In octombrie, dupa patru ani petrecuti la conducerea ING Asigurari, Bram Boon va prelua filiala ING din Grecia. In Romania va lasa o companie de asigurari cu afaceri duble fata de 2004 si un fond de pensii private care ocupa primul loc pe piata, cu aproape 1,4 milioane de clienti.
`Este momentul potrivit sa plec, dupa succesul pe care l-am avut in pensii private`, isi incepe povestirea Bram Boon, olandezul care a facut cunoscut numele Romaniei tuturor managerilor din grupul ING dupa ce a reusit sa obtina primul loc in piata pensiilor private.
Boon, 52 de ani, a ajuns in
Considera ca cea mai mare realizare a sa este lobby-ul facut pe langa autoritati pentru reforma pensiilor, Boon fiind primul presedinte al Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania si presedintele Consiliului de Administratie al ING Fond de Pensii. Acest lobby si investitiile masive s-au transformat pentru ING intr-o afacere care va ajunge la miliarde de euro in urmatoarele decenii.
Dupa cele patru luni de aderare la fondurile de pensii obligatorii, adica de la mijlocul lui septembrie trecut pana la mijlocul lui ianuarie, ING s-a ales cu aproape 1,4 milioane de clienti la fondul pe care il administreaza.
Clientii au fost adusi de cei 43.000 de agenti de marketing pe care i-a angajat compania si de o campanie publicitara de milioane de euro.
Daca in pensii a avut misiunea sa cucereasca primul loc pe piata, in asigurari Boon a avut o sarcina poate chiar mai grea: sa mentina pozitia de lider. Prima schimbare pe care a facut-o dupa ce a preluat ING Asigurari de Viata a fost separarea managementului companiei de cel al ING Bank.
`In 2004, banca si asigurarile erau integrate din punctul de vedere al managementului. Primul pas a fost sa le separam, ceea ce a fost dificil, pentru ca a trebuit sa reconstruim toate departamentele`, spune Boon.
Cand a preluat ING Asigurari, afacerile companiei erau de circa 75 de milioane de euro. In patru ani, afacerile s-au dublat, ajungand la 150 de milioane de euro.
Secretul? Dublarea fortei de vanzare si lansarea de produse noi. Chiar daca piata creste, spune Boon, romanii nu au inca o cultura a economisirii, preferand sa consume in loc sa puna bani deoparte.
`Sunt dezamagit ca nu avem facilitati fiscale pentru asigurarile de viata, iar cele pentru pensii facultative sunt foarte reduse. Acum se face lobby foarte puternic pentru introducerea unei facilitati si ma astept ca acest lucru sa se intample. O suma potrivita ar fi 800 de euro`, afirma seful ING Asigurari.
El face o comparatie cu Olanda, unde deductibilitatea fiscala pentru pensiile facultative (pilonul III) poate ajunge chiar la 10.000 de euro pe an, in timp ce in
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private a anuntat recent ca va propune autoritatilor majorarea deductibilitatii fiscale la 500 -1.000 de euro pe an.
Nivelul redus al economisirii a schimbat si planurile de business ale olandezilor. La inceputul anului, Boon estima ca cele doua fonduri de pensii facultative ale ING Asigurari vor avea 200.000 de clienti pana in decembrie, iar intreaga piata va ajunge la 600.000.
Targetul optimist al ING a fost insa de curand injumatatit, pentru ca piata creste mult mai incet decat s-a asteptat compania.
`De obicei, noi nu obisnuim sa ne schimbam obiectivele, insa cred ca pe pensii facultative vom avea circa 100.000 de clienti anul acesta, iar intreaga piata va ajunge la 300.000 de participanti`, considera seful ING.
El spune ca a estimat ca piata va avea o evolutie mai rapida, in primul rand datorita companiilor care ofera pensii facultative angajatilor.
`Dar companiile iau deciziile foarte greu. Avem multe contracte cu companii pe care urmeaza sa le incheiem, deci piata va lua avant. Daca vor cumpara pensii facultative cateva companii mari, acelasi lucru il vor face si alte societati, pentru ca vor dori sa urmeze trendul din piata.`
Pentru jumatate din clientii fondurilor de pensii facultative administrate de ING, contributiile sunt platite integral de angajator. De asemenea, 80% din clienti provin din mediul urban, iar 50% au varste intre 30 si 44 de ani.
Boon spune ca un canal de vanzare care trebuie exploatat sunt brokerii, pentru ca au o baza extinsa de clienti carora pot sa le vanda pensii facultative.
In primul an de la lansare, care a avut loc vara trecuta, fondurile de pensii facultative ING Clasic si ING Optim au avut randamente de peste 11%, cele mai mari din piata, si au castigat 28.000 de clienti. `Am facut investitii foarte bune. Daca gasesti oportunitati pe Bursa, poti castiga foarte bine`, explica Boon aceste rezultate.
Cu patru ani in urma, cand olandezul a venit in
Aceeasi situatie Boon o va intalni in experienta de CEO in Grecia, unde businessul de asigurari de viata este dezvoltat, insa reforma pensiilor inca nu a avut loc.
Un articol de: Angela Placinta
Integral in Ziarul Financiar
Pentru majoritatea romanilor, Pilonul 2 este singurul instrument financiar prin intermediul caruia...
Astazi, 22 octombrie a.c., Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) a...
Banca Romaneasca a lansat un pachet de produse si servicii bancare destinate exclusiv pensionarilor...
Pensionarii care aleg, pana la sfarsitul lunii noiembrie, sa-si incaseze pensia in cont deschis la...
"Lucian Anghel, in prezent economist sef si director al Directiei de Cercetare si Strategie a BCR,...
Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...
Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...
Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...
Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...
Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...