Impinsi de concurenta, asiguratorii romani isi cauta clienti si dincolo de granita. Asirom vrea sa vanda asigurari auto, polite de bunuri si de viata in strainatate, Asitrans tinteste clienti corporate din Ungaria si Bulgaria, Astra doreste sa isi mareasca afacerile cu asigurari maritime in Orientul Mijlociu, iar City Insurance va aborda Italia pe segmente de nisa.
De ce ar cumpara un client din strainatate un produs romanesc de asigurare? Companiile autohtone mizeaza pe preturile mai mici la polite comparativ cu tarile vest-europene si pe o experienta mai mare fata de firme din tari precum Republica Moldova sau Albania. Toate acestea, in contextul in care asiguratorii locali nu mai atrag atat de usor clienti pe piata interna, iar cotele de piata sunt tot mai greu de mentinut.
Asirom, de exemplu, pierduse, dupa prima jumatate a anului, aproape 3,5 puncte procentuale din cota de piata la asigurarile generale (16,5% in primele sase luni ale lui 2005). Si Omniasig s-a confruntat cu o scadere la asigurarile generale. Companii precum Astra, Asiban sau Asitrans au reusit sa isi majoreze cotele de piata fata de anul trecut, dar cu procente infime. Una e sa cresti de la 0,84 la 1,5%, in cazul Asitrans, si alta sa urci de la 20,6% la 22,3%, asa cum a facut Allianz-Tiriac.
Intr-o industrie estimata la 1,7 miliarde de euro pentru final de an, marile grupuri internationale prezente in Romania fac viata din ce in ce mai grea companiilor romanesti de asigurari, determinandu-le sa-si reanalizeze businessul si sa devina tot mai atente la oportunitatile de afaceri. Mai mult, pe segmentul auto, marjele de profit pentru toti asiguratorii din Romania au fost foarte mici, inexistente aproape in cazul politelor CASCO. In astfel de conditii, companiile autohtone sunt ademenite catre pietele din jur de perspectivele unor castiguri mai bune si de posibilitatea atragerii de noi clienti. In tari precum Ungaria sau Bulgaria, obstacolele de ordin legislativ vor fi inlaturate odata cu aderarea la UE.
Cotele de prima nu ar trebui sa difere din punct de vedere tehnic, iar pretul unei polite ar trebui evaluat in functie de riscul acoperit, pe baze actuariale. `Insa, pe piata noastra se practica in continuare cote de prima de `tip comercial`, reduse comparativ cu pietele externe. Totusi, este normal pentru o piata care nu a ajuns inca la maturitate`, spune Bogdan Hreapca, director general London Brokers. Cu alte cuvinte, pentru a depasi concurenta, unii asiguratori accepta sa mearga chiar aproape in pierdere la anumite produse, cu prime care nu acopera riscurile.
Conducerea companiei Asitrans estimeaza ca va obtine venituri suplimentare de doua sau trei milioane de euro in 2007, in urma extinderii activitatii in Ungaria si Bulgaria. Aici vrea sa vanda polite property, cargo, asigurari destinate transportatorilor. Potrivit directorului general al Asitrans, Bogdan Stan, in Ungaria, marja de profit este mai buna decat in Romania, in conditiile unor prime de asigurare mai mari si a unor costuri de comercializare mai mici.
In prima faza, Asitrans mizeaza pe beneficiile de imagine si experienta ce vor fi castigate in urma extinderii afacerii. Compania va lucra pentru inceput doar prin intermediul a patru sau cinci brokeri din fiecare tara, `Am inceput de catva timp discutiile, urmand ca dupa 1 ianuarie sa incheiem si primele contracte de colaborare. Estimam ca in primul semestru al anului viitor sa subscriem si primele riscuri`, precizeaza Andrei Gluvacov, consilierul directorului general al Asitrans.
Astra-Uniqa a mers la export cu ceea ce stia sa faca mai bine: asigurari maritime. Inca de acum sase ani, compania si-a extins aceasta activitate, preluand in mare parte riscuri de la clienti din Turcia, dar si din Siria, Egipt si Liban. Tinta au constituit-o in principal armatorii ale caror flote opereaza in zona Marea Neagra - Marmara - Marea Mediterana. Astra a privit extinderea ca pe o politica prin care firma poate deveni cunoscuta si poate dobandi experienta necesara inaintea integrarii pe piata europeana. Oficialii firmei spun ca au reusit sa atraga clienti din alte tari prin `practicarea unor prime atractive fixe, combinate cu termeni si conditii flexibile`, dar si prin relatii stranse cu mari brokeri din strainatate.
Posibil este insa si reversul medaliei, adica intrarea pe piata locala a unor asiguratori din afara tarii, care `sa fure` din clientii companiilor romanesti de profil. Asiguratori si brokeri internationali au preluat deja anumite riscuri, pe care inainte le asigurau doar companii romanesti. Tendinta a inceput odata cu preluarea unor companii autohtone de catre multinationale, obisnuite cu asiguratorii din afara.
Preturi locale mai mici
`La noi in tara gasesti, pentru multe tipuri de asigurari, cote de prima mult mai mici decat pe pietele Europei continentale sau decat pe piata Londrei.`
Bogdan Hreapca, director general London Brokers.
Cum te mentii in joc
`Nimic nu ne mai impiedica sa ne extindem si pe piete emergente, cum ar fi Ungaria si Bulgaria. Evident, cel care nu devine un jucator regional va iesi din joc mai devreme sau mai tarziu.`
Sursa: www.capital.ro
Asigurarea locuintelor din Romania a devenit, incepand de joi, obligatorie. Romanii vor fi nevoiti...
Soferii care au fost loviti in trafic de alti conducatori auto isi vor vedea masinile reparate, pe...
Trimestrul trei le-a adus asiguratorilor de pe piata locala noi scaderi ale primelor brute...
ASIROM Vienna Insurance Group lanseaza noua asigurare de sanatate MEDICAL SELECT PLUS, ce...
Intr-un top al despagubirilor platite de asiguratori un loc fruntas il ocupa un producator de...
Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...
Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...
Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...
Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...
Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...