Polita RCA ar putea avea pret variabil, in functie de profilul de risc al beneficiarului, estimat din istoricul indentelor de trafic in care a fost implicat respectivul conducator auto, si de performantele tehnice ale autovehiculului, potrivit unui nou proiect de lege, aflat din luna decembrie in dezbatere la Parlament. Avand in vedere ca numarul total al politelor RCA emise in Romania este de 3,11 milioane, Autoritatea pentru Supraveghere Financiara apreciaza ca demersurile initiate vor determina o evaluare mai corecta a riscului, astfel incat fiecare beneficiar sa plateasca un pret cat mai apropiat de nivelul riscului preluat de societatea de asigurare. In conditiile noii legi, tarifele pot avea evolutii diferite, in functie de particularitatile fiecarui segment de clienti. La cea mai recenta intalnire din Senat, care a avut loc la finalul anului trecut, partile implicate au agreat ca RCA nu se va scumpi in functie de varsta soferului. Acest nou sistem ar putea schimba si polarizarea pe piata de profil, in masura in care sunt asteptate modificari in procedura de selectie a asiguratorilor, clientii urmand sa-i paraseasca pe cei mai ieftini, in favoarea celor mai seriosi dintre acestia.
Noua initiativa legislativa a fost formulata in cursul unor dezbateri preliminare, care au avut loc in grupuri de lucru coordonate de reprezentantii ASF, unde s-a agreat o lista scurta a modificarilor absolut necesare pentru a reglementa, potrivit cerintelor contemporane, pretul RCA. Participantii la discutii au fost de acord ca este necesara in primul rand introducerea unor modificari de ordin legislativ pentru a se putea asigura accesul asiguratorilor la informatii privind istoricul soferilor. Istoricul de risc al fiecarui conducator auto va fi estimat in functie de cazierul personal al incidentelor de trafic, inregistrari care vor putea fi accesate, prin codul numeric personal, in baza de date a Politiei, anunta reprezentantii Autoritatii pentru Supraveghere Financiara, institutia care a negociat accesul asiguratorilor la baza de date a Politiei. In acest caz, initiatorii legii vor tine cont de anumite limitari tehnice, cum ar fi faptul ca bazele de date ale Politei nu sunt adaptate pentru a prezenta informatii complete privind soferul, vehiculul si proprietarul vehiculului. Exista, totodata, si restrictii impuse de legislatia in vigoare, limitari din perspectiva asigurarii confidentialitatii unor informatii cu caracter personal,.Cu alte cuvinte, potrivit noii legi, polita RCA va fi mai scumpa daca soferii au amenzi pentru viteza excesiva, pentru trecere pe culoarea rosie a semaforului sau pentru depasire pe contrasens. De asemenea, initiatorii acestei legi considera ca masinile puternice sunt mai predispuse la accidente, prin urmare ar trebui sa fie asigurate mai scump. La polul opus, autovehiculele cu multe dotari, care faciliteaza franarea sau redresarea in caz de derapaj, vor beneficia de un RCA mai ieftin. O alta modificare aflata pe lista scurta este si decontarea directa, adica posibilitatea de a repara masina pe propriul RCA. Decontarea directa, considera reprezentantii AFS, este o schimbare foarte probabila, in masura in care poate fi una din solutiile importante de crestere a calitatii serviciilor pe piata asigurarilor si poate fi implementata intr-un climat de stabilitate a pietei.
Propunerile de modificare a Normei RCA
„La dezbaterile din decembrie din Parlament, s-a discutat despre posibilitatea repararii unui autovehicul in baza propriului RCA, urmand ca asiguratorul RCA al persoanei nevinovate sa isi recupereze despagubirea de la asiguratorul RCA al persoanei vinovate. Pentru a se putea realiza acest lucru, va fi necesara crearea unei Case de Compensari, la care fiecare asigurator RCA va fi obligat sa contribuie cu o suma proportionala, in functie de cota sa de piata in segmentul RCA. Acesta Casa de Compensari va opera acele plati intre societatile de asigurari participante in segmentul RCA“, a declarat Cristian Muntean, presedintele ASSAI, citat de Capital. Pe aceasta tema, initiatorii legii exploreaza si alte variante, dar, considerand exemplele care si-au dovedit eficienta la nivel european, necesitatea infiintarii unei case de compensari este cel mai plauzibil model.
RCA pe o perioada stabilita de beneficiar
Autoritatea pentru Supraveghere Financiara ia in calcul si posibiiltatea fragmentarii politei RCA pentru o perioada de timp solicitata de beneficiar, in functie de propriile necesitati. In prezent, polita de asigurare obligatorie poate fi cumparata pentru perioade fixe, de 6 luni sau un an (exceptie facand autovehiculele aflate in etapa premergatoare inmatricularii, cand polita RCA este emisa pentru o luna). Aceasta modificare ii va permite unui sofer sa incheie o asigurare RCA pentru orice perioada de timp, pentru o luna si jumatate sau 4 luni si 10 zile, de exemplu. In ceea ce priveste posibilitatea intreruperii asigurarii RCA, initiatorii legii iau in calcul ca acest lucru sa se faca printr-o simpla notificare catre Asigurator sau Broker pentru perioada in care autovehiculul nu este utilizat.
ASF va stabili un pret de referinta al RCA
ASF va stabili un pret de referinta pentru polita RCA, in functie de care asiguratorii sa se ghideze in stabilirea propriilor preturi. Aceasta este o alta concluzie a discutiilor purtate in cadrul grupurilor de lucru, la care au participat reprezentanti ai ASF, ai transportatorilor, ai service-uri si ai asiguratorilor. ASF ar urma sa anunte periodic pretul de referinta, pe criterii de vechime - pentru masinile aflate in proprietatea persoanelor fizice, iar pentru persoanele juridice - in functie de tonajul masinii. „ASF este in curs de initiere a unui proiect ce vizeaza cresterea transparentei fata de consumatori, inclusiv prin publicarea unor date statistice privind daunalitatea si preturile de referinta pe diferite segmente de asigurati“, au confirmat oficialii ASF. O noua modificare ar putea fi eliminarea riscului aferent Cartii Verzi (pentru daune ce au loc in afara tarii) doar pentru autovehiculele de transport de persoane care isi desfasoara activitatea doar in Romania. In prezent, tramvaiele, troleibuzele si parcul RATB plateste polita RCA, ca si cum acel autovehicul ar putea avea accidente in afara tarii.
„In cadrul discutiilor purtate in luna decembrie 2015 in Parlament, s-a concluzionat asupra necesitatii de a se aduce unele modificari asupra cadrului legal al asigurarilor, in principal asupra reglementarilor privind RCA. In acest sens, la nivelul ASF s-a constituit un grup de lucru ce va urmari formularea unor propuneri pentru actualizarea Legii 136/1995 si pentru revizuirea normelor privind RCA“, au declarat oficialii Autoritatii pentru Supravegherea Financiara, institutie care monitorizeaza piata asigurarilor.
Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...
Decontarea directa, cu propria polita RCA, presupune reparea unui autovehicul in baza propriului...
Mobilizare generala impotriva maririi RCA Transportatorii din Romania anunta mobilizarea generala...
Anul 2015 ar putea marca o reluare de ciclu pe piata asigurarilor din Romania, sunt de parere...
Cu o crestere de peste 18% fata de trimestrul 1 al 2014, asigurarile RCA reprezinta 40% din totalul...
Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...
Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...
Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...
Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...
Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...