Pentru a nu mai avea pierderi, asiguratorii intentioneaza sa scumpeasca politele pentru segmentul auto. In conditiile cresterii daunei medii pe segmentul auto, de la 350 de euro in 2002 la 550 de euro in 2005, societatile de asigurari din Romania isi propun noi strategii pentru a nu mai iesi in paguba.
`Competitia de pe piata romaneasca a asigurarilor auto a dus la ignorarea normelor de prudentialitate si folosirea unor tarife foarte mici si, prin urmare, asiguratorii au adus anul trecut bani pentru a mentine marja de solvabilitate`, a declarat Cristian Constantinescu, presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurare din Romania (UNSAR).
Aportul de capital provenit din asigurarile auto a fost anul trecut de 130 milioane de euro, la nivelul intregii piete. `Circa 90% a fost folosit pentru mentinerea marjelor de solvabilitate si acoperirea pierderilor din anii anteriori, si nu pentru dezvoltare`, a mai spus Constantinescu.
Firmele de asigurari sunt tentate sa ceara cat mai putin pe asigurarile auto, ceea ce duce la scaderea profitului si inasprirea competitiei pe piata, considera specialistii din domeniu. In plus, majoritatea companiilor romanesti accepta sa vanda polite fara fransiza (n.r - partea din dauna care ramane in sarcina asiguratului si nu se despagubeste de catre societatea de asigurare).
Fransiza poate fi in suma fixa sau in cota procentuala si nu depaseste de obicei 0,5-1% din suma asigurata. Prin obligativitatea acceptarii unui contract de fransiza, asiguratorii incearca, in fapt, sa responsabilizeze mai mult soferul, care va suporta astfel costurile pentru zgarieturi ori alte accidente usoare ale masinii, chiar daca are incheiat Casco. Exemplele arata ca o fransiza de 200 de euro inseamna cu 15% mai putine dosare de daune. `Companiile de asigurari vor trebui sa inceapa sa lucreze cu fransiza, pentru ca altfel se vor scumpi toate asigurarile auto`, a declarat pentru Adevarul Romeo Jantea, consultant la Jantea Profesional.
Majoritatea companiior romanesti accepta sa vanda polite fara a cere asiguratului sa acopere o parte din daune, insa introducerea unei fransize de 150 euro ar reduce cu 14% numarul anual de daune denuntate, a spus Ion Moise, sef serviciu lichidari daune auto de la Generali.
Tarile din jurul Romaniei, care si-au schimbat maniera de lichidare a daunelor, ajung la o dauna medie de 1.100 euro in
Comparativ cu celelalte tari ale Uniunii Europene, unde rata daunei este in scadere, in
Companiile nu fac profit din asigurarile auto
Pe o piata care genereaza doua treimi din volumul afacerilor de asigurari generale in
Conform estimarilor UNSAR, peste 80% din indemnizatiile platite anual de asiguratori (pe segmentul non-life) reprezinta obligatii asumate prin contracte de asigurari auto. Portofoliul auto este cel mai costisitor din punct de vedere al administrarii. La capitolul RCA, numarul proceselor de daune a crescut de la 150.000, in 2003, la peste 300.000, in 2006. De asemenea, pe segmentul CASCO, nivelul daunei medii s-a dublat fata de 2002.
Pierderile segmentului s-au accentuat in ultimii ani, de la 13 milioane de euro, in 2004, la peste 34 milioane de euro, in 2005.
Piata asigurarilor auto are o valoare estimata la peste un miliard de euro in 2007 si indemnizatiile platite in acest sector reprezinta peste 80% din totalul celor de pe segmentul asigurarilor generale. In plus, daunalitatea creste mai rapid decat piata. Pe segmentul RCA, daunalitatea a crescut cu 34%, iar la CASCO cu 41%.
CASCO si RCA in cifre:
- Ponderea primelor brute subscrise pentru polite auto a fost anul trecut de circa 70% din totalul pietei
- Volumul total al primelor brute subscrise a fost in 2006 de 1,6 miliarde de euro, in crestere cu 33%, potrivit datelor CSA. UNSAR a estimat in luna februarie ca piata a trecut pe pierderi anul trecut, de la un profit de circa 1% din cifra de afaceri in 2005.
- In categoria asigurarilor generale, care au insumat 1,3 miliarde de euro, o pondere de 32% au detinut-o politele obligatorii de Raspundere Civila Auto (RCA), iar cele CASCO au reprezentat 44%.
- Pe segmentul RCA conduce Asirom, cu o cota de piata de 22%, urmata de Omniasig - 12%, Astra - 11%, BCR Asigurari 9% si Allianz Tiriac - 8%.
- CSA a estimat, pentru acest an, o crestere a pietei asigurarilor la peste doua miliarde de euro.
Un articol de Oana Grecea
Sursa: Adevarul
UniCredit �iriac Bank a lansat patru pachete adresate clien�ilor corporate, respectiv...
// In curand, romanii nu vor mai fi nevoiti sa stea la cozi sa isi achite taxele si...
Trei persoane din fosta conducere a Postei Romane, respectiv Dan Mihai Toader, Emonoil Lepadatu si...
Compania Allianz Tiriac Asigurari, pe locul intai pe piata asigurarilor generale si pe locul sase...
Daca va ganditi sa plecati in vacanta in afara tarii trebuie sa va luati o polita de asigurare...
Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...
Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...
Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...
Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...
Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...