BASESCU ZICE CA S-A PRINS UNDE SCARTAIE PILONUL II


Data: 23.04.2008

Presedintele pare sa fi inteles ca interventia statului in sistemul pensiilor private genereaza costuri suplimentare pentru participanti. Obiectiile presedintelui scot involuntar in evidenta hiba fundamentala a pilonului II - controlul statului asupra asigurarilor de batranete - propunand, in schimb, doar solutii paliative. Mai mult, initiativa prezidentiala vine chiar in pragul sezonului electoral, dupa ce, anul trecut, Basescu saluta startul pilonului II ca pe `o grea lovitura data statului paternalist`.

Seful statului a cerut recent Parlamentului reexaminarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 112/2007 pentru modificarea si completarea legilor pensiilor private. Principala obiectie a presedintelui este legata de obligatiile si competentele Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale (CNPAS) in ceea ce priveste evidenta participantilor si virarea contributiilor in sistemul pensiilor obligatorii administrate privat (pilonul II).

Traian Basescu reclama faptul ca aceste servicii sunt prestate gratuit de CNPAS pentru administratorii de fonduri, desi acestea `isi instituie un comision de administrare, ce ar fi putut fi utilizat si pentru activitatea de organizare si gestionare a propriilor informatii`. El atrage atentia ca `activitatea CNPAS pentru aceste fonduri private nu se face pe baza de pretindere si incasare de tarif, comision, ci din banii contribuabililor`, considerand, totodata, ca aceste noi atributii si competente vor influenta `in mod negativ` punerea in aplicare a principalelor atributii ale institutiei, si anume `aceea de a sustine actualii si potentialii pensionari din sistemul public de pensii, nu din cel privat`.

Pilonul II - anexa a sistemului public

Felul in care presedintele si-a formulat obiectiile dezvaluie, fara intentia acestuia, principalul defect de conceptie al pilonului II de pensii. Departe de a fi o privatizare reala a asigurarilor de batranete, ale caror beneficii sunt pensiile propriu-zise, sistemul nu este decat o anexa, o `ruda saraca` a pensiilor de stat. Mai pe sleau, o forma tacita de recunoastere a falimentului sistemului asigurarilor sociale de stat, care insa nu este asumat pana la ultimele consecinte.
Asta pentru ca pilonul II depinde in proportie covarsitoare de stat: cetatenii sunt obligati sa se inroleze, sumele cu care se participa se deduc ca procent din CAS-ul incasat de stat, iar comisioanele administratorilor si politica lor de investitii sunt reglementate pana in cele mai mici detalii. Iar CNPAS, institutia responsabila cu sistemul public de pensii, are un rol hotarator si la pilonul II, ca institutie de evidenta.

Intermediarii costa

In aceste conditii, in care autoritatile vor sa controleze la sange sistemul privat de pensii, nu este de mirare ca apar costuri in plus, generate de serviciile suplimentare pe care CNPAS trebuie sa le presteze, respectiv operatiunile de evidenta si virament a contributiilor. Basescu se teme ca CNPAS ar putea fi `blocata in atributiile principale pe care le are fata de pensionari si bugetul asigurarilor sociale de stat, din cauza faptului ca i s-au dat alte atributii, legate de relatia cu fondurile private de pensii, pentru care exista termene si raspunderi conexe`. Fara indoiala ca asa stau lucrurile, insa problema nu este una de detaliu, ci de fond: pensiile private sunt in continuare captive la stat, iar controlul de stat costa.

Solutia sugerata de presedinte, anume facturarea acestor servicii catre administratori, inseamna a trata efectul, si nu cauza. In primul rand, pentru ca evidenta contribuabililor, a veniturilor acestora, care constituie baza de calcul a contributiei, precum si situatia platilor sunt informatii pe care CNPAS trebuie oricum sa le proceseze, in folos propriu. In al doilea rand, aceasta masura ar fi trebuit luata inainte de infiintarea societatilor de administrare si a fondurilor, pentru ca operatorii interesati sa poata lua in calcul, la elaborarea planurilor de afaceri, si costurile serviciilor CNPAS. Mai ales in conditiile in care pragul maxim al comisioanelor percepute de acestia de la contribuabili sunt strict limitate prin lege. Este adevarat ca administratorii sunt avantajati de obligativitatea pilonului II, care le deschide o piata cu volume masive si, in consecinta, statul este intr-o oarecare masura indreptatit sa le ceara bani pentru asta. Insa, in final, tot contribuabilii vor fi cei care vor suporta costurile de intermediere ale CNPAS in sistem.

Mai putin stat = mai putine probleme

Sistemul pensiilor private facultative (pilonul III) nu se confrunta cu astfel de dileme din simplul motiv ca aici statul nu intervine ca `interfata` generatoare de costuri intre participantii la fonduri si administratorii acestora. Spre deosebire de pilonul II, unde pot cotiza la fonduri doar persoanele inregimentate in sistemul public de pensii, care platesc 19,5% din venitul brut sub forma de CAS (si din care se va vira circa o zecime catre fondurile private), singura conditie de aderare la fondurile facultative este, potrivit legii, ca persoana interesata sa `realizeze venituri din activitati profesionale sau agricole`. Asta inseamna ca tot ce tine de evidenta participantilor si de virarea contributiilor se trateaza intre salariati, angajatori si administratori, fara nicio institutie de stat pe post de intermediar.

Mai mult, o masura recenta a Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) permite angajatilor sa-si plateasca singuri contributia pentru pensia facultativa. Pana acum, angajatorii erau singurii in masura sa faca acest lucru, fiind, de altfel, obligati prin lege. Masura a fost luata tocmai pentru a-i scuti pe angajatori de povara birocratica si financiara suplimentara presupusa de retinerea si virarea acestor contributii in numele salariatilor.

Miza electorala importanta

Pensiile private vor reprezenta unul dintre subiectele sensibile ale campaniei electorale din 2008. Pe langa faptul ca pensionarii constituie segmentul electoral cel mai `dur` si mai activ, ideea de fonduri de pensii private evoca - cu priza dureroasa mai ales la persoanele in varsta - scandalul FNI. Iar recenta eliberare a Ioanei Maria Vlas nu face decat sa incurajeze abordarea acestei teme.

Atacurile populiste au inceput, de altfel, inca din toamna anului trecut, cand senatorul PC Marius Marinescu a initiat, alaturi de senatorul PSD Ion Iliescu, un proiect de modificare a legii pilonului II, lege pe care primul a caracterizat-o ca fiind `o smecherie cu iz pedist`. Marinescu si-a exprimat atunci si `totala neincredere` in conducerea CSSPP, `unde presedinte este Mircea Oancea, fost membru PD Teleorman si ruda cu Adriean Videanu`. Ulterior, PSD si-a exprimat, in mai multe randuri, sustinerea pentru ideea de impunere prin lege a garantarii unui randament al fondurilor superior ratei inflatiei. `Avem de-a face cu un clivaj clasic intre gandirea etatista a clasei politice si comportamentul liberal al operatorilor din piata, iar ca previziune va pot spune ca subiectul va fi intens exploatat politic, cel putin in acest an`, declara, nu de mult, vicepresedintele CSSPP, Ioan Giurescu.

Pilonul II - un `brand` PD-L?

Intr-adevar, din multe puncte de vedere, sistemul pensiilor private obligatorii poate fi perceput de public ca fiind un proiect al Partidului Democrat (actualul Partid Democrat Liberal - PD-L). Cel care este considerat `parintele` pilonului II - fostul presedinte al CNPAS, Mihai Seitan - era membru al PD pe perioada detinerii functiei de secretar de stat in Ministerul Muncii, post din care a demisionat anul trecut, dupa iesirea de la guvernare a democratilor. Cele mai multe dintre masurile de implementare a sistemului au fost luate in mandatul ministrului PD al muncii, Gheorghe Barbu. Mai mult, presedintele CSSPP a fost sustinut pentru aceasta functie de acelasi partid. Iar presedintele Basescu si-a dat `binecuvantarea` pentru pilonul II printr-un discurs elogios sustinut la lansarea acestuia, pe 17 septembrie 2007. In acest sens, recenta initiativa a Palatului Cotroceni ar putea fi interpretata si ca o incercare de contracarare a atacurilor adversarilor politici si de stopare a posibilelor `scurgeri` de capital electoral din conturile PD-L.

Integral in Saptamana Financiara

Articole Pensii »

Studiu: Cat de des se gandesc romanii la pensie?

Pentru majoritatea romanilor, Pilonul 2 este singurul instrument financiar prin intermediul caruia...

Statistica trimestrului III din 2012 privind sistemul de pensii private si facultative

Astazi, 22 octombrie a.c., Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP) a...

Afla ce contine noul pachet de produse BCR pentru pensionari !

Banca Romaneasca a lansat un pachet de produse si servicii bancare destinate exclusiv pensionarilor...

Vacante gratuite si premii in bani numai in cadrul promotiei Senior de la BCR

Pensionarii care aleg, pana la sfarsitul lunii noiembrie, sa-si incaseze pensia in cont deschis la...

BCR Pensii va avea un nou director general

"Lucian Anghel, in prezent economist sef si director al Directiei de Cercetare si Strategie a BCR,...

Articole Actualitate »

Viitorul RCA sta sub semnul online-ului?

Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...

Sistemul asigurarilor din Romania se apropie de varful istoric din 2008

Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...

Guvernanta corporativa pentru operatorii din pietele financiare nebancare – in atentia ASF

Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...

De ce avem nevoie de asigurari de sanatate private

Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...

Fondul de Garantare a Asigurarilor cere creditorilor Astra sa trimita cereri de despagubire

Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...

BursaAsigurarilor