Norma nr. 1/2009 pentru modificarea si completarea Normei nr. 14/2007 privind reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aplicabile entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private.
Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, denumita in continuare Comisie, emite prezenta norma.
Articol unic. - Norma nr. 14/2007 privind reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aplicabile entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private, aprobata prin Hotararea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 37/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 488 si 488 bis din 20 iulie 2007, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La punctul 1 alineatul (1), dupa litera b) se introduce o noua litera, litera b1), cu urmatorul cuprins:
"b1) brokeri de pensii private, societati comerciale infiintate si autorizate potrivit prevederilor legale in vigoare;".
2. Dupa punctul 7 se introduce un nou punct, punctul 71, cu urmatorul cuprins:
"71. (1) In contabilitatea fondului de pensii, orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei, intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ. In contabilitate, inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli se efectueaza la sfarsitul lunii calendaristice.
(2) In contabilitatea societatii de pensii, orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei, intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ. In contabilitate, inchiderea conturilor de venituri si cheltuieli se efectueaza la sfarsitul lunii calendaristice."
3. La punctul 10, dupa alineatul (6) se introduce un nou alineat, alineatul (7) cu urmatorul cuprins:
"(7) Contabilitatea unei societati de pensii care desfasoara atat activitatea de administrare a fondului de pensii administrate privat, cat si activitatea de administrare a fondurilor de pensii facultative este organizata si tinuta separat pentru fiecare segment de activitate, cu ajutorul conturilor contabile analitice."
4. La punctul 23, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Formatul bilantului pentru administratorii de fonduri de pensii facultative si/sau de fonduri de pensii administrate privat, care sunt societati de pensii infiintate potrivit prevederilor legale in vigoare, si al bilantului pentru brokerii de pensii private este urmatorul:
BILANT
A. ACTIVE IMOBILIZATE
Sustine gratuitatea acestui serviciu si acceseaza
Programul de facturare Nr. 1 - Indaco Econ
VII. TOTAL CAPITALURI PROPRII".
5. La punctul 38, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"(1) Formatul contului de profit si pierdere pentru administratorii de fonduri de pensii facultative si/sau fonduri de pensii administrate privat, care sunt societati de pensii infiintate potrivit prevederilor legale in vigoare, si al contului de profit si pierdere pentru brokerii de pensii private este urmatorul:
CONTUL DE PROFIT SI PIERDERE
VENITURI DIN EXPLOATARE
1. Cifra de afaceri neta
a) Venituri din activitatea de exploatare
b) Venituri din subventii de exploatare aferente cifrei de afaceri nete
2. Veniturile productiei imobilizate
3. Alte venituri din exploatare
CHELTUIELI DIN EXPLOATARE
4. Cheltuieli cu materialele si alte cheltuieli externe
a) Cheltuieli cu materiale consumabile
b) Alte cheltuieli cu materialele
c) Alte cheltuieli externe (energie si apa)
5. Cheltuieli cu personalul
a) Salarii
b) Cheltuieli cu asigurarile si protectia sociala (cu evidentierea distincta a celor referitoare la pensii)
6. Ajustari
a) Ajustari de valoare privind imobilizarile corporale si imobilizarile necorporale
b) Ajustari de valoare privind activele circulante
7. Alte cheltuieli de exploatare
a) Cheltuieli privind prestatiile externe
b) Cheltuieli cu alte impozite, taxe si varsaminte asimilate
c) Cheltuieli cu despagubiri, donatii si activele cedate
8. Ajustari privind provizioanele
PROFITUL SAU PIERDEREA DIN ACTIVITATEA DE EXPLOATARE
VENITURI FINANCIARE
9. Venituri din interese de participare
10. Venituri din alte investitii si imprumuturi care fac parte din activele imobilizate
11. Alte dobanzi de incasat si venituri similare (cu indicarea distincta a celor obtinute de la entitatile afiliate)
12. Alte venituri financiare
CHELTUIELI FINANCIARE
13. Ajustarea valorilor imobilizarilor financiare si a investitiilor financiare detinute ca active circulante
Gaseste avocatul potrivit
14. Dobanzi de platit si alte cheltuieli similare (cu indicarea distincta a celor obtinute de la entitatile afiliate)
15. Alte cheltuieli financiare
PROFITUL SAU PIERDEREA FINANCIARA
PROFITUL SAU PIERDEREA DIN ACTIVITATEA CURENTA
16. VENITURI EXTRAORDINARE
17. CHELTUIELI EXTRAORDINARE
18. PROFITUL SAU PIERDEREA DIN ACTIVITATEA EXTRAORDINARA
19. Impozitul pe profit
20. PROFITUL SAU PIERDEREA EXERCITIULUI FINANCIAR".
6. La punctul 66, dupa alineatul (3) se introduc trei noi alineate, alineatele (4), (5) si (6), cu urmatorul cuprins:
"(4) Corectarea erorilor aferente exercitiilor financiare precedente nu determina modificarea situatiilor financiare ale acelor exercitii.
(5) In cazul erorilor aferente exercitiilor financiare precedente, corectarea acestora nu presupune ajustarea informatiilor comparative prezentate in situatiile financiare.
(6) Informatii comparative referitoare la pozitia financiara si performanta financiara, respectiv modificarea pozitiei financiare sunt prezentate in notele explicative."
7. La punctul 68, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"68. (1) Amortizarea valorii activelor imobilizate cu durate limitate de utilizare economica se efectueaza in mod sistematic, reducandu-se valoarea contabila a acestora. Valoarea contabila a acestor active este valoarea care este prezentata in bilant, fiind reprezentata de costul de achizitie, costul de productie sau alte valori care substituie costul, diminuate cu amortizarea cumulata pana la acea data, precum si cu pierderile cumulate din depreciere."
8. La punctul 93, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"(5) O tranzactie de vanzare a unui activ pe termen lung si de inchiriere a aceluiasi activ in regim de leasing (leaseback) se contabilizeaza ca o tranzactie de vanzare, cu inregistrarea scoaterii din evidenta a activului si a sumelor incasate sau de incasat.
Operatiunea de inchiriere a activului in regim de leasing operational se contabilizeaza de utilizator conform prezentelor reglementari.
In cazul operatiunilor prezentate la acest punct, entitatile contractante vor prezenta in notele explicative la situatiile financiare anuale informatii referitoare la operatiunile derulate."
9. La punctul 95, dupa alineatul (1) se introduc trei noi alineate, alineatele (2), (3), (4), cu urmatorul cuprins:
"(2) Exemple de costuri care se efectueaza in legatura cu constructia unei imobilizari corporale, direct atribuibile acesteia, sunt:
a) cheltuieli reprezentand salariile angajatilor, contributiile legale si alte cheltuieli legate de acestea;
b) cheltuieli materiale;
c) cheltuieli de amenajare a amplasamentului;
d) cheltuieli initiale de livrare si manipulare;
e) cheltuieli de instalare si asamblare;
f) cheltuieli de proiectare si pentru obtinerea autorizatiilor;
g) onorariile profesionale platite avocatilor si expertilor etc.
(3) In costul unei imobilizari corporale pot fi incluse si costurile estimate initial cu demontarea si mutarea acesteia la scoaterea din evidenta, precum si cu restaurarea amplasamentului pe care este pozitionata imobilizarea, atunci cand aceste sume pot fi estimate credibil si entitatea are o obligatie legata de demontare, mutare a imobilizarii corporale si de refacere a amplasamentului.
(4) Costurile estimate cu demontarea si mutarea imobilizarii corporale, precum si cele cu restaurarea amplasamentului se recunosc in valoarea acesteia, in corespondenta cu un cont de provizioane."
10. La punctul 96, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
"(2) Cheltuielile efectuate in legatura cu imobilizarile corporale utilizate in baza unui contract de inchiriere, locatie de gestiune sau alte contracte similare se evidentiaza in contabilitatea entitatii care le-a efectuat, la imobilizari corporale sau drept cheltuieli in perioada in care au fost efectuate, in functie de beneficiile economice aferente, similar cheltuielilor efectuate in legatura cu imobilizarile corporale proprii."
11. La punctul 101, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
"(2) Se supun, de asemenea, amortizarii investitiile efectuate la imobilizarile corporale luate cu chirie, pe durata contractului de inchiriere.
La expirarea contractului de inchiriere valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii. In functie de clauzele cuprinse in contractul de inchiriere, transferul poate reprezenta o vanzare de active sau o alta modalitate de cedare. Inregistrarea in contabilitate a operatiunilor se efectueaza conform prezentelor reglementari."
12. La punctul 103, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
"(2) Daca o entitate recunoaste in valoarea contabila a unei imobilizari corporale costul unei inlocuiri partiale, atunci ea scoate din evidenta valoarea contabila a partii inlocuite, cu amortizarea aferenta, daca dispune de informatiile necesare."
13. La punctul 111, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"111. (1) Entitatile pot proceda la reevaluarea imobilizarilor corporale existente la sfarsitul exercitiului financiar, astfel incat acestea sa fie prezentate in contabilitate la valoarea justa, cu reflectarea rezultatelor acestei reevaluari in situatiile financiare intocmite pentru acel exercitiu.
Amortizarea calculata pentru imobilizarile corporale astfel reevaluate se inregistreaza in contabilitate incepand cu data de 1 ianuarie anul urmator celui pentru care s-a efectuat reevaluarea.
Evaluarile efectuate cu ocazia reorganizarilor de intreprinderi (fuziuni, divizari) nu constituie reevaluare in sensul prezentelor reglementari contabile, aceste evaluari efectuandu-se in scopul stabilirii raportului de schimb, pentru toate elementele de bilant."
14. La punctul 149, dupa alineatul (2) se introduc trei noi alineate, alineatele (3), (4) si (5), cu urmatorul cuprins:
"(3) In conformitate cu prevederile art. 6 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicata, orice operatiune economico-financiara efectuata se consemneaza in momentul efectuarii ei intr-un document care sta la baza inregistrarilor in contabilitate, dobandind astfel calitatea de document justificativ.
(4) Din punct de vedere contabil, efectuarea operatiunii economico-financiare este probata de orice document in care se consemneaza aceasta.
(5) In cazul bunurilor achizitionate insotite de factura sau de aviz de insotire a marfii, urmand ca factura sa soseasca ulterior, cursul valutar utilizat la inregistrarea in contabilitate este cursul de la data receptiei bunurilor."
15. Punctul 162 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"162. Taxa pe valoarea adaugata (TVA) se determina si se inregistreaza in contabilitate potrivit legii."
16. La punctul 169, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu urmatorul cuprins:
"(2) In contul de debitori diversi se evidentiaza si sumele reprezentand avansuri de trezorerie, nedecontate pana la data bilantului prin debitarea contului 461 «Debitori diversi» si creditarea contului 542 «Avansuri de trezorerie»."
17. La punctul 182, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
"(4) O obligatie curenta este o obligatie legala sau implicita.
In intelesul prezentelor reglementari:
a) o obligatie legala este obligatia care rezulta:
(i) dintr-un contract (in mod explicit sau implicit);
(ii) din legislatie; sau
(iii) din alt efect al legii;
b) o obligatie implicita (de exemplu, obligatia prin care o entitate se angajeaza sa efectueze plati compensatorii personalului disponibilizat) este obligatia care rezulta din actiunile unei entitati in cazul in care:
(i) prin stabilirea unei practici anterioare, prin politica scrisa a firmei sau dintr-o declaratie suficient de specifica entitatea a indicat partenerilor sai ca isi asuma anumite responsabilitati; si
(ii) ca rezultat, entitatea a indus partenerilor ideea ca isi va onora acele responsabilitati."
18. La punctul 184, dupa alineatul (4) se introduc trei noi alineate, alineatele (5), (6) si (7), cu urmatorul cuprins:
"(5) Provizioanele de restructurare, in cazul unei obligatii legale, se constituie cu respectarea conditiilor generale de recunoastere a provizioanelor si a prevederilor legale.
(6) O entitate are o obligatie implicita care determina constituirea unui provizion pentru restructurare atunci cand sunt indeplinite conditiile generale de recunoastere a provizioanelor, iar entitatea:
a) dispune de un plan oficial detaliat pentru restructurare, care sa stipuleze cel putin:
(i) activitatea sau partea de activitate la care se refera;
(ii) principalele locatii afectate de planul de restructurare;
(iii) numarul aproximativ de angajati care vor primi compensatii pentru incetarea activitatii, distributia si posturile acestora;
(iv) cheltuielile implicate; si
(v) data de la care se va implementa planul de restructurare; si
b) a provocat celor afectati o asteptare ca va realiza restructurarea prin inceperea implementarii acelui plan sau prin anuntarea principalelor sale caracteristici celor afectati de acesta.
In cazul in care o entitate incepe un plan de restructurare sau anunta principalele sale caracteristici celor afectati numai dupa data bilantului, daca restructurarea este semnificativa si neprezentarea ar putea influenta deciziile economice ale utilizatorilor luate pe baza situatiilor financiare, este necesara prezentarea de informatii in acest sens.
(7) Un provizion aferent restructurarii va include numai costurile directe generate de restructurare, si anume cele care:
a) sunt generate in mod necesar de procesul de restructurare; si
b) nu sunt legate de desfasurarea continua a activitatii entitatii.
Un provizion pentru restructurare nu trebuie sa includa costuri precum cele legate de:
a) recalificarea sau mutarea personalului permanent;
b) marketing; sau
c) investitiile in noi sisteme si retele de distributie.
Aceste cheltuieli referitoare la administrarea viitoare a activitatii nu reprezinta datorii de restructurare la data bilantului."
19. La punctul 201, dupa alineatul (1) se introduc sase noi alineate, alineatele (2), (3), (4), (5), (6) si (7), cu urmatorul cuprins:
"(2) Castigurile sau pierderile legate de emiterea, rascumpararea, vanzarea, cedarea cu titlu gratuit sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii ale entitatii (actiuni, parti sociale) nu vor fi recunoscute in contul de profit si pierdere. Contravaloarea primita sau platita in urma unor astfel de operatiuni este recunoscuta direct in capitalurile proprii si se prezinta distinct in bilant, respectiv Situatia modificarilor capitalului propriu, astfel:
a) castigurile sunt reflectate in contul 141 «Castiguri legate de vanzarea sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii»;
b) pierderile sunt reflectate in contul 149 «Pierderi legate de emiterea, rascumpararea, vanzarea, cedarea cu titlu gratuit sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii».
(3) Castigurile legate de instrumentele de capitaluri proprii se determina ca diferenta intre pretul de vanzare al instrumentelor de capitaluri proprii si valoarea lor de rascumparare, respectiv intre valoarea nominala a instrumentelor anulate si valoarea lor de rascumparare.
(4) Pierderile legate de instrumentele de capitaluri proprii se determina ca diferenta intre valoarea de rascumparare a instrumentelor de capitaluri proprii si pretul lor de vanzare, respectiv intre valoarea de rascumparare a instrumentelor anulate si valoarea lor nominala.
(5) Cheltuielile legate de emiterea instrumentelor de capitaluri proprii sunt reflectate direct in capitalurile proprii (cont 149 «Pierderi legate de emiterea, rascumpararea, vanzarea, cedarea cu titlu gratuit sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii»), atunci cand nu sunt indeplinite conditiile pentru recunoasterea lor ca imobilizari necorporale (cont 201 «Cheltuieli de constituire»).
(6) Soldul creditor al contului 141 «Castiguri legate de vanzarea sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii», respectiv soldul debitor al contului 149 «Pierderi legate de emiterea, rascumpararea, vanzarea, cedarea cu titlu gratuit sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii» poate majora, respectiv diminua, suma altor rezerve (cont 1068 «Alte rezerve»).
(7) In notele explicative trebuie cuprinse informatii referitoare la operatiunile care au afectat instrumentele de capitaluri proprii ale entitatii."
20. La punctul 220, alineatele (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"(3) Sumele reprezentand rezerve constituite din profitul exercitiului financiar curent, in baza unor prevederi legale, se inregistreaza prin debitarea contului 129 «Repartizarea profitului» si creditarea contului 106 «Rezerve».
Profitul contabil ramas dupa aceasta repartizare se preia la inceputul exercitiului financiar urmator celui pentru care se intocmesc situatiile financiare anuale in contul 117«Rezultatul reportat», de unde urmeaza a fi repartizat pe celelalte destinatii legale.
Evidentierea in contabilitate a destinatiilor profitului contabil se efectueaza dupa adunarea generala a actionarilor sau asociatilor care a aprobat repartizarea profitului, prin inregistrarea sumelor reprezentand dividende cuvenite actionarilor sau asociatilor, rezerve si alte destinatii, potrivit legii.
Entitatile nu pot reveni asupra inregistrarilor efectuate cu privire la repartizarea profitului.
(4) Pierderea contabila reportata se acopera din profitul exercitiului financiar si cel reportat, din rezerve, prime de capital si capital social, potrivit hotararii adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, cu respectarea prevederilor legale. In lipsa unor prevederi legale exprese, ordinea surselor din care se acopera pierderea contabila este la latitudinea adunarii generale a actionarilor sau asociatilor, respectiv a consiliului de administratie."
21. La punctul 220, dupa alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu urmatorul cuprins:
"(5) Inchiderea conturilor 121 si 129 se efectueaza la inceputul exercitiului financiar urmator celui pentru care se intocmesc situatiile financiare anuale. Ca urmare, cele doua conturi apar cu soldurile corespunzatoare in bilantul intocmit pentru exercitiul financiar la care se refera situatiile financiare anuale."
22. Punctul 254 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"254. (1) Situatiile financiare anuale se intocmesc si se publica, potrivit legii, in moneda nationala.
(2) Situatiile financiare anuale au inscrise clar numele si prenumele persoanei care le-a intocmit, calitatea acesteia (director economic, contabil-sef sau alta persoana imputernicita sa indeplineasca aceasta functie, persoana autorizata potrivit legii, membra a Corpului Expertilor Contabili si Contabililor Autorizati din Romania), precum si numarul de inregistrare in organismul profesional, daca este cazul."
23. La punctul 257, dupa alineatul (6) se introduc doua noi alineate, alineatele (7) si (8), cu urmatorul cuprins:
"(7) Brokerii de pensii private au obligatia intocmirii si depunerii situatiilor financiare la organele in drept, potrivit legislatiei in vigoare.
(8) Brokerii de pensii private au obligatia sa depuna la Comisie si la organele in drept, potrivit legislatiei in vigoare, situatiile financiare listate, semnate si stampilate, impreuna cu raportul administratorului, o declaratie scrisa de asumare a raspunderii conducerii entitatilor pentru intocmirea situatiilor financiare anuale, raportul auditorului, o copie a procesului-verbal al Adunarii generale a actionarilor/asociatilor, precum si o balanta de verificare a conturilor sintetice si analitice."
24. La capitolul III, textul introductiv de la litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"a) Pentru administratorii fondurilor de pensii care sunt societati de pensii si pentru brokerii de pensii private, planul de conturi general este urmatorul:".
25. La capitolul III, la litera a), dupa contul 138 se introduc urmatoarele conturi:
14. CASTIGURI SAU PIERDERI LEGATE DE EMITEREA, RASCUMPARAREA, VANZAREA, CEDAREA CU TITLU GRATUIT SAU ANULAREA INSTRUMENTELOR DE CAPITALURI PROPRII
141. Castiguri legate de vanzarea sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii (P)
149. Pierderi legate de emiterea, rascumpararea, vanzarea, cedarea cu titlu gratuit sau anularea instrumentelor de capitaluri proprii (A).
26. Titlul capitolului IV se modifica si va avea urmatorul cuprins:
CAPITOLUL IV
"Structura situatiilor financiare anuale pentru societatile
de pensii si pentru brokerii de pensii private"
27. La punctul 265, alineatele (1), (2), (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"265. (1) Structura bilantului care se intocmeste de societatile de pensii si brokerii de pensii private este redata in anexa nr. A1.
(2) Structura contului de profit si pierdere care se intocmeste de societatile de pensii si brokerii de pensii private este redata in anexa nr. A2.
(3) Structura exemplificativa a situatiei modificarilor capitalului propriu care se intocmeste de societatile de pensii si brokerii de pensii private este redata in anexa nr. A3.
(4) Structura exemplificativa a situatiei fluxurilor de trezorerie care se intocmeste de societatile de pensii si brokerii de pensii private este redata in anexa nr. A4."
28. Anexa nr. A1 se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 1 la prezenta norma.
29. Anexa nr. A3 se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 2 la prezenta norma.
30. Titlul capitolului VI se modifica si va avea urmatorul cuprins:
CAPITOLUL VI
"Structura situatiilor financiare specifice administratorilor de fonduri de pensii care sunt societati de administrare a investitiilor sau societati de asigurari, autorizate conform legii"
Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...
Ministerul Finantelor Publice va completa prevederile privind tipurile de garantii prin...
"In piata asigurarilor nimeni nu isi asuma nici un risc. Toti fac business pe garantii. Vezi daca...
Inca 21 de asiguratori din Romania vor fi evaluati in cadrul programului Balance Sheet Review and...
Consiliul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) a aprobat infiintarea Institutului de Studii...
Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...
Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...
Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...
Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...
Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...