Ordin nr. 9/2007 privind normele Fondului de garantare


Data: 12.09.2008

Ordin nr. 9/2007 pentru modificarea si completarea Normelor privind Fondul de garantare, aprobate prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 3.115/2005.

In temeiul prevederilor art. 4 alin. (26) si (27), ale art. 5 lit. l) si l1) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Hotararii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor din data de 10 iulie 2007 prin care s-au adoptat modificarile si completarile la Normele privind Fondul de garantare, aprobate prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 3.115/2005,
presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor emite urmatorul ordin:

Art. I. - Normele privind Fondul de garantare, aprobate prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 3.115/2005, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 546 din 28 iunie 2005, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
   1. La articolul 4, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
   "Art. 4. - (1) Contributia datorata de asiguratori pentru constituirea Fondului se vireaza lunar, in moneda nationala - leu, pana in ultima zi lucratoare a lunii urmatoare celei pentru care se face raportarea, in urmatoarele conturi deschise la Activitatea de Trezorerie si Contabilitate Publica a Municipiului Bucuresti, pe seama Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor:
   - RO42TREZ700502501X000285 'Disponibil din venituri proprii aferente Fondului de garantare pentru asigurarile de viata;
   - RO06TREZ700502502X000949 'Disponibil din venituri proprii aferente Fondului de garantare pentru asigurarile generale."
   2. La articolul 4, alineatul (2) se abroga.
   3. La articolul 5, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
   "Art. 5. - (1) Asiguratorii sunt obligati sa intocmeasca si sa transmita lunar Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, pana in ultima zi lucratoare a lunii curente pentru luna expirata, raportarile privind modul de constituire si de virare a contributiei datorate Fondului, distinct pentru categoria de asigurari generale si, respectiv, pentru asigurari de viata, potrivit art. 20 alin. (3) lit. e) din Legea nr. 32/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, conform anexei nr. 1A la prezentele norme."
   4. La articolul 5, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
   "(11) In cazul transmiterii unei situatii rectificative, aceasta se va face in forma prevazuta in anexa nr. 1B la prezentele norme. Este admisa o singura situatie rectificativa aferenta contributiei pentru o luna de raportare. Prevederile art. 4 alin. (3) se aplica in mod corespunzator."
   5. La articolul 11, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
   "Art. 11. - (1) Bugetul de venituri si cheltuieli al Fondului pentru asigurari generale si bugetul de venituri si cheltuieli al Fondului pentru asigurari de viata se elaboreaza de Departamentul Fond de garantare si se aproba de Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor."
   6. La articolul 13, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
   "Art. 13. - (1) In vederea efectuarii platii sumelor cuvenite creditorilor de asigurari, departamentul specializat din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor procedeaza la verificarea dosarelor de dauna si a creantelor de asigurari inregistrate in evidentele administratorului Fondului, tinand seama de normele aplicabile in materie si de conditiile de asigurare specifice categoriilor de asigurari pentru care urmeaza sa se plateasca despagubiri, si intocmeste listele potentialilor creditori de asigurari indreptatiti la plata sumelor cuvenite de la Fond.
   (2) Listele potentialilor creditori se inainteaza comisiei speciale prevazute la art. 23 alin. (2) din Legea nr. 503/2004, pe masura verificarii dosarelor de dauna si a creantelor de asigurari, impreuna cu o nota privind propunerea de aprobare, intocmita si semnata de catre conducatorul Directiei instrumentare dosare despagubiri din cadrul departamentului specializat. In vederea aprobarii listelor, comisia speciala poate verifica, prin sondaj, dosarele de dauna si creantele de asigurari cuprinse in acestea si, in toate cazurile in care considera ca este necesar, poate dispune reverificarea respectivelor dosare si/sau creante de asigurari."
   7. La articolul 14, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
   "(3) In sensul prezentelor norme, sunt asimilate tertelor persoane pagubite prevazute la alin. (2) lit. c) si unitatile de service specializate in activitatea de reparatie a autovehiculelor de productie interna si/sau de productie externa, agreate de societatea de asigurare debitoare prin conventii incheiate in acest sens, atat pentru asigurarea obligatorie de raspundere civila, cat si pentru asigurarea facultativa auto CASCO, sau cele care fac dovada primirii unei confirmari de plata din partea asiguratorului cu privire la plata sumelor datorate persoanelor pagubite prin accidente auto."
   8. La articolul 15, alineatele (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
  "(2) In vederea valorificarii creantelor prin incasarea indemnizatiilor/despagubirilor pretinse, creditorul de asigurari formuleaza o cerere-tip de plata, prevazuta in anexa nr. 2 la prezentele norme. Cererea se adreseaza administratorului Fondului si se depune la sediul departamentului specializat prevazut la art. 9 alin. (1). La cerere se anexeaza in mod obligatoriu, in original, actele/inscrisurile doveditoare ale sumelor pretinse cu titlu de creante de asigurari. Numai in cazul inexistentei ori imposibilitatii de prezentare a acestor dovezi ale creantelor creditorul de asigurari poate sa prezinte copii ale acestora, certificate pentru conformitate cu originalul si semnate pe propria raspundere, precizand in cuprinsul cererii motivul inexistentei/imposibilitatii de depunere in original a dovezilor. De asemenea, creditorul de asigurari anexeaza la cerere o declaratie data pe propria raspundere a acestuia, sub sanctiunile prevazute de Codul penal roman pentru infractiunile de fals in declaratii si inselaciune, in cuprinsul careia va preciza faptul ca suma pretinsa de la Fond nu a fost incasata in cadrul procedurii de faliment si/sau in urma exercitarii altor actiuni de recuperare a sumelor cuvenite, indreptate impotriva societatii de asigurare debitoare fata de care s-a stabilit starea de insolvabilitate.
   (3) Cererea prevazuta la alin. (2) se transmite la sediul departamentului specializat in termen de cel mult 60 de zile de la publicarea listelor creditorilor de asigurari conform art. 13 alin. (3). Pe masura inregistrarii si analizarii cererilor de plata ale creditorilor de asigurari, departamentul specializat intocmeste listele creditorilor de asigurari ale caror creante certe, lichide si exigibile urmeaza a fi valorificate din disponibilitatile Fondului, dosarele de dauna fiind verificate de catre directiile/serviciile de specialitate ale departamentului si semnate de catre conducatorul Directiei instrumentare dosare despagubiri si, respectiv, al Directiei financiar-contabilitate, plati-despagubiri, tehnologia informatiei, cu mentiunea «bun de plata». Listele se inainteaza comisiei speciale, cu propunerea de aprobare la plata de la Fond a sumelor pretinse de creditorii de asigurari. Dupa aprobarea acestor liste conform art. 13, comisia speciala ia masuri pentru publicarea acestora si dispune efectuarea platii indemnizatiilor/despagubirilor catre creditorii de asigurari, conform art. 23 alin. (3) din Legea nr. 503/2004."
   9. Articolul 22 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
   "Art. 22 - (1) Titlul executoriu care constata creante de asigurari, obtinut inainte de intrarea in vigoare a Legii nr. 503/2004 si nevalorificat in cadrul procedurii de faliment sau in cadrul altor proceduri de executare silita prevazute de lege, se transmite administratorului Fondului, in original, in vederea verificarii lui si, dupa caz, a valorificarii acestuia, prin plata sumelor cuvenite de la Fond, in conditiile prezentelor norme si ale art. 24 alin. (5) si (6) din Legea nr. 503/2004.
   (2) Titlul executoriu care constata creante de asigurari neinregistrate in cadrul procedurii de faliment al societatii de asigurare, obtinut inainte de intrarea in vigoare a Legii nr. 503/2004, se transmite administratorului Fondului, in original, insotit de o declaratie a creditorului de asigurari, data pe propria raspundere, din care sa rezulte ca suma pretinsa de la Fond cu titlu de creanta de asigurari nu a fost inregistrata si/sau valorificata in cadrul procedurii de faliment al societatii de asigurare debitoare ori in cadrul unei alte proceduri de urmarire si incasare silita sau prin alte mijloace si/sau modalitati legale de plata, dupa caz.
   (3) Creantele de asigurari care, la data intrarii in vigoare a Legii nr. 503/2004, fac obiectul unor litigii aflate pe rolul instantelor judecatoresti competente sau care, dupa caz, sunt constatate prin hotarari judecatoresti definitive pot fi transmise administratorului Fondului in vederea analizarii si, dupa caz, a valorificarii acestora, in conditiile prevazute la alin. (2)."
   10. Anexa nr. 1 la norme, care devine anexa nr. 1A la norme, si anexa nr. 2 la norme se modifica si se inlocuiesc cu anexele nr. 1 si 3 care fac parte integranta din prezentul ordin.
   11. Dupa anexa nr. 1A la norme se introduce anexa nr. 1B la norme, prevazuta in anexa nr. 2 care face parte integranta din prezentul ordin.
   12. Anexa nr. 3 se abroga.
   Art. II. - Departamentul Fond de garantare din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor asigura ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor,
Angela Toncescu
Bucuresti, 12 iulie 2007.
Nr. 9.
(Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 533 din 07 august 2007).

Articole »

Guvernanta corporativa pentru operatorii din pietele financiare nebancare – in atentia ASF

Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...

Dispare stampila, apare polita de asigurare de garantie

Ministerul Finantelor Publice va completa prevederile privind tipurile de garantii prin...

Misu Negritoiu: "In piata asigurarilor nimeni nu isi asuma nici un risc"

"In piata asigurarilor nimeni nu isi asuma nici un risc. Toti fac business pe garantii. Vezi daca...

Test de stres pentru asiguratorii din Romania

Inca 21 de asiguratori din Romania vor fi evaluati in cadrul programului Balance Sheet Review and...

Institutul de Management in Asigurari se va transforma in Institutul de Studii Financiare

Consiliul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) a aprobat infiintarea Institutului de Studii...

Articole Actualitate »

Viitorul RCA sta sub semnul online-ului?

Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...

Sistemul asigurarilor din Romania se apropie de varful istoric din 2008

Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...

Guvernanta corporativa pentru operatorii din pietele financiare nebancare – in atentia ASF

Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...

De ce avem nevoie de asigurari de sanatate private

Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...

Fondul de Garantare a Asigurarilor cere creditorilor Astra sa trimita cereri de despagubire

Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...

BursaAsigurarilor