Cea mai mare campanie financiara de la cuponiada din 1993 incoace s-a inchis ieri cu o participare cu aproape 50% peste asteptari. Oamenii au fost atrasi de doua cuvinte magice: `privat` si `gratis`. Circa 3,6 milioane de clienti si-au ales un fond de pensii private obligatorii pana ieri, cand s-a inchis campania de aderare care a durat patru luni. Aceasta este afacerea urmatorului deceniu in Romania, fondurile urmand sa administreze intre 8 si 10 mld. euro. Cele patru luni de aderare au fost o lupta apriga intre bugete de publicitate de zeci de milioane de euro, concepte si strategii de campanie, dar si forte de vanzare impresionante, de zeci de mii de oameni. Aproape intreaga tara a fost cuprinsa de febra pensiilor private, avand in vedere ca cei 3,6 milioane de aderenti reprezinta mai bine de o treime din populatia activa si peste 70% din numarul de salariati.
Numarul total de clienti a depasit si cele mai optimiste asteptari ale pietei. In urma cu doar sase luni, estimarile privind dimensiunea pietei incepeau de la 2,5 milioane si se opreau la 2,8 milioane de clienti. De fapt, oamenii au raspuns la doua cuvinte magice: `gratuit` si `privat`.
Urnele fondurilor de pensii obligatorii s-au inchis ieri, marii castigatori fiind primele cinci companii de administrare: ING (cu aproximativ 1,2 milioane de clienti), Allianz-Tiriac (900.000), Generali (340.000), Aviva (290.000) si Interamerican (225.000). Impreuna, cele mai mari cinci fonduri au atras peste 82% din clientii de pe piata.
`Avand in vedere numarul total de clienti atrasi, campania a fost categoric un succes, atat din punctul de vedere al participantilor, dar si al desfasurarii acestui proces`, afirma Mircea Oancea, presedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP).
Companiile de pensii vad diferit finalul campaniei, in functie de realizarile privind numarul de clienti atrasi, dar sentimentul pietei este acum unul pozitiv, liderii tinand sa mentioneze in declaratii prestatia buna a celor doua institutii care au gestionat campania, CSSPP si Casa Nationala de Pensii (CNPAS).
`Sentimentul de ansamblu este al unei campanii reusite, in care institutiile publice au gestionat neasteptat de bine evolutiile din piata. Pentru perioada urmatoare, principalul interes este in jurul loteriei, pentru care speram sa nu se schimbe regulile de acum`, spune Radu Vasilescu, CEO al ING Fond de Pensii.
`Impresiile noastre sunt impartite. Suntem multumiti ca lucrurile au evoluat bine pentru piata, dar suntem dezamagiti de comisioanele, cateodata prea mari, platite de unele companii pentru atragerea clientilor. Institutiile publice care au gestionat campania, atat CSSPP, cat si CNPAS, au facut o treaba buna`, a comentat Shah Rouf, CEO al grupului Aviva Romania.
Pentru a atrage participantii, companiile de pensii au facut investitii estimate la 500-600 de milioane de euro. In medie, atragerea unui singur client a costat 150 de euro (suma care include comisionul platit agentilor, publicitatea, cheltuielile administrative si altele), investitie care va fi recuperata in urmatorii 7-15 ani. Peste 261.000 de agenti de vanzare au alergat dupa clienti in ultimele patru luni.
Pasul urmator pentru piata pensiilor private este redistribuirea automata (loteria) a salariatilor sub 35 de ani care nu au semnat cu niciun fond sau au semnat cu mai multe. Apoi va urma startul contributiilor (in aprilie-mai), fondurile putand ajunge la active de 300 de milioane de euro anul acesta.
Pensiile private obligatorii, pe scurt
- Numarul total al clientilor la 17 ianuarie: 3,58 - 3,6 milioane
- Clienti la loterie: 300.000 -700.000
- Numarul total de clienti estimat dupa loterie: 4 milioane
- Primele trei fonduri au 68% din total
- Numarul de agenti de vanzare din piata: peste 261.000
- Aglomerarea agentilor: un agent revine la 14 clienti
- Investitiile totale: 500-600 mil. euro
- Investitii in publicitate: peste 20 mil. euro
- Pentru a atrage un client, o companie a cheltuit in total in medie 150 euro
- Activele fondurilor de pensii in anul 2008: circa 300 mil. euro
- Investitiile fondurilor pe bursa in acest an: 60-75 mil. Euro
Un articol de: Mihai Bobocea, Sorin Paslaru
Integral in Ziarul Financiar
Pentru majoritatea romanilor, Pilonul 2 este singurul instrument financiar prin intermediul caruia...
Astazi, 22 octombrie a.c., Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) a...
Banca Romaneasca a lansat un pachet de produse si servicii bancare destinate exclusiv pensionarilor...
Pensionarii care aleg, pana la sfarsitul lunii noiembrie, sa-si incaseze pensia in cont deschis la...
"Lucian Anghel, in prezent economist sef si director al Directiei de Cercetare si Strategie a BCR,...
Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...
Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...
Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...
Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...
Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...