Cum a ajuns Asiban de la profit la procedura de redresare financiara dictata de CSA


Data: 01.11.2006

De la una dintre cele mai profitabile companii de pe piata, Asiban a intrat anul acesta pe pierderi si i-a fost dictata procedura de redresare financiara de catre supraveghetorul pietei. Ce s-a intamplat cu businessul Asiban?

Compania de asigurare Asiban a inregistrat in primele noua luni ale anului o pierdere de 4,2 milioane de euro (15 milioane de lei), conform unor surse din piata. Totusi, anul trecut compania era printre cele mai profitabile de pe piata. De la compania cu al cincilea profit intr-o piata cu o concurenta agresiva, Asiban a trecut in doar un an in tabara societatilor de asigurare cu pierderi.

Mai mult, a intrat in redresare financiara prin ordin al Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor, din cauza caderii marjei de solvabilitate sub pragul minim admis. Care a fost cauza acestei transformari?

In anii trecuti, Asiban a fost unul din performerii vanzarilor de asigurari de credite si garantii pentru banci, iar de un an a devenit un jucator mare pe piata de asigurari auto. Compania afirma ca majorarea volumului de incasari peste estimari i-a creat probleme, in paralel cu cresterea daunelor.

Anul acesta, compania si-a crescut volumul de subscrieri peste planificarea facuta la inceput de an. Vanzarile de polite au totalizat in primele noua luni 93,25 de milioane de euro (330,1 mil. lei), in crestere cu 32% fata de aceeasi perioada din 2005, a declarat pentru ZF Dumitru Ceraceanu, directorul general al companiei. `Practic, noi am depasit cu aproximativ 13% planul de subscrieri pe care-l aveam fixat pentru noua luni`, a comentat Ceraceanu. In schimb, daunele platite de companie de asigurare au crescut mult mai rapid, a adaugat el.

Intr-adevar, Asiban a platit in primele noua luni daune de aproape 48 de milioane de euro (169,7 mil. lei), in crestere cu 83% fata de primele trei trimestre din 2005. Astfel, cresterea daunelor brute platite a fost de peste doua ori mai rapida decat cresterea subscrierilor.

Ceraceanu spune ca majoritatea daunelor au fost platite pe segmentul asigurarilor auto, unde daunalitatea in crestere a afectat semnificativ marjele companiei. Pentru politele obligatorii RCA, cresterea daunelor platite a fost cu 18% mai mare decat cresterea incasarilor din subscrieri, iar la asigurarile facultative Casco, daunele au crescut cu 22% mai repede decat primele brute subscrise.

Cu alte cuvinte, compania a practicat prime prea reduse pentru politele vandute, care nu i-au permis acoperirea daunelor, in conditiile pastrarii rentabilitatii. `Primele pentru politele de asigurare auto sunt in general pe piata la un nivel destul de scazut`, spune Cristian Fugaciu, director general la brokerul de asigurare Marsh, liderul pietei de profil.

In opinia sa, anul viitor va aduce cu siguranta o scumpire a politelor auto, inclusiv in cazul Asiban, asa cum spune si Ceraceanu. Desi isi informeaza clientii cu privire la situatia de la Asiban atunci cand intermediaza o polita a companiei, Fugaciu de la Marsh spune ca nu se gandeste deocamdata sa intrerupa colaborarea cu Asiban. `Cresterea daunalitatii a atras deja majorarea tarifelor pentru asigurarile auto, mai ales pentru politele RCA. Majoritatea companiilor au scumpit deja aceste polite. Semnalul este unul neplacut pentru piata, pentru clienti, dar asta e situatia - companiile nu pot suporta prea mult daunele fara sa majoreze tarifele`, spune Ceraceanu.

La finele saptamanii trecute, Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a trecut compania Asiban in procedura de redresare financiara, din cauza reducerii marjei de solvabilitate sub limita permisa. Pentru a iesi din criza, compania isi va majora capitalul social cu 14,4 milioane de euro in urma unei AGA convocate pentru 6 noiembrie.

Vinerea trecuta, compania a anuntat ca va trimite CSA planul de redresare financiara pe 6 noiembrie, dar Ceraceanu spune ca planul a fost trimis deja, conform cerintelor legale, alaturi de bugetul de venituri si cheltuieli al Asiban pe urmatorii trei ani.

Anul trecut, Asiban era una dintre cele mai profitabile cinci societati din piata asigurarilor, incheind exercitiul financiar 2005 cu un profit net de aproape 2,7 milioane de euro. In primul trimestru al acestui an, compania a suferit prima lovitura, prin incetarea colaborarii cu BRD. Practic, BRD SocGen a intrerupt contractul cu Asiban, prin care banca folosea serviciile asiguratorului la acordarea de credite clientilor proprii.

Pierderea acestui contract a cauzat o reducere dramatica a profitului companiei, de la 1,9 milioane de euro in primul trimestru din 2005 la doar 20.000 de euro in primele trei luni ale acestui an.

Practic, compania a inceput sa intre `pe rosu` in trimestrul al doilea, tot din cauza segmentului auto, unde subscrierile companiei au crescut peste asteptari. Pierderile s-au perpetuat pana la finele trimestrului trei, ele fiind insa in scadere in acest moment, fata de primele opt luni, conform unor surse din piata. Astfel, obiectivul companiei este acum ajungerea `pe zero` la finele anului, sau chiar obtinerea unui mic profit. Asiban este detinuta in proportii egale, de cate 25%, de catre patru banci mari din sistem: BCR, BRD SocGen, CEC si BT.

`Conducerea executiva a bancii si-a declarat intentia de a participa la majorarea de capital. Decizia finala privind participarea sau nu la aceasta majorare va fi insa adoptata de actionarul unic, prin intermediul Consiliului de Administratie al bancii, care va tine seama si de contextul privatizarii CEC`, a declarat Eugen Radulescu, presedintele CEC.

Reprezentantii Bancii Transilvania spun ca vor participa la majorarea de capital. `Nu stiu ce vor face ceilalti actionari, dar noi vom participa la majorare. Credem ca Asiban isi va reveni`, a spus Robert Rekkers, directorul general al Bancii Transilvania.

Celelalte doua banci nu si-au comentat intentiile pana la inchiderea editiei.
Un articol de: Mihai Bobocea

Sursa: www.zf.ro

Articole Daune »

Programul de condus defensiv al ALD Automotive a redus numarul de daune cu 25%

In doi ani de cand ALD Automotive a lansat Programul de condus defensiv, utilizatorii flotei sale...

Groupama lanseaza doua noi servicii asociate Asigurarii de Locuinta cu Extra Acoperiri

Groupama Asigurari a lansat sistemul de garantare a angajamentelor asociate serviciilor oferite...

Rata somajului este in scadere

Potrivit Institutului National de Statistica (INS), rata somajului in forma ajustata sezonier,...

Viitoarele modificari ale TVA-ului prezinta riscuri semnificative

Mihai Tanasescu, reprezentantul Romaniei la Fondul Monetar International, care va prelua de la 1...

Iata cine renunta la postul sau de conducere in board-ul FMI

Directorul FMI pentru continentul american, Nicolas Eyzaguirre a demisionat din postul sau,...

Articole Actualitate »

Viitorul RCA sta sub semnul online-ului?

Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...

Sistemul asigurarilor din Romania se apropie de varful istoric din 2008

Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...

Guvernanta corporativa pentru operatorii din pietele financiare nebancare – in atentia ASF

Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...

De ce avem nevoie de asigurari de sanatate private

Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...

Fondul de Garantare a Asigurarilor cere creditorilor Astra sa trimita cereri de despagubire

Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...

BursaAsigurarilor