Data: 04.08.2005
Unele dintre asigurarile foarte putin cunoscute de publicul larg sunt cele pentru calatori si bagaje. Probabil ca nici societatile de transport si nici societatile de asigurari care incheie astfel de polite nu sunt foarte interesate sa se afle despre ele, pentru a nu fi obligate sa plateasca despagubiri celor afectati.
Pentru companiile de transport de calatori de toate categoriile, asigurarile pentru daune pe care le sufera calatorii direct sau prin deteriorarea sau furtul bagajelor sunt obligatorii. Dar practica arata ca toti transportatorii din aceasta categorie aleg sa incheie polite pentru sume asigurate cat mai mici pentru ca, in cazul in care se confrunta cu o cerere de despagubire, cheltuielile sa fie minime. In plus, in acest caz, si primele de asigurare sunt modice.
Acest tip de asigurare are un specific aparte: in momentul in care calatorul achita contravaloarea calatoriei, el incheie, practic, un contract cu firma de transport, ceea ce implica si asigurarea. Asadar, calatorii care sufera daune in timpul calatoriei se pot indrepta impotriva companiei de transport pentru a solicita despagu-biri. Acest lucru nu se intampla in prezent deoarece foarte putini oameni isi cunosc drepturile. In plus, de cele mai multe ori, procedura de obtinere a despagubirilor este greoaie. De exemplu, in cazul furtului unui bagaj dintr-un autobuz al unei companii de transport locale este greu sa dovedesti furtul daca nu se ofera nimeni sa fie martor.
Mai simplu este in situatia referitoare la autocarele care fac curse lungi si unde bagajele sunt depozitate in cala, dar nici in aceste cazuri nu s-au inregistrat cereri de despagubire strict pe asigurarea pentru calatori si bagaje.
Fara asigurari nu se dau licente de transport
De la Autoritatea Rutiera Romana ni s-a precizat ca dosarele pentru obtinerea licentei de transport de persoane trebuie sa contina, obligatoriu, polita de asigurare pentru calatori si bagaje, dar, dupa obtinerea acestei autorizatii, nu este obligatoriu ca firmele in cauza sa-si reinnoiasca politele.
Aceeasi situatie apare si in cazul firmelor de taximetrie. Dar si in acest caz sumele asigurate sunt mai mult decat modice. De exemplu, daca intervine decesul calatorului, firma trebuie sa plateasca familiei 500 de lei (5 milioane de lei vechi), pentru vatamare corporala grava despagubirea se ridica la 200 de lei (2 milioane de lei vechi). In cazul in care calatorul pierde, sa zicem, un telefon de 1.000 de lei (10 milioane de lei vechi) primeste 100 de lei. Asta cu conditia sa poata dovedi ca a avut acel telefon in taxi.
Citeste articolul complet in
Saptamana Financiara