Prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr.69, in februarie 2009, a fost deschisa o investigatie pe piata pieselor de schimb pentru automobile.
In vederea atingerii acestui obiectiv a fost efectuata o cercetare de piata, la nivel national, in randul companiilor din sector: constructori de automobile, producatori de piese, comercianti de piese, vanzatori de automobile (dealeri auto), unitati de service (reparatori) si societati de asigurare.
Sondajul cu concluziile aferente a fost finalizat si publicat pe site-ul Consiliului Concurentei in data de 18 aprilie 2012.
Sondajul online al Consiliului Concurentei la care au fost validate 646 de raspunsuri, apartinand persoanelor fizice a vrut sa identifice relatia consumatorilor cu asiguratorii. In acest scop respondentii au fost intrebati daca le-a fost refuzata plata daunei atunci cand au folosit serviciile unui service auto care nu se afla pe lista sa de reparatori agreati. 41% dintre acestia au spus ca da, in cazul asigurarii RCA, si 32% in cazul CASCO.
Este surprinzator de mare numarul celor care au avut probleme cu asiguratorii pentru ca nu au mers la o unitate recomandata de acestia, concluzioneaza autoritatea.
Societatile de asigurare fiind intrebate care sunt criteriile de selectie a comerciantilor de piese de schimb cu care colaboreaza au mentionat ca nu sunt impuse conditii de eligibilitate pentru furnizorii de piese de schimb. Orice furnizor care functioneaza in conformitate cu legea romaneasca poate sa incheie contract de colaborare, urmarind insa conditiile cerute (sistem IT de interogare automata a bazei de date privind piesele comercializate, acoperire nationala, gama larga de repere auto, timp scurt de livrare), se constata ca pot fi indeplinite de furnizori de piese din categoria celor mari sau foarte mari, care au capacitate financiara si de logistica.
Potrivit companiilor de asigurari, astfel de colaborari urmaresc, in principal, satisfacerea cerintelor clientilor lor, dar si reducerea costurilor cu reparatia autovehiculelor.
Motivul cel mai des invocat de companiile de asigurari pentru incheierea de conventii cu unitati de service auto este satisfacerea clientului (asiguratul), care se va bucura de efectuarea in regim prioritar a reparatiei si care isi va prelua autovehiculul din service imediat dupa efectuarea reparatiei, fara sa mai astepte efectuarea platii reparatiei.
92% din reparatorii care au raspuns Consiliului Concurentei in cadrul investigatiei (indiferent ca sunt din segmentul autorizat sau independent), au incheiat conventii de colaborare cu societati de asigurare. Cel mai intalnit argument pe care acestia l-au mentionat in privinta colaborarii cu asiguratori este cresterea activitatii.
Desi, reparatorii se plang de calitatea relatiei cu asiguratorul invocand fie intarzieri in plata reparatiilor efectuate, fie obligatia de a folosi in reparatii doar piese livrate de furnizorii agreati de piese ai asiguratorilor, totusi, acestia continua colaborarea cu companiile de asigurare acceptand conditiile stabilite, de comun acord, prin conventii sau protocoale decolaborare.
In toamna anului trecut, atat reprezentantii distribuitorilor de piese cat si cei ai service-urilor au facut front comun si au acuzat firmele de asigurari ca intermediaza cumpararea de piese, desi legea le-ar interzice desfasurarea altor activitati decat cea de asigurare.
Descarca Raportul integral si concluziile acestuia aici.
Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...
Decontarea directa, cu propria polita RCA, presupune reparea unui autovehicul in baza propriului...
Polita RCA ar putea avea pret variabil, in functie de profilul de risc al beneficiarului, estimat...
Mobilizare generala impotriva maririi RCA Transportatorii din Romania anunta mobilizarea generala...
Anul 2015 ar putea marca o reluare de ciclu pe piata asigurarilor din Romania, sunt de parere...
Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...
Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...
Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...
Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...
Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...