Constructiile statului nu sunt asigurate


Data: 07.08.2006

Dupa ce se mai abate asupra Romaniei cate o calamitate naturala, factura distrugerilor ajunge de fiecare data pe masa guvernului. Nu numai casele, drumurile, podurile si podetele trebuie reconstruite, dar si cladirile publice, in cazul producerii unui eveniment.
Banii necesari ar putea fi scosi din conturile companiilor de asigurare, asa cum se intampla in alte tari, daca achizitiile publice ar fi asigurate. Cum statul roman este un proprietar sarac si da cat poate, singura solutie viabila este asocierea cu mediul de afaceri prin intermediul parteneriatelor public-private (PPP).

Drumurile au asigurare doar pana la expirarea termenului de garantie
Este posibil ca, in curand, asigurarea locuintelor sa devina litera de lege in Romania. Cand vine insa vorba de poduri, podete, drumuri nationale sau judetene ori autostrazi, al caror proprietar este statul, situatia este cu totul alta. `Acestea nu sunt asigurate decat pe perioada executiei si a garantiei, potrivit prevederilor din caietele de sarcini`, explica Marin Ionescu, director in cadrul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR). Dupa aceea, lucrarea este preluata in administrare de catre CNADNR sau o autoritate locala, dupa caz. Situatia sta cu totul diferit in momentul in care lucrarea respectiva este finantata de catre o institutie internationala si care nu deconteaza cheltuielile in cazul in care constructia nu este asigurata.

Statele europene isi acopera riscurile
Laurentiu Plosceanu, vicepresedinte al Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO), spune ca, in alte tari europene, statul isi asigura investitiile nationale. Practic, pe langa banii necesari construirii unei lucrari de infrastructura, este prevazuta inca din faza de proiect si o anumita suma destinata asigurarii bunului respectiv. `Statul roman nu-i poate obliga pe proprietarii de locuinte sa-si asigure bunurile, in timp ce achizitorii de lucrari publice au libertatea de a opta`, ne-a declarat Laurentiu Plosceanu, care detine si functia de director general al companiei ABC Asigurari Reasigurari. El recunoaste insa ca situatia sta net diferit in alte tari, unde un numar mare de lucrari de infrastructura se realizeaza prin PPP. `Compania privata care se asociaza cu statul se ocupa de incheierea asigurarii`, precizeaza expertul in constructii Liviu Daschievici. Cum la noi drumurile si podurile se fac cu bani de la buget, statul nu-si mai pune si problema asigurarii lor, din lipsa de resurse financiare. In privinta costului unei asigurari, prima este de 0,3%-0,4% din valoarea investitiei.

Cine asigura podurile Romaniei
Nu mai putin de 3.500 de poduri, pasaje si viaducte se afla pe cei peste 15.000 de kilometri de drumuri nationale administrate si gestionate de catre CNADNR. Lista mai contine aproximativ 26.000 de podete si 760 kilometri de ziduri de spijin, lucrari care pot fi luate oricand de viitura. Problema in cazul multora dintre ele este ca se afla intr-o stare precara, iar companiile de asigurari nu s-ar incumeta sa preia riscurile, presupunand ca statul ar avea bani sa le reconstruiasca, in caz de paguba. `Un pod asa cum este cel de peste Dunare, proiectat de Anghel Saligny, ar putea fi oricand asigurat, pentru ca este o constructie durabila`, spun reprezentantii companiilor de asigurari. Asigurarea lucrarilor publice a caror valoare este foarte mare se face prin impartirea riscurilor, prin asocierea mai multor firme de asigurare. `Intotdeauna se face o analiza punctuala pentru fiecare lucrare in parte, dupa care se stabileste cum se face asigurarea`, explica Mihai Tecau, secretarul general al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA). El spune ca lucrurile se vor schimba progresiv dupa intrarea Romaniei in spatiul comunitar. `Nu va dura mai mult de un an pana cand statul va incepe sa se gandeasca la necesitatea asigurarii lucrarilor publice, mai ales ca tot mai multe investitii se vor face prin PPP`, crede Mihai Tecau.

Privatii isi asigura investitiile
Cladirile de birouri din Romania sunt asigurate, pentru ca investitorul privat are tot interesul sa-si protejeze afacerea, spune Cristian Tudor, director in cadrul companiei de constructii civile si industriale Comnord. Acest lucru se intampla atat pe perioada executiei, cat si a garantiei, pentru ca cele mai multe asemenea investitii sunt finantate din credite bancare. `Or, contractul incheiat cu institutia financiara are clauze precise`, adauga Cristian Tudor. Dupa terminarea lucrarii, asigurarea cladirii intra in grija beneficiarului.

In doi ani, 258 de poduri
Pana in 2008, Ministerul Transporturilor are de finalizat nu mai putin de 258 de poduri, sursa de finantare fiind atat bugetul de stat, cat si fondurile institutiilor internationale. Printre lucrarile realizate cu bani de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei se numara si podul din Predeal, situat pe DN 73A.

Sursa:
Adevarul

Articole ABC Asigurari »

Politele RCA se vor scumpi pana la 10% in 2011

Dupa ce s-au scumpit cu 5% in acest an, politele RCA se vor scumpi in 2011 intre 5% si 10% din...

Actionarii ABC Asigurari ar putea aproba participarea companiei la PAID

Actionarii ABC Asigurari ar putea aproba, pe 30 septembrie, participarea si conditiile participarii...

ABC ASIGURARI SI-A MAJORAT CAPITALUL CU 300.000 DE EURO

ABC Asigurari, o companie de mici dimensiuni, si-a majorat capitalul social cu 1,14 milioane de lei...

ASIGURATORII - OBLIGATI SA COMUNICE TARIFELE RCA PANA LA CRACIUN

Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a remis luni spre publicare in Monitorul Oficial o...

Phoenix ofera 5,3 mil. euro pentru 60% din ABC Asigurari

Phoenix Holdings, unul dintre cei mai mari asiguratori din Israel, a semnat o intelegere cu...

Articole Actualitate »

Viitorul RCA sta sub semnul online-ului?

Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...

Sistemul asigurarilor din Romania se apropie de varful istoric din 2008

Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...

Guvernanta corporativa pentru operatorii din pietele financiare nebancare – in atentia ASF

Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...

De ce avem nevoie de asigurari de sanatate private

Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...

Fondul de Garantare a Asigurarilor cere creditorilor Astra sa trimita cereri de despagubire

Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...

BursaAsigurarilor