Proiect norma privind investitiile fondurilor de pensii administrate privat


Data: 09.10.2008

Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat

Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 482 din 18/07/2007 
Modificari si completari

Ordonanta de urgenta nr. 112/2007 

Capitolul I - Dispozitii generale


Art. 1 
(1) Prezenta lege reglementeaza: 
a) infiintarea, organizarea si functionarea sistemului fondurilor de pensii administrate privat; 
b) organizarea si functionarea administratorilor fondurilor de pensii administrate privat, precum si coordonarea activitatii altor entitati implicate in acest domeniu. 
(2) Scopul sistemului fondurilor de pensii administrate privat este asigurarea unei pensii private, distincta si care suplimenteaza pensia acordata de sistemul public, pe baza colectarii si investirii, in interesul participantilor, a unei parti din contributia individuala de asigurari sociale. 
Art. 2 
(1) In intelesul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii: 
1. active ale unui fond de pensii administrat privat - instrumente financiare, inclusiv instrumente financiare derivate, precum si numerar, rezultate ca urmare a investirii activelor personale ale participantilor; 
2. activ personal - suma acumulata in contul unui participant, egala cu numarul de unitati de fond detinute de acesta, inmultite cu valoarea la zi a unei unitati de fond; 
3. activ net total al fondului de pensii administrat privat la o anumita data - valoarea care se obtine prin deducerea valorii obligatiilor fondului din valoarea activelor acestuia la acea data; 
4. act individual de aderare - un inscris prin care o persoana isi manifesta actul de vointa de a fi parte la contractul de societate civila si la prospectul schemei de pensii private; 
5. actionar semnificativ - persoana fizica, persoana juridica sau grupul de persoane fizice si/sau juridice care actioneaza impreuna si care detin direct sau indirect o participatie de cel putin 10% din capitalul social al unei societati comerciale sau din drepturile de vot ori o participatie care permite exercitarea unei influente semnificative asupra luarii deciziilor in adunarea generala sau in consiliul de administratie, dupa caz; 
6. administrare speciala - exercitarea responsabilitatii fiduciare de catre administratorul special, pe o perioada determinata, asupra activelor fondului de pensii, in scopul limitarii pierderilor pentru protejarea drepturilor cuvenite participantilor si beneficiarilor; 
7. administrator special - persoana juridica autorizata sa administreze un fond de pensii administrat privat, desemnata sau selectata de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, si care se subroga in drepturile si obligatiile administratorului pentru o perioada determinata; 
8. administrator - societatea comerciala pe actiuni constituita in conformitate cu dispozitiile legislatiei in vigoare si cu prevederile prezentei legi, denumita societate de pensii, care are ca obiect exclusiv de activitate administrarea fondurilor de pensii si, optional, furnizarea de pensii private; 
9. agent de marketing al fondului de pensii - persoana fizica sau juridica mandatata de administrator sa obtina acordul de aderare a participantilor; 
10. beneficiar - mostenitorul participantului, definit conform prevederilor Codului civil; 
11. beneficii colaterale - orice avantaje, precum facilitati banesti sau cadouri, altele decat cele care rezulta din calitatea de participant sau de beneficiar al unei pensii private; 
12. Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumita in continuare Comisia - autoritatea administrativa autonoma, cu personalitate juridica, aflata sub controlul Parlamentului Romaniei, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/2005 privind infiintarea, organizarea si functionarea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 313/2005; 
13. Consiliul de Supraveghere Speciala - consiliul constituit din doua sau mai multe persoane, in functie de numarul de participanti la un fond de pensii administrat privat, care fac parte din personalul de specialitate al Comisiei si care asista si supervizeaza activitatea administratorului, pentru limitarea riscurilor si asigurarea redresarii fondului de pensii; 
14. contract de administrare - contractul incheiat intre administrator si participant, care are ca obiect administrarea fondului de pensii; 
15. contract de depozitare - contractul incheiat intre administrator, ca reprezentant al fondului de pensii administrat privat in relatiile cu tertii, si depozitar, avand ca obiect depozitarea activelor financiare ale fondului de pensii; 
16. contributii - sumele platite de participanti si/sau in numele acestora la un fond de pensii administrat privat; 
17. depozitar - institutia de credit din Romania, autorizata de Banca Nationala a Romaniei, in conformitate cu legislatia bancara, ori sucursala din Romania a unei institutii de credit, autorizata intr-un stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, avizata de Comisie pentru activitatea de depozitare, potrivit legii, careia ii sunt incredintate spre pastrare, in conditii de siguranta, toate activele fiecarui fond de pensii administrat privat; 
18. fond de pensii administrat privat, denumit in continuare fond de pensii - fondul constituit prin contract de societate civila, incheiat intre participanti, in conformitate cu prevederile Codului civil referitoare la societatea civila particulara si cu dispozitiile prezentei legi; 
19. fond de garantare a pensiilor - fondul infiintat din contributii ale administratorilor si ale furnizorilor de pensii, avand scopul de a proteja drepturile participantilor si ale beneficiarilor, dupa caz, dobandite in cadrul sistemului de pensii administrate privat, reglementat si supravegheat de Comisie; 
20. institutie de colectare - institutia care are ca atributie legala colectarea contributiilor individuale de asigurari sociale; 
21. institutie de evidenta - institutia care are ca atributie legala evidenta asiguratilor din sistemul public de pensii; 
22. instrumente financiare inseamna: 
a) valori mobiliare; 
b) titluri de participare la organismele de plasament colectiv; 
c) instrumente ale pietei monetare, inclusiv titluri de stat cu scadenta mai mica de un an si certificate de depozit; 
d) contracte futures financiare, inclusiv contracte similare cu decontare finala in fonduri; 
e) contracte forward pe rata dobanzii; 
f) swap-uri pe rata dobanzii, pe curs de schimb si pe actiuni; 
g) optiuni pe orice instrument financiar prevazut la lit. a)-d), inclusiv contracte similare cu decontare finala in fonduri; aceasta categorie include si optiuni pe curs de schimb si pe rata dobanzii; 
h) orice alt instrument admis la tranzactionare pe o piata reglementata intr-un stat membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European sau pentru care s-a facut o cerere de admitere la tranzactionare pe o astfel de piata; 
23. instrumente financiare derivate - instrumentele definite la pct. 22 lit. d) si g), combinatii ale acestora, precum si alte instrumente calificate astfel, potrivit legii, prin reglementari ale Comisiei Nationale de Valori Mobiliare; 
24. participant - persoana care contribuie sau/si in numele careia s-au platit contributii la un fond de pensii si care are un drept viitor la o pensie privata; 
25. pensie privata - suma platita periodic participantului sau beneficiarului, in mod suplimentar si distinct de cea furnizata de sistemul public; 
26. platitor - persoana fizica sau juridica care, dupa caz, retine si vireaza contributia individuala de asigurari sociale;
27. pondere zilnica a unui fond - raportul dintre activul net total al fondului si suma activelor nete ale tuturor fondurilor calculate in ziua respectiva; 
28. ponderea medie a unui fond pe o anumita perioada - media aritmetica a ponderilor zilnice ale fondului pe perioada respectiva; 
29. prospect al schemei de pensii private - documentul care cuprinde termenii contractului de administrare si ai schemei de pensii; 
30. provizion tehnic - un volum adecvat de active corespunzator angajamentelor financiare rezultate din portofoliul de investitii care acopera riscurile biometrice si pe cele privind investitiile; 
31. rata de rentabilitate a unui fond de pensii - logaritm natural din raportul dintre valoarea unitatii de fond din ultima zi lucratoare a perioadei si valoarea unitatii de fond din ultima zi lucratoare ce precede perioada respectiva; randamentul zilnic al unui fond de pensii reprezinta diferenta dintre valoarea unitatii de fond din ziua respectiva si valoarea unitatii de fond din ziua precedenta, totul raportat la valoarea unitatii de fond din ziua precedenta; 
32. rata medie ponderata de rentabilitate a tuturor fondurilor - suma produselor dintre rata de rentabilitate a fiecarui fond pe o perioada si ponderea medie a fondului in totalul fondurilor de pensii pe aceeasi perioada; 
33. riscuri biometrice - riscurile legate de deces, invaliditate si longevitate; 
34. schema de pensii private - un sistem de termene, conditii si reguli pe baza carora administratorul investeste activele fondului de pensii in scopul dobandirii de catre participanti a unei pensii private; 
35. stat membru de origine - statul membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, in care administratorul isi are sediul social si principala structura administrativa sau, daca nu are un sediu social, locul unde se afla principala sa structura administrativa; 
36. stat membru gazda - statul membru al Uniunii Europene sau apartinand Spatiului Economic European, a carui legislatie sociala si de munca relevanta in domeniul schemelor de pensii private este aplicabila relatiei dintre angajator si participanti; 
37. stat tert - orice alt stat care nu este stat membru al Uniunii Europene sau nu apartine Spatiului Economic European; 
38. valoarea unitatii de fond - raportul dintre valoarea activului net al fondului de pensii la o anumita data si numarul total de unitati ale fondului la aceeasi data. 
(2) Persoana afiliata, in raport cu o persoana fizica sau juridica, numita prima entitate, reprezinta: 
a) un actionar sau un grup de actionari care detine mai mult de 10% din actiunile emise de prima entitate ori care, desi detine un procent mai mic, poate influenta, direct sau indirect, deciziile luate de prima entitate; 
b) orice entitate in care prima entitate detine, direct sau indirect, mai mult de 10% din actiunile emise ori in care, desi detine un procent mai mic, poate influenta, direct sau indirect, deciziile luate de respectiva entitate; 
c) orice alta entitate in care un actionar detine, direct sau indirect, mai mult de 30% din actiunile emise si in acelasi timp detine, direct sau indirect, mai mult de 30% din totalul actiunilor emise de prima entitate; 
d) orice persoana care poate determina, direct sau indirect, deciziile primei entitati; 
e) orice membru al consiliului de administratie sau al altui organ de conducere ori de supraveghere al respectivei entitati; 
f) sotul/sotia sau o ruda pana la gradul al treilea ori un afin pana la gradul al doilea, inclusiv, al oricarei persoane prevazute la lit. a)-e). 

Descarca Legea 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat de aici.

Articole »

Guvernanta corporativa pentru operatorii din pietele financiare nebancare – in atentia ASF

Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...

Dispare stampila, apare polita de asigurare de garantie

Ministerul Finantelor Publice va completa prevederile privind tipurile de garantii prin...

Misu Negritoiu: "In piata asigurarilor nimeni nu isi asuma nici un risc"

"In piata asigurarilor nimeni nu isi asuma nici un risc. Toti fac business pe garantii. Vezi daca...

Test de stres pentru asiguratorii din Romania

Inca 21 de asiguratori din Romania vor fi evaluati in cadrul programului Balance Sheet Review and...

Institutul de Management in Asigurari se va transforma in Institutul de Studii Financiare

Consiliul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) a aprobat infiintarea Institutului de Studii...

Articole Actualitate »

Viitorul RCA sta sub semnul online-ului?

Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...

Sistemul asigurarilor din Romania se apropie de varful istoric din 2008

Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...

Guvernanta corporativa pentru operatorii din pietele financiare nebancare – in atentia ASF

Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...

De ce avem nevoie de asigurari de sanatate private

Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...

Fondul de Garantare a Asigurarilor cere creditorilor Astra sa trimita cereri de despagubire

Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...

BursaAsigurarilor