Data: 04.08.2005
Nu doar criza, fara sanse de solutionare, a sistemului public de pensii, dar si problemele atipice care confrunta Romania de cand traditionalele penurii de resurse subzista cu neuzuale resurse in exces pe piata, pentru ca nu exista un mecanism care sa le cupleze, au adus la ordinea zilei punerea pe rol a pensiilor private. Fondurile de pensii private sunt in atatea economii de piata instrumentul cel mai important de economisire pe termen lung si, prin incidenta, cel mai mare investitor pe termen lung.
Ele constituie si piata care cupleaza disponibilitatile de resurse pe termen lung cu nevoile de finantare pe termen lung. Laudabila deci initiativa actualelor autoritati in materie de a grabi introducerea pensiilor private, tergiversata de prea mult timp.
Luand in considerare necesitatea pietei pe care urma s-o creeze, precum si posibilitatea pe care o ofera de completare a castigurilor slabe din pensiile publice, proiectul de lege avansat prevede, in mod corect, deduceri fiscale pentru participantii la sistemul de pensii private in contul contributiilor lor la acest sistem. Si, in mod salutar, pensiile private ar urma sa inlocuiasca asa-numitele pensii ocupationale, lansate (dar inca neoperationalizate) pe vremea guvernarii pesediste mai mult ca mijloc de fentare a introducerii pensiilor private.
La fel ca in cazul pensiilor ocupationale, participarea la sistemul de pensii care urmeaza sa se constituie nu este obligatorie, ci voluntara, facultativa. Banii stransi alimenteaza un fond, care este gestionat de o societate de administrare, desemnata prin licitatie cu respectarea stricta a unor criterii de bonitate, forta financiara si garantii solide in operare pentru securitatea asi-gurarilor. Diferenta este ca pensiile private sunt deschise tuturor, in timp ce pensiile ocupationale sunt limitative, depinzand de acordul de constituire a sistemului din partea angajatorului, sindicatelor si angajatilor dintr-o structura organizationala anume.
Diferite companii de asigurari care opereaza pe piata romaneasca resping proiectul de lege in masura in care nu include deductibilitatile prevazute si pentru diversele produse de asigurari lansate de respectivele companii cu scopul, cel putin in parte, de a inlocui absenta de pana acum a pensiilor private facultative si pe care aceste companii le considera similare.
Autoritatile initiatoare ale proiectului de lege sunt, se pare, supuse unor puternice presiuni din partea companiilor de asigurari interesate pentru ca si produsele respective sa fie considerate scheme de pensii private si sa beneficieze ca atare de deductibilitatile prevazute. Din pacate pentru aceste companii, solicitarile lor nu prea au substanta. Produsele in discutie reprezinta diverse combinatii complexe de asigurari de viata menite tocmai sa suplineasca absenta pensiilor private.
Ele nu sunt omogene. Nu seamana intre ele decat ca idee si oricum nu sunt identice cu produsul simplu si unic pentru toate categoriile de participanti care trebuie sa existe in cazul unui sistem de pensii, a carui conditie de functionare este, de altfel, tocmai aceea de a fi unitar si omogen. Cu alte cuvinte, din considerente obiective de absenta a omogenitatii, produsele respective nu pot fi incluse in schemele de pensii private ce abia urmeaza a fi lansate.
De altfel, o asemenea includere nu poate intra in discutie din cauza a insusi faptului ca ar exista jurisdictii multiple asupra componentelor unui sistem care prin definitie trebuie sa aiba, dimpotriva, jurisdictie si gestiune unice, cu supravegheri stricte si speciale. Cat priveste acordarea pur si simplu de deductibilitati produselor in discutie numai, asa, pentru ca se introduc deductibilitati pentru contributiile la pensiile private, asta este o alta problema!
Produsele de asigurari de viata au suficienta legitimitate pentru a intra in carti in vederea dobandirii unor deductibilitati fiscale. Nu trebuie pentru aceasta sa se agate de pulpana abia nascandelor pensii private.
Sursa: Jurnalul National