Legea NR. 503/2004 privind redresarea financiara si falimentul societatilor de asigurare


Data: 04.08.2005

CAPITOLUL I

Dispozitii generale

Art. 1. - (1) Procedurile privind redresarea financiara si falimentul societatilor de asigurare instituite prin prezenta lege se aplica asiguratorilor si/sau reasiguratorilor, astfel cum acestia sunt definiti la art. 2 din Legea nr. 32/2000 privind societatile de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv sucursalelor acestora cu sediul in strainatate, precum si sucursalelor si filialelor societatilor de asigurare din alte state terte, care au sediul in Romania.(2) Dispozitiile prezentei legi nu se aplica intermediarilor in asigurari, astfel cum sunt definiti prin Legea nr. 32/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, acestia fiind supusi reglementarilor dreptului comun in materie de reorganizare judiciara si de faliment, cuprinse in Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 2. - (1) Prezenta lege reglementeaza procedura redresarii financiare a societatii de asigurare, precum si procedura falimentului acesteia in caz de insolvabilitate. (2) Masurile aplicate in cadrul procedurilor reglementate de prezenta lege urmaresc protejarea intereselor legitime si a drepturilor creditorilor de asigurari.

Art. 3. - In sensul prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele intelesuri: a) societate de asigurare - asiguratorul si/sau reasiguratorul, astfel cum acestia sunt definiti la art. 2 din Legea nr. 32/2000, cu modificarile si completarile ulterioare; b) procedura de redresare financiara - totalitatea modalitatilor si a masurilor cu caracter administrativ dispuse de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, ca autoritate competenta, care sunt destinate sa mentina sau sa restabileasca situatia financiara a unei societati de asigurare; c) procedura falimentului - procedura care implica orice masuri necesare pentru realizarea activelor societatii de asigurare debitoare, aflata in stare de insolvabilitate, si pentru distribuirea fondurilor intre creditori, actionari si asociati; d) autoritate competenta - Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, ca autoritate administrativa autonoma de specialitate, autoritatea judiciara, precum si alte autoritati prevazute de lege, abilitate in ceea ce priveste aplicarea procedurii redresarii financiare si, respectiv, a falimentului societatilor de asigurare; e) autoritati de supraveghere - autoritatile nationale care, prin lege sau prin alte reglementari, sunt abilitate sa supravegheze societatile de asigurare; f) administrator special - orice persoana fizica sau juridica desemnata de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, insarcinata cu aplicarea masurilor administrative de redresare financiara a societatii de asigurare; g) lichidator - orice persoana fizica sau juridica desemnata de autoritatea judiciara competenta, in vederea gestionarii procedurii falimentului societatii de asigurare debitoare; h) creditori de asigurari - persoane asigurate, detinatori de polite de asigurare, beneficiari ai contractelor de asigurare, precum si oricare alte terte persoane prejudiciate prin nerespectarea conditiilor de asigurare ale contractelor, ale caror creante nu au fost onorate de societatea de asigurare; i) creante de asigurari - sumele cuvenite creditorilor de asigurari, care rezulta dintr-un contract de asigurare, inclusiv sumele rezervate pentru acesti creditori atunci cand unele elemente ale datoriei nu sunt cunoscute inca. De asemenea, se considera creante de asigurari creantele Fondului de garantare, precum si primele datorate de catre societatea de asigurare debitoare, rezultate din incetarea ori, dupa caz, din anularea contractelor de asigurare sau operatiunilor efectuate, conform legii aplicabile acestora, inainte de deschiderea procedurii de faliment; j) stare de insolvabilitate - acea stare a societatii de asigurare caracterizata prin una dintre urmatoarele situatii: 1. incapacitatea vadita de plata a datoriilor exigibile cu disponibilitatile banesti; 2. scaderea valorii marjei de solvabilitate disponibile sub jumatate din limita minima prevazuta de reglementarile legale in vigoare pentru fondul de siguranta; 3. imposibilitatea restabilirii situatiei financiare a societatii de asigurare in cadrul procedurii de redresare financiara; k) concordat - conventia intervenita inainte sau dupa deschiderea procedurii de faliment, incheiata intre societatea de asigurare debitoare si creditorii de asigurari, avand ca obiect modul si termenele de plata a creantelor de asigurari pe care acestia le detin; l) stat membru - statul membru al Uniunii Europene sau statul apartinand Spatiului Economic European; m) stat membru de origine - statul membru in care societatea de asigurare a fost autorizata; n) stat membru gazda - statul membru, altul decat statul membru de origine, in care societatea de asigurare are deschisa o sucursala; o) stat tert - statul care nu este membru al Uniunii Europene sau care nu apartine Spatiului Economic European; p) filiala - unitatea operationala cu personalitate juridica, infiintata in conditiile legii, la care o societate de asigurare detine direct sau indirect majoritatea drepturilor de vot; r) sucursala - orice entitate fara personalitate juridica, apartinand unei societati de asigurare, care desfasoara in mod direct, in limita mandatului primit, activitati de asigurare pe teritoriul unui stat membru, altul decat statul membru de origine; s) persoana semnificativa - administratorul si/sau conducerea executiva a societatii de asigurare; t) actionar semnificativ - orice persoana care, nemijlocit si singura sau, dupa caz, prin intermediul ori in legatura cu alte persoane, exercita drepturi ce decurg din detinerea unor actiuni care, cumulate, reprezinta cel putin 10% din capitalul social al unei societati de asigurare sau ii confera acesteia cel putin 10% din totalul drepturilor de vot in adunarea generala a actionarilor ori care, dupa caz, dau posibilitatea acestei persoane sa exercite o influenta semnificativa asupra conducerii societatii de asigurare in cadrul careia are pozitia semnificativa; u) Fond de garantare - fondul de protectie prevazut la art. 60 din Legea nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare.

CAPITOLUL II Procedura de redresare financiara. Reguli generale

Art. 4. - (1) In exercitarea atributiilor prevazute de Legea nr. 32/2000, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si a celor prevazute de normele date in aplicarea acesteia, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor procedeaza periodic la verificarea situatiei financiare a societatii de asigurare, fie in baza documentelor si a raportarilor transmise de aceasta, conform legii, fie in urma actiunilor de analiza, indrumare si control efectuate de organele de specialitate ale acestei autoritati. (2) Verificarea se poate efectua oricand de catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, inclusiv in urma sesizarilor creditorilor de asigurari referitoare la situatia financiara a societatii de asigurare, in vederea prevenirii starii de insolvabilitate si/sau a restabilirii situatiei acesteia in cadrul procedurii de redresare financiara.

Art. 5. - (1) Procedura de redresare financiara implica orice interventie a Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor pentru luarea masurilor necesare restabilirii situatiei financiare a societatii de asigurare, in scopul prevenirii starii de insolvabilitate a acesteia si a evitarii declansarii procedurii falimentului. (2) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor este singura autoritate competenta abilitata sa decida aplicarea modalitatilor si a masurilor de redresare financiara in ceea ce priveste societatile de asigurare, inclusiv sucursalele acestora din alte state membre, precum si sucursalele si filialele societatilor de asigurare din state terte, care au sediul in Romania. Masurile de redresare financiara nu impiedica deschiderea, de catre statul membru de origine, a unei proceduri de faliment. (3) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor informeaza de urgenta autoritatile de supraveghere din toate celelalte state membre cu privire la decizia sa de a adopta masuri de redresare financiara impotriva unei societati de asigurare, inclusiv efectele concrete posibile ale unor astfel de masuri.

Art. 6. - (1) In toate cazurile, societatea de asigurare este obligata sa puna la dispozitie Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor toate documentele si informatiile solicitate in vederea verificarii si sa asigure desfasurarea activitatii de analiza si control in conditii optime si cu celeritate. (2) La cererea Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, societatea de asigurare este obligata sa determine si sa comunice acesteia, in termen de 48 de ore de la solicitare, situatia financiara, precum si marja de solvabilitate minima.

Art. 7. - O societate de asigurare intra in procedura de redresare financiara reglementata de prezenta lege atunci cand, dupa caz: a) se constata nerespectarea, in orice mod, a prevederilor art. 6 alin. (2), precum si a oricaror altor prevederi legale referitoare la activitatea de asigurare, punandu-se in pericol onoarea obligatiilor asumate fata de creditorii de asigurari; b) valoarea marjei de solvabilitate disponibile scade sub limita minima prevazuta de reglementarile emise de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor; c) valoarea marjei de solvabilitate disponibile scade sub limita minima prevazuta de reglementarile legale in vigoare pentru fondul de siguranta.

Art. 8. - (1) In cazurile prevazute la art. 7, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor poate dispune, prin decizie motivata, deschiderea procedurii de redresare financiara prin una dintre urmatoarele modalitati: a) redresarea societatii de asigurare pe baza de plan de redresare financiara; b) redresarea societatii de asigurare prin administrare speciala. (2) Prin decizia de deschidere a procedurii, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor poate dispune aplicarea de catre societatea de asigurare a uneia sau mai multora dintre urmatoarele masuri prudentiale principale: a) limitarea volumului de prime brute sau nete subscrise, pe o perioada cuprinsa intre 3 luni si un an, astfel incat acestea sa nu depaseasca valorile stabilite prin decizia de deschidere a procedurii de redresare; b) interzicerea reinnoirii contractelor de asigurare ajunse la scadenta sau, dupa caz, doar a unor tipuri de contracte de asigurare, expres stabilite prin decizia de redresare financiara; c) interzicerea subscrierii unor noi contracte de asigurare si a incasarii primelor aferente, pe perioada expres stabilita prin decizia de redresare financiara; d) efectuarea de catre societatea de asigurare a transferului portofoliului de asigurari, in tot sau in parte, in conditiile si cu respectarea prevederilor legale in vigoare in materie; in cazul dispunerii acestei masuri, societatea de asigurare va efectua operatiunile privind transferul de portofoliu in regim de urgenta, fara ca acestea sa poata depasi 60 de zile de la data luarii masurii; e) obligarea administratorilor societatii de asigurare de a convoca de indata o adunare generala extraordinara, cu propunerea efectuarii operatiunii de majorare a capitalului social sau, dupa caz, a fondului de rezerva libera varsat; termenul de intrunire nu va putea fi mai mare de 5 zile de la data convocarii, iar efectuarea operatiunilor de majorare a capitalului social nu va putea depasi 30 de zile lucratoare de la data primirii deciziei de declansare a procedurii de redresare financiara; f) interzicerea efectuarii de catre societatea de asigurare a anumitor investitii; g) restrangerea retelei teritoriale a societatii de asigurare prin desfiintarea, in conditiile legii, a anumitor filiale si sucursale, puncte de lucru si/sau a altor sedii secundare ale societatii de asigurare, precum si/sau inlocuirea persoanelor semnificative cu privire la care s-a stabilit responsabilitatea pentru ajungerea societatii in procedura de redresare financiara; h) verificarea, inventarierea si instrumentarea, dupa caz, a dosarelor de dauna, inregistrate in evidentele societatii de asigurare, in vederea evaluarii daunelor reale si a stabilirii obligatiilor de plata fata de creditorii de asigurari; activitatea de verificare, inventariere si instrumentare a dosarelor se va face in regim de urgenta, fara a se putea depasi un termen de 30 de zile de la data primirii deciziei de declansare a procedurii de redresare financiara. (3) Prin decizia de deschidere a procedurii de redresare financiara, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor poate dispune, dupa caz: a) luarea unor masuri cu privire la bunurile si/sau activele societatii de asigurare, constand in inventarierea lor de catre aceasta si conservarea pe toata perioada procedurii de redresare financiara; raspunderea pentru neaplicarea sau pentru aplicarea necorespunzatoare a acestor masuri dispuse de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor apartine persoanelor semnificative ale societatii de asigurare; b) numirea uneia sau mai multor persoane care sa supravegheze modul de intocmire si de respectare a planului de redresare financiara; c) orice alte masuri prudentiale necesare restabilirii situatiei financiare a societatii de asigurare, in vederea garantarii protejarii drepturilor si intereselor legitime ale creditorilor de asigurari. (4) Daca este cazul, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor poate solicita instantei competente incuviintarea unor masuri asiguratorii cu privire la bunurile si/sau activele societatii de asigurare, potrivit legii.

Art. 9. - (1) Decizia de deschidere a procedurii de redresare financiara prevazuta la art. 8 se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, precum si in doua ziare de circulatie nationala, in conformitate cu dispozitiile legale. (2) Efectele procedurii de redresare financiara asupra unui proces civil in curs privind un bun sau un drept de care a fost deposedata societatea de asigurare sunt reglementate de legea statului membru in care procesul este in curs. (3) Dupa publicarea deciziei, conform alin. (1), Comisia de Supraveghere a Asigurarilor publica de indata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene un extras din decizia sa cu privire la masurile de redresare financiara. In cazul in care statul roman, prin Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, este informat cu privire la adoptarea unor masuri de reorganizare adoptate de autoritatile competente din alte state membre, acesta asigura, prin autoritatea de supraveghere, publicarea unor astfel de masuri, conform alin. (1). (4) Publicatia prevazuta la alin. (3) va contine: denumirea autoritatii competente, legea aplicabila procedurii de redresare financiara, precum si, daca este cazul, administratorul desemnat. Publicarea extrasului din decizia de redresare se efectueaza in limba romana sau in una dintre limbile oficiale ale statului membru in care este publicata informatia. (5) Masurile de redresare financiara se aplica indiferent de dispozitiile privind publicarea prevazute la alin. (3) si (4) si isi produc toate efectele in ceea ce priveste creditorii de asigurari, inclusiv in ceea ce priveste actionarii sau asociatii si angajatii societatii de asigurare, considerati ca atare, ale caror drepturi sunt exclusiv afectate ca urmare a aplicarii acestor masuri. (6) Efectele deschiderii procedurii de redresare financiara se afla sub incidenta legii romane, cu exceptia celor care poarta asupra contractelor si a drepturilor mentionate in continuare, care sunt sub incidenta urmatoarelor norme: a) contractele de munca si relatiile de munca sunt reglementate numai de legea statului membru aplicabila contractelor/relatiilor de munca; b) contractul care confera un drept de folosinta sau prin care se dobandeste proprietatea asupra unui bun imobil este reglementat doar de legea statului membru pe al carui teritoriu este situat acest bun; c) drepturile societatii de asigurare privind o proprietate imobiliara, o nava sau o aeronava, supusa inscrierii intr-un registru public, sunt reglementate doar de legea statului membru sub a carui autoritate se tine registrul respectiv. (7) Deschiderea procedurii de redresare financiara nu afecteaza drepturile reale ale creditorilor sau tertilor in ceea ce priveste bunurile corporale ori necorporale, activele mobiliare sau imobiliare - atat bunuri determinate, cat si ansambluri de bunuri nedeterminate - care apartin societatii de asigurare si care sunt situate pe teritoriul altui stat membru in momentul deschiderii procedurii. Drepturile reale ale creditorilor sau tertilor inseamna, in special: a) dreptul de a valorifica bunul sau de a asigura valorificarea acestuia si de a beneficia de profitul ori de venitul generat, in special pe baza unui gaj sau a unei ipoteci; b) dreptul exclusiv de a recupera o creanta, in special un drept garantat prin constituirea unui gaj sau cesiunea acestei creante cu titlu de garantie; c) dreptul de revendicare a bunului si/sau de restituire a acestuia de la oricine il poseda si/sau il foloseste impotriva vointei titularului de drept; d) dreptul real de a percepe fructele unui bun; este asimilat dreptului real dreptul inscris intr-un registru public si opozabil tertilor, care da posibilitatea dobandirii unui drept real, in sensul aratat anterior. (8) Dispozitiile alin. (7) nu impiedica exercitarea actiunilor privind nulitatea, anularea si/sau inopozabilitatea actelor prejudiciabile tuturor creditorilor, prevazute de legislatia statului membru de origine. Cu toate acestea, legea statului membru de origine nu se va aplica atunci cand persoana care a beneficiat de un act juridic prejudiciabil tuturor creditorilor face dovada ca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii: a) actul mentionat se afla sub incidenta legislatiei unui alt stat membru decat cel de origine; b) legea statului membru de origine nu prevede nici un mijloc de atacare a actului respectiv.

Art. 10. - (1) Procedura de redresare financiara declansata impotriva unei societati de asigurare care cumpara un bun nu afecteaza drepturile garantate ale vanzatorului atunci cand, in momentul deschiderii procedurii respective, bunul respectiv se afla situat pe teritoriul unui stat membru, altul decat statul in care procedurile respective au fost deschise. (2) Procedura de redresare financiara declansata impotriva unei societati de asigurare care vinde un bun, dupa livrarea acestuia, nu constituie o cauza de rezolutiune sau de denuntare a vanzarii si nu impiedica dobandirea de catre cumparator a proprietatii, daca bunul respectiv se afla, la momentul deschiderii procedurii, pe teritoriul unui stat membru, altul decat acela in care procedura respectiva a fost deschisa. In cazul in care, printr-un act incheiat dupa adoptarea masurilor de reorganizare, o societate de asigurare instraineaza, cu titlu oneros, un activ imobiliar, o nava sau o aeronava supusa inscrierii intr-un registru public sau valori mobiliare ori titluri a caror existenta sau transfer presupune inscrierea intr-un registru ori cont, stabilit prin lege, sau care sunt plasate intr-un sistem central de depozite reglementat de legea unui stat membru, validitatea actului respectiv se afla sub incidenta legii statului membru pe al carui teritoriu se afla activul imobiliar sau sub a carui autoritate se tine registrul, contul ori sistemul respectiv. (3) Prevederile alin. (1) si (2) nu impiedica exercitarea actiunilor privind nulitatea, anularea si/sau inopozabilitatea, reglementate de legea statului membru de origine. (4) Procedura de redresare financiara nu impiedica si nu afecteaza exercitarea drepturilor creditorilor de asigurari privind compensarea creantelor lor cu cele ale societatii de asigurare supuse acestei proceduri, in conditiile legii. Prevederile alin. (3) se aplica in mod corespunzator. (5) Fara a se aduce atingere dispozitiilor art. 9 alin. (7) si (8), efectele deschiderii procedurii de redresare financiara asupra drepturilor si obligatiilor participantilor la o piata reglementata se afla numai sub incidenta legii aplicabile pietei respective. Aceasta nu impiedica actiunile privind nulitatea, anularea si/sau inopozabilitatea, reglementate de legea statului membru de origine, care se pot exercita pentru a nu tine seama de platile sau de tranzactiile efectuate in conformitate cu legea aplicabila pietei respective.

 CAPITOLUL III

Procedura falimentului societatilor de asigurare

SECTIUNEA 1 Cererea introductiva. Organele care aplica procedura si atributiile acestora

Art. 28. - (1) Procedura falimentului se deschide pe baza unei cereri introduse fie de Comisia de Supraveghere a Asigurarilor, fie de societatea de asigurare debitoare sau de creditorii acesteia, dupa caz. (2) Procedura falimentului unei societati de asigurare autorizate in Romania, precum si al sucursalelor acesteia stabilite in alte state membre, este guvernata de legea romana in ceea ce priveste regimul si aplicarea procedurii falimentului, in mod special cu privire la: a) bunurile care fac obiectul acestei proceduri, precum si regimul bunurilor dobandite de societatea de asigurare debitoare dupa deschiderea procedurii; b) atributiile societatii de asigurare debitoare si ale lichidatorului; c) conditiile in care se poate invoca o compensare; d) efectele procedurii falimentului asupra contractelor in derulare, in care societatea de asigurare debitoare este parte; e) efectele procedurii falimentului asupra procedurilor individuale de executare silita promovate de creditorii de asigurari, cu exceptia cauzelor aflate pe rolul instantelor din alte state membre; f) creantele care trebuie sa fie declarate asupra societatii de asigurare debitoare si regimul creantelor care iau nastere dupa deschiderea procedurii falimentului; g) regulile privind declararea, verificarea si admiterea creantelor; h) regulile privind distribuirea veniturilor obtinute din valorificarea activelor, ordinea de prioritate a achitarii creantelor de asigurari si drepturile creditorilor de asigurari care au obtinut o plata partiala dupa deschiderea procedurii falimentului in temeiul unui drept real sau prin invocarea compensarii; i) conditiile si efectele inchiderii procedurii falimentului, in special prin concordat; j) drepturile creditorilor dupa inchiderea procedurii falimentului; k) suportarea costurilor si a cheltuielilor aferente procedurii falimentului; l) regulile privind nulitatea, anularea sau inopozabilitatea actelor juridice care prejudiciaza drepturile si interesele legitime ale tuturor creditorilor de asigurari.

Art. 29. - (1) In temeiul prezentei legi, societatea de asigurare debitoare aflata in stare de insolvabilitate, asa cum aceasta este definita la art. 3 lit. j) pct. 1, este obligata sa adreseze tribunalului o cerere pentru a fi supusa procedurii falimentului. Cererea se depune in termen de cel mult 20 de zile de la data intervenirii sau, dupa caz, a crearii starii de insolvabilitate. (2) Inainte de inregistrarea la tribunal, cererea prevazuta la alin. (1) se inainteaza Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor o data cu actele si documentele doveditoare, in vederea analizarii acesteia si a formularii intampinarii prevazute la art. 31 alin. (1). Societatea de asigurare debitoare va anexa la cerere, in mod obligatoriu, registrul special al activelor care acopera rezervele tehnice, prevazut in anexa nr. 2 la Legea nr. 32/2000, cu modificarile si completarile ulterioare.

Art. 30. - (1) Creditorii societatii de asigurare debitoare, altii decat creditorii de asigurari prevazuti la art. 23 alin. (3), art. 24 alin. (6) si la art. 25 alin. (1), ale caror sume pretinse se platesc din disponibilitatile Fondului de garantare, pot inregistra la tribunal o cerere de deschidere a procedurii de faliment impotriva societatii debitoare, in conditiile prezentei legi. (2) Prevederile art. 29 alin. (2) se aplica in mod corespunzator in ceea ce priveste inaintarea catre Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a cererii, a actelor si documentelor doveditoare.

Art. 31. - (1) Cererea prevazuta la art. 29 alin. (1) si la art. 30 alin. (1) se inregistreaza de tribunal o data cu intampinarea Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, prin care aceasta comunica daca societatea de asigurare debitoare face sau nu face obiectul unei proceduri de redresare financiara, potrivit prezentei legi, pentru restabilirea situatiei sale financiare sau, dupa caz, pentru onorarea platilor catre creditori, in cadrul unor masuri administrative de redresare financiara. (2) Deschiderea procedurii falimentului se pronunta de tribunal daca: a) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a comunicat, prin intampinare, ca la data formularii cererii de deschidere a procedurii falimentului nu se afla in curs de desfasurare o procedura de redresare financiara a activitatii societatii de asigurare debitoare, in conditiile prezentei legi; sau b) Comisia de Supraveghere a Asigurarilor a comunicat, prin intampinare, ca nu exista posibilitati reale de restabilire a situatiei financiare a societatii si de plata a creantelor tuturor creditorilor acesteia in cadrul unei proceduri de redresare financiara.

Art. 32. - (1) In temeiul prezentei legi, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor poate introduce o cerere privind declansarea procedurii falimentului impotriva unei societati de asigurare debitoare, in oricare dintre cazurile prevazute la art. 3 lit. j) pct. 2 si 3. (2) Cererea va fi insotita de urmatoarele inscrisuri, dupa caz: a) hotararea Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor privind retragerea autorizatiei de functionare a societatii de asigurare debitoare si declansarea procedurii falimentului impotriva acesteia; b) decizia Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor privind inchiderea procedurii de redresare financiara, constatarea starii de insolvabilitate, urmata de declansarea imediata a procedurii de faliment; c) orice alte acte sau documente care sunt necesare pentru justificarea cererii de investire a tribunalului.

Art. 33. - (1) In urma inregistrarii cererii, conform art. 29-32, tribunalul notifica de indata despre aceasta partilor mentionate la aceste articole. Notificarea se transmite si administratorului Fondului de garantare. (2) Contestatia societatii de asigurare impotriva cererii prevazute la art. 30 si 32 poate fi introdusa in cel mult 5 zile de la data primirii notificarii cu privire la inregistrarea unei astfel de solicitari. Contestatia se judeca cu celeritate si cu precadere; impotriva hotararii tribunalului se poate exercita recurs, in termen de 10 zile de la comunicare. (3) La primul termen de judecata, tribunalul va analiza cererea introductiva si documentatia aferenta si, in situatia in care societatea de asigurare debitoare nu a contestat starea de insolvabilitate, potrivit alin. (2), va pronunta o hotarare de deschidere a procedurii falimentului. 

CAPITOLUL IV Reglementarea raporturilor de drept international privat in domeniul insolvabilitatii societatilor de asigurare

SECTIUNEA 1 Domeniul de aplicare. Competente si legea aplicabila

Art. 56. - Prezentul capitol reglementeaza: a) procedura falimentului societatilor de asigurare, persoane juridice romane, si a sucursalelor acestora, cu sediul pe teritoriul altor state membre, aflate in stare de insolvabilitate; b) conditiile in care autoritatile implicate se informeaza si se consulta reciproc in ceea ce priveste procedura de faliment a societatilor de asigurare.

Art. 57. - (1) Instanta determinata conform legii romane este singura autoritate competenta imputernicita sa decida cu privire la aplicarea procedurii falimentului in ceea ce priveste o societate de asigurare, persoana juridica romana, inclusiv sucursalele acesteia din alte state membre. Hotararea instantei se poate lua in absenta ori dupa adoptarea unor masuri de redresare financiara. Hotararea de deschidere a procedurii falimentului, precum si efectele acesteia se afla sub incidenta legii statului roman. Prevederile art. 9 si 10 se aplica in mod corespunzator. (2) Hotararea autoritatii competente prevazute la alin. (1), privind deschiderea procedurii falimentului impotriva unei societati de asigurare, persoana juridica romana, inclusiv in ceea ce priveste sucursalele acesteia din alte state membre, este recunoscuta, fara o alta formalitate, pe teritoriile tuturor celorlalte state membre si isi produce efectele in aceste state, de indata ce decizia isi produce efectele in statul roman. (3) Autoritatea competenta prevazuta la alin. (1) informeaza de indata Comisia de Supraveghere a Asigurarilor cu privire la hotararea de a deschide o procedura de faliment, inclusiv cu privire la efectele practice pe care o astfel de procedura le poate avea; informarea se face inainte de adoptarea hotararii sau imediat dupa aceea. Comisia de Supraveghere a Asigurarilor informeaza de urgenta autoritatile de supraveghere din toate celelalte state membre despre hotararea de a deschide procedura falimentului, inclusiv despre efectele concrete posibile ale unei astfel de proceduri. (4) Dispozitiile alin. (1)-(3) nu impiedica aplicarea prevederilor referitoare la exercitarea cailor de atac impotriva hotararilor instantei.

Art. 58. - (1) Dupa informarea prevazuta la art. 57 alin. (3), Comisia de Supraveghere a Asigurarilor va lua de indata masurile necesare pentru publicarea unui extras din hotararea de deschidere a procedurii falimentului in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene. (2) Prevederile art. 9-11 se aplica in mod corespunzator.

Art. 59. - (1) Instanta determinata potrivit legii romane este in drept si poate solicita inregistrarea hotararii de deschidere a procedurii falimentului unei societati de asigurare debitoare in registrul imobiliar, in registrul comertului, precum si/sau in orice alt registru public tinut in alte state membre. (2) In toate cazurile in care inregistrarea prevazuta la alin. (1) este obligatorie conform legii statului membru respectiv, instanta dispune toate masurile necesare efectuarii acestei operatiuni. Cheltuielile ocazionate cu inregistrarea se considera cheltuieli ale procedurii.

Art. 60. - (1) Lichidatorul desemnat potrivit art. 39 alin. (1) lit. c) poate actiona pe teritoriul unor state membre gazda, fara a fi necesara o alta formalitate, fie in baza unei copii certificate de pe hotararea instantei competente care l-a desemnat, fie in temeiul unui certificat emis de aceasta. Actul de desemnare poate fi tradus in limba oficiala sau in una dintre limbile statului membru pe teritoriul caruia lichidatorul urmeaza sa actioneze, fara a fi necesara legalizarea acestuia sau orice alta forma similara. (2) Lichidatorul poate exercita pe teritoriul statelor membre gazda toate competentele care ii revin potrivit legii romane si poate numi oricare persoana care sa il ajute si/sau sa il reprezinte in derularea procedurii pe teritoriul acelor state, in special in scopul de a inlatura dificultatile intampinate de creditorii de asigurari din aceste state. In aceleasi conditii, lichidatorul desemnat potrivit legii unui alt stat membru poate actiona pe teritoriul statului roman, atunci cand acesta este stat membru gazda. (3) In exercitarea competentelor sale, lichidatorul se supune legilor statului pe al carui teritoriu actioneaza, in special in ceea ce priveste procedurile de valorificare a activelor si furnizarea informatiilor angajatilor societatii de asigurare din statul membru respectiv; competentele exclud utilizarea fortei sau dreptul de a solutiona litigii ori dispute de orice fel.

AceastA lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
PRESDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR PRESEDINTELE SENATULUI VALER DORNEANU NICOLAE VACAROIU
Bucuresti, 17 noiembrie 2004
Nr. 503

Descarca LEGEA NR. 503/2004 privind redresarea financiara si falimentul societatilor de asigurare de aici.                                                                  

Articole »

Guvernanta corporativa pentru operatorii din pietele financiare nebancare – in atentia ASF

Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...

Dispare stampila, apare polita de asigurare de garantie

Ministerul Finantelor Publice va completa prevederile privind tipurile de garantii prin...

Misu Negritoiu: "In piata asigurarilor nimeni nu isi asuma nici un risc"

"In piata asigurarilor nimeni nu isi asuma nici un risc. Toti fac business pe garantii. Vezi daca...

Test de stres pentru asiguratorii din Romania

Inca 21 de asiguratori din Romania vor fi evaluati in cadrul programului Balance Sheet Review and...

Institutul de Management in Asigurari se va transforma in Institutul de Studii Financiare

Consiliul Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) a aprobat infiintarea Institutului de Studii...

Articole Actualitate »

Viitorul RCA sta sub semnul online-ului?

Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...

Sistemul asigurarilor din Romania se apropie de varful istoric din 2008

Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...

Guvernanta corporativa pentru operatorii din pietele financiare nebancare – in atentia ASF

Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...

De ce avem nevoie de asigurari de sanatate private

Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...

Fondul de Garantare a Asigurarilor cere creditorilor Astra sa trimita cereri de despagubire

Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...

BursaAsigurarilor