, avind in vedere ca numarul de accidente in care sunt implicati motociclistii creste de la un an la altul. De fapt, tocmai asta este problema.
Inarmati cu statisticile oficiale, care arata o crestere a frecventei accidentelor rutiere in care sunt implicate motociclurile, asiguratorii evita sa incheie polite pentru aceste mijloace de transport. Unele societati de asigurari spun pe sleau ca nu au in portofoliu polite destinate motociclurilor, iar altele incheie asemenea asigurari la tarife piperate si in conditii destul de drastice.
In ultimii ani, piata moto din Romania si-a trecut in cont cresteri insemnate. Spre exemplu, in 2005, piata moto s-a majorat cu aproape 32% fata de 2004, dar volumele sunt in continuare destul de mici. Anul trecut s-au vindut mai putin de 1.500 de unitati.
Practic, achizitionarea unei motociclete s-a transformat intr-un pas firesc pentru cei care si-au `garnisit` deja garajul cu cel putin un autoturism din gama celor de top. Un alt segment important al cererii pentru `motoare` de vara este reprezentat de tinerii care au nevoie de un bilet de intrare intr-un grup social aparte.
Si tocmai aceasta categorie reprezinta o problema pentru asiguratori. `In cel mai bun caz, pasiunea, si nu nevoia, justifica achizitia unei motociclete. Dar sunt tot mai multi care cumpara un motociclu doar din teribilism sau, sa folosesc un termen la moda, pentru fite. Iar acestia sunt cei mai expusi accidentelor`, spune reprezentantul unei societati de asigurari.
De regula, tinerii cu venituri modeste (si cu parinti la fel) apeleaza la leasing pentru a-si cumpara o motocicleta. In contractele standard, valabile si pentru autoturisme, se stipuleaza insa ca polita Casco incheiata pentru ceea ce face obiectul leasingului, trebuie sa se contracteze fara fransiza.
In limbajul asigurarilor, aceasta reprezinta partea din valoarea fiecarei daune pe care o suporta proprietarul masinii sau motociclului. Numai ca nici un asigurator nu accepta sa incheie o asigurare Casco fara fransiza pentru o motocicleta. Pagubele, spun asiguratorii, sunt mari si dese.
Spre exemplu, statisticile oficiale arata ca pe segmentul motocicletelor de strada lideri sunt marcile japoneze, in cazul carora piesele de schimb si manopera costa destul de mult. Atentie, daca la autoturisme se mai negociaza fransizele, in ce priveste motocicletele, asiguratorii nu dau inapoi. Si asta, deoarece nu e totuna sa ai procent aplicat la valoarea daunei, cu procent aplicat la suma asigurata. Iar la motocicluri, regulile sunt clare: procentul de fransiza, cuprins intre 5 - 20%, se aplica la suma asigurata.
Desi fransiza, obligatorie de altfel, reprezinta o garantie in plus pentru asigurator, primele pentru polita Casco sunt si ele mai piperate. Pentru autoturismele noi, cotatia anuala de prima Casco este de 6-6,7%. Daca aceste cotatii sunt valabile si la motociclete, cel putin in cazul Astra Asigurari, la celelalte societati, cotatiile sunt mai ridicate.
La Allianz-Tiriac, cotatia Casco pentru moto noi este de 8,9%, in vreme ce Omniasig aplica 15%. Asa se face ca asigurarea pentru o motocicleta japoneza, cu o capacitate cilindrica de pina la 700 cmc, ajunge sa coste dublu fata de o polita similara contractata pentru un autoturism nou de litraj mediu.
La unele companii, persoanele fizice pot incheia polite Casco pentru motocicluri doar daca vin cu recomandari serioase de la prieteni ori cunostinte ale personalului asiguratorului. Altele refuza politicos orice cerere de acest fel. Generali Asigurari, spre exemplu, nu incheie Casco decit pentru parcuri de motociclete.
Adica, nu asigura decit parcuri de cel putin 10-15 motociclete, potentiali clienti fiind Politia Rutiera, firmele de curierat rapid ori lanturile de pizzerii. Din cauza conditiilor restrictive si a tarifelor mai mari, numarul politelor Casco pentru moto, pastorite de ceilalti asiguratori, este destul de redus.
Omniasig administreaza 118 asemenea polite Casco, in vreme ce la Allianz-Tiriac, numarul politelor Casco pentru motociclete a ramas aproximativ constant, in jurul valorii de 200. Pentru o motocicleta japoneza cu o capacitate cilindrica de pina la 700 cmc si un pret DDP (toate taxele, inclusiv cele vamale) de 8.500 de euro, pretul anual al unei asigurari Casco este cuprins intre 500 - 1.300 de euro. Fransiza obligatorie se aplica, in cazul societatilor mentionate, la suma asigurata.
De exemplu, la o motocicleta asigurata pentru 8.500 de euro, o fransiza (pentru pagube partiale) de 3% inseamna 255 de euro. In cazul unei avarii a carei reparatie costa 500 de euro, asiguratorul va plati 245 de euro, proprietarul urmind sa suporte 255 de euro. Daca procentul ar fi fost aplicat la valoarea daunei, adica 500 de euro, proprietarul ar fi platit doar 15 euro, restul cazind in sarcina asiguratorului.
Sursa: Bloombiz
Omniasig si Pilkington au inaugurat, luni, punctul de lucru Pilkington Bucuresti - Grivita,...
Societatile de asigurari au devenit tinte sigure ale fraudelor, in special dupa declansarea crizei...
Pe piata romaneasca se manifesta o tendinta de crestere a cererilor de despagubire pentru daune...
Omniasig, una dintre cele mai mari companii de asigurari, controlata de grupul austriac Vienna...
Gigantul francez de asigurari AXA a inceput sa aduca bani in compania pe care a preluat-o la...
Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...
Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...
Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...
Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...
Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...