Desi aderarea la fondurile de pensii private obligatorii este programata sa inceapa oficial pe 17 septembrie, viitorii administratori isi fac deja publicitate, indirect. Mai multe companii de administrare de fonduri de pensii private si-au creat website-uri prin care isi informeaza potentialii clienti in legatura cu legislatia si conditiile de aderare la pilonul II de pensii. Demersul lor se situeaza la limita legii, intrucat Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) a decis ca atat procesul de aderare, cat si campania de informare urmeaza sa inceapa de la 17 septembrie, iar pana atunci orice forma de publicitate este interzisa. Totusi, aceste canale de promovare asigura cel mai important produs al oricarei economii de piata: informatia. Pe care statul nu a fost capabil, pana acum, sa o furnizeze viitorilor participanti la pilonul II de pensii.
CSSPP le-a reamintit, recent, viitorilor administratori de fonduri de pensii private de pe pilonul II ca publicitatea pentru aceste fonduri este interzisa pana pe 17 septembrie, data oficiala de la care sistemul va demara. `In cazul in care se vor remarca activitati de atragere a participantilor la un fond de pensii administrat privat si/sau de obtinere a acordului de aderare, precum si activitati de publicitate practicate inainte de 17 septembrie 2007, CSSPP va sanctiona nerespectarea reglementarilor care guverneaza sistemul de pensii private`, afirma Comisia intr-un comunicat.
Cu toate acestea, dat fiind ca mult promisa campanie de informare publica derulata de stat cu privire la pensiile private intarzie si, oricum, nu va avea mare impact, dat fiind fondurile limitate alocate in acest sens, administratorii s-au pus pe treaba, la limita legii. Inca o dovada ca suprareglementarea si restrictiile impuse de stat nu pot impiedica piata sa functioneze dupa regulile proprii. Ci doar sa o complice inutil, distorsionand-o.
Promovare prin informare
Pagina de Internet a brokerului de asigurare Capital Alliance, care a demarat, de curand, procedurile pentru a se autoriza la CSSPP ca broker de pensii private, atat obligatorii, cat si facultative, contine o sectiune importanta de informare in legatura cu legislatia, conditiile si procedurile de aderare la fonduri de pensii. Interesant este ca adresa de web a site-ului nu consta in denumirea brokerului in cauza, ci este www.pensiiadministrateprivat.ro.
La capitolul dedicat pensiilor obligatorii administrate privat, dupa o succinta prezentare a principiilor de functionare ale sistemului, potentialului client i se dau o seama de asigurari despre siguranta si soliditatea sistemului. `Conform legii, fondurile de pensii nu pot intra in faliment, deci banii dumneavoastra sunt in siguranta deplina, pentru ca CSSPP verifica in mod constant rentabilitatea tuturor fondurilor de pensii autorizate. Acest organism are un rol similar cu cel jucat de BNR pe piata bancara: reglementeaza, supravegheaza si controleaza activitatea sistemului de pensii private, protejand totodata interesele dumneavoastra`, se spune pe site.
La sfarsitul sectiunii, vizitatorii site-ului sunt invitati sa acceseze rubrica de Intrebari Frecvente, iar apoi sa isi aleaga `unul dintre fondurile autorizate`. Pe site sunt afisate bannerele publicitare ale ING, Aviva, BCR Asigurari de Viata, Allianz Tiriac si Raiffeisen Asset Management, iar singurele produse si servicii prezentate sunt legate de pensii private. Site-ul ocupa pozitia a treia la linkurile sponsorizate evidentiate de cautarea Google `pensii private`.
Publicitate avant la lettre... de la loi
BRD Groupe Societe Generale, detinatoare a administratorului BRD Fond de Pensii, care a primit, recent, aprobarea CSSPP pentru infiintarea unui fond de pensii de pilon II, si-a creat propriul site de informare a viitorilor potentiali clienti, intitulat, in scopul atragerii `navigatorilor` Google interesati de subiect, www.asiguraripensiiprivate.ro. De altfel, pagina de Internet creata de BRD ocupa prima pozitie la linkurile sponsorizate evidentiate de cautarea Google `pensii private`.
BRD se prezinta in fata viitorilor potentiali clienti ca un ghid care ii ajuta sa se descurce in hatisul legislativ si procedural al sistemului de pensii private. Site-ul contine o sectiune comparativa, in care sunt prezentate, intr-un tabel cu doua coloane, caracteristicile sistemului public de pensii (pilonul I) si ale celui privat obligatoriu (pilonul II), subliniindu-se avantajele celui de-al doilea. Mai departe, ne situam la limita publicitatii.
Pe manseta din dreapta a paginii principale a site-ului, la rubrica de Noutati, suntem anuntati ca `BRD Groupe Societe Generale si SOGECAP si-au unit fortele creand BRD Fond de Pensii`, iar SOGECAP, divizie a SocGen, este prezentata ca `numarul 5 in Franta si 39 in lume in asigurari de viata`, cu active de 60 miliarde euro. Iar in josul paginii, doritorii sunt invitati sa completeze un formular detaliat, cu nume, prenume, adresa, date de contact, varsta, loc de munca, venituri etc., cerandu-li-se totodata permisiunea de a fi contactati telefonic sau prin e-mail de catre companie. In scopuri de informare, ni se spune.
Agentul de marketing `Agent De Marketing`
La adresa web www.pensieprivata.esrl.ro descoperim, desi nu pe prima pagina a site-ului, ci doar la sectiunea Contact, un agent de marketing al fondului de pensii private obligatorii AIG Fond de Pensii, recent autorizat de CSSPP. Pe langa deja obisnuitele informatii despre modul de functionare al pilonului II de pensii, la sectiunea Produse si Servicii, intalnim o singura rubrica: pensia privata obligatorie. Nimic despre persoana sau firma care se prezinta drept agent de marketing al AIG Fond de Pensii.
Curiosi sa aflam mai multe, sunam la unul dintre numerele de telefon afisate la sectiunea Contact si solicitam, din postura de potentiali clienti, informatii despre oferta agentului de marketing. Ni se raspunde ca ni se pot oferi numai informatii generale despre sistem, intrucat momentan publicitatea este interzisa si se risca `suspendarea licentelor`. Totusi, domnisoara ne vorbeste timp de aproximativ 10 minute despre `AIG, lider mondial in asigurari de viata` cu `experienta de 90 de ani pe o piata precum cea americana`. Nu uita sa sublinieze, subtil, ca eficienta unui fond de pensii este data de experienta si notorietatea administratorului. Si adauga, la final, ca informatiile pe care, momentan, nu are voie sa le disemineze sunt simple detalii, cum ar fi `unde vor fi investiti banii`. `Daca doriti, AIG poate investi pentru dumneavoastra la Bursa din Tokio, caci este listata in SUA`, auzim. Intrerupem conversatia, cu promisiunea ca vom completa, pe site, formularul cu date personale, pentru a primi informatii suplimentare.
Nu reusim insa sa aflam numele agentului, nici daca este persoana fizica sau juridica. Ni se spune doar ca este `agent autorizat independent` si ca `toti agentii de marketing au un numar de inregistrare`.
Strangerea de date personale este vitala
Perioada scurta de aderare la pilonul II de pensii, de doar patru luni, ca si faptul ca, pana la data debutului perioadei de aderare, 17 septembrie 2007, administratorilor li se interzice publicitatea, fac ca bazele de date cu potentiali clienti sa constituie adevarate mine de aur pentru companiile care vor activa pe aceasta piata. Estimarile arata ca un numar de circa 2,5 milioane de salariati se vor inscrie la fondurile de pensii private obligatorii.
In aceste conditii, este limpede ca bazele de date ale asiguratorilor sunt insuficiente pentru succesul vanzarilor, iar agentii de marketing au tot interesul sa vina cu clienti noi pentru partenerii lor. Tocmai de aceea, site-urile de tipul celor prezentate mai sus, si nu sunt putine, colecteaza, prin intermediul unor formulare-tip, date personale de la cei interesati de pensiile private, pentru momentul in care procesul de atragere si convingere a clientilor va putea debuta. Iar pretextul utilizat este acela al informarii cu privire la legislatia si modul de functionare al sistemului de pensii private.
Un articol de: Adrian Mosoianu
Integral in Saptamana Financiara
Pentru majoritatea romanilor, Pilonul 2 este singurul instrument financiar prin intermediul caruia...
Astazi, 22 octombrie a.c., Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) a...
Banca Romaneasca a lansat un pachet de produse si servicii bancare destinate exclusiv pensionarilor...
Pensionarii care aleg, pana la sfarsitul lunii noiembrie, sa-si incaseze pensia in cont deschis la...
"Lucian Anghel, in prezent economist sef si director al Directiei de Cercetare si Strategie a BCR,...
Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...
Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...
Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...
Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...
Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...