Comisioanele pe care romanii le vor plati administratorilor de fonduri private de pensii pentru gestionarea contributiilor personale par mari in acest moment. Cu astfel de costuri au trebuit sa se obisnuiasca insa si cetatenii celorlalte tari care au inceput reforma pensiilor.
Taxele de administrare percepute de managerii fondurilor private vor reduce nivelul final al pensiilor obtinute de contribuabili. Discutiile in jurul acestei realitati nu pot avea insa decat un caracter populist. Comisioane de administrare a investitiilor personale percep, intr-o forma sau alta, toate institutiile financiare, fie ca este vorba despre banci, fonduri de investitii sau burse de valori. Chiar daca au caracter obligatoriu si sunt investitii pe termen foarte lung, pensiile private trebuie sa respecte aceleasi reguli ale jocului. In cazul lor, problema este mai degraba nivelul maxim al acestor obligatii, dat fiind ca e stabilit prin lege. Este acest nivel corect atat pentru administratori cat si pentru participanti ?
Conform proiectului de lege, principalele comisioane ce urmeaza a fi platite de angajati catre managerii de fonduri sunt o cota de 2,5% din contributiile lunare (inainte de transformarea acestora in unitati de fond) si o cota anuala de 1,2 % din activele acumulate in contul fiecarui participant la sistem.
Luate ca atare, procentele nu spun nimic daca nu aminitim care este valoarea contributiilor. Fiecare angajat va transfera 2% din cat plateste acum pentru pensia de stat, in administrare privata. Procentajul urmeaza sa creasca anual cu 0,5% pana la atingerea unui plafon de 6%.
Daca comparam sistemul romanesc al pensiilor private obligatorii cu cel implementat in alte tari cu 8-10 ani in urma, vom vedea ca el este total atipic fata de practica internationala. In primul rand, pentru ca in state precum Polonia si Ungaria comisioanele din contributii nu au fost limitate prin lege, ci reglate de piata libera. Diferenta consta, in primul rand, in modul in care statele respective au inteles filosofia acestui business.
In primii ani de activitate, taxa din contributii reprezinta cea mai importanta sursa de venituri pentru un administrator. Limitarea acestei surse prin lege inseamna, implicit, ca firmelor le va fi restransa posibilitatea de dezvoltare intr-un moment dificil, cel al debutului pietei. Consecintele insa le resimt in primul rand contribuabilii. Operatorii mari ar putea decide sa nu intre pe piata daca din calcule vor vedea ca nu pot obtine profit intr-un interval rezonabil de timp. Mai grav, cei fara experienta si-ar putea inchide portile la scurta vreme dupa infiintarea fondurilor. Un colaps al pietei ar condamna viitorii pensionari la o saracie lucie dupa retragerea din activitate.
In al doilea rand, in cele doua tari, taxele au fost aplicate diferentiat in raport cu durata contributiei fiecarui participant. Drept urmare, pensia celor care contribuie mai putini ani la sistem este influentata in mai mica masura de plata comisioanelor. Reciproca este si ea valabila. La un stagiu de contributie mai lung, comisioanele trag in jos pensia. Investitiile echilibreaza insa balanta si asigura excedentul de randament. In al treilea rand, exista si tari care au plafonat comisioanele, dar au asigurat un nivel rezonabil al acestor plafoane. In Bulgaria, de pilda, nivelul maxim al comisioanelor din contributii stabilit prin lege a fost, la startul sistemului, de 5% fata de 2,5% cat prevede legislatia romana.
Cine nu a respectat regula jocului s-a confruntat cu probleme majore, iar Croatia este un exemplu bun in acest sens. In 2004, anul introducerii pilonului obligatoriu in aceasta tara, autoritatile locale au decis limitarea taxelor de administrare la un nivel foarte scazut (0,8%) si introducerea asa-numitului `comision de succes`. Prin acesta, societatile de pensii puteau sa retina un procentaj de 25% din rezultatul investitiilor facute cu banii contribuabililor, dar nu puteau incasa aproape nimic din contributiile acestora sau din activele acumulate. Efectul n-a fost nici pe departe cel scontat. Dupa doi ani, croatii au renuntat la comisionul de succes, majorandu-l in schimb pe cel din activele fondului de la 0,8% la 1,2%.
In concluzie, judecand dupa experienta tarilor din jur, taxele pe care contribuabilii romani le vor avea de platit administratorilor de fonduri nu vor influenta pensiile finale intr-o masura mai mare decat o arata practica internationala. Sa nu uitam ca Polonia a inceput cu comisoane din contributii de 8,6%, Ungaria cu 7,5-11%, Bulgaria cu 5%. Pe masura trecerii timpului, aceste comisioane au scazut, prin mecanisme concurentiale. In Romania, se va incepe cu 2,5%, iar acest nivel ar trebui, teoretic, sa avantajeze contribuabilii. In plus, la noi se incepe cu un nivel foarte scazut al contributiei cetatenilor la sistemul de pensii (in jur de 187 de milioane de euro in momentul demararii pilonului doi al pensiilor obligatorii), conditii in care comisioanle vor fi, valoric, foarte mici.
Pe de alta parte, legea romaneasca anunta o limita maxima a comisioanelor care pot fi percepute de administratorii de fonduri. Ceea ce inseamna ca, dupa cresterea valorica a contributiei populatiei (estimarile pentru 2016, de exemplu, merg catre o valoare totala a contributiilor de 1,4 miliarde de euro), administratorii vor avea tot interesul sa micsoreze comisioanele, pentru a atrage cat mai multi clienti.
Sursa: www.capital.ro
Pentru majoritatea romanilor, Pilonul 2 este singurul instrument financiar prin intermediul caruia...
Astazi, 22 octombrie a.c., Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) a...
Banca Romaneasca a lansat un pachet de produse si servicii bancare destinate exclusiv pensionarilor...
Pensionarii care aleg, pana la sfarsitul lunii noiembrie, sa-si incaseze pensia in cont deschis la...
"Lucian Anghel, in prezent economist sef si director al Directiei de Cercetare si Strategie a BCR,...
Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...
Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...
Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...
Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...
Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...