Politicile de mediu din ce in ce mai stricte impuse de UE ar putea reprezenta o afacere si pentru societatile de asigurari. Cresterea numarului de accidente generatoare de poluare industriala si inasprirea normelor UE privind raspunderea de mediu ar putea impulsiona piata asigurarilor `ecologice`. In prezent, potrivit companiilor de profil, acest tip de polita nu se bucura de prea mare succes in Romania. `O conducta care alimenta cu pacura CET Grozavesti s-a spart, vineri dimineata, in jurul orei 5.00, la intersectia bulevardelor Brasov si Timisoara din sectorul 6 al Capitalei, zona fabricii Apaca. Pacura s-a infiltrat in apele freatice, insa nu se stie ce cantitate de pacura s-a scurs in pamant, un oficial exprimandu-se ambiguu in sensul ca ar fi vorba de cateva tone de pacura`.
Poluatorul plateste
Stiri precum cea de mai sus sunt din ce in ce mai frecvente, si nu doar in Romania. Comisia Europeana a statuat, prin Directiva 35/2004/CE, principiul potrivit caruia, in situatii precum cea descrisa, poluatorul plateste pagubele produse. Iar Guvernul roman a decis, prin Ordonanta de Urgenta nr. 68 din 28 iunie 2007, preluarea in legislatia romaneasca a prevederilor directivei europene.
Companiile romanesti nu par sa constientizeze insa ca orice accident ecologic produs ca urmare a activitatii lor se poate solda cu obligatia de a achita despagubiri importante, in baza raspunderii civile de mediu. Ca atare, nici asigurarea de raspundere civila de mediu (Environmental Protection Liability) nu are, momentan, mare cautare pe piata.
Piata aproape zero in Romania
In Romania, volumul pietei de polite de asigurare de raspundere civila de mediu este virtual zero, spune Mihai Lucanu, Financial Lines, Casualty & Marine manager la AIG Romania, companie care are in portofoliu produse de asigurare de mediu. `Avem multi clienti care beneficiaza de acoperirea de baza, respectiv de clauza de poluare accidentala vizibila in 72 de ore, clauza care este introdusa, in functie de necesitati, pe politele de raspundere civila generala. Sumele asigurate variaza intre cateva sute de mii si cateva milioane de euro`, a declarat, pentru SFin, Mihai Lucanu. Insa, potrivit reprezentantului AIG Romania, evenimente precum cele prezentate se intampla foarte des, iar in majoritatea cazurilor riscul de mediu nu este acoperit prin asigurare.
In cazul transportatorilor de materiale potential poluante, asigurarea de raspundere de mediu se adauga asigurarii CASCO, care acopera riscurile de avariere a vehiculului transportator, precum si asigurarii Cargo, care protejeaza in caz de pierdere sau deteriorare a marfurilor transportate. Pentru aceste cazuri, polita Environmental Protection Liability are o sectiune speciala, care extinde acoperirea oferita in cazul facilitatilor fixe si asupra operatiunilor de transport rutier. Asiguratorul se angajeaza sa acopere eventualele daune care i se imputa asiguratului ca urmare a poluarii accidentale cauzate de acesta in timpul transportului. Riscurile specifice acoperite sunt: vatamarile corporale, daunele produse proprietatii tertilor, precum si costurile de indepartare a efectelor poluarii cauzate de asigurat.
Marii poluatori nu se sinchisesc
Problema cea mai mare o reprezinta insa marile companii industriale ale caror facilitati de productie prezinta riscuri imense de poluare. Ne amintim ca, in luna mai a acestui an, Agentia pentru Protectia Mediului Arges a suspendat autorizatia de mediu a rafinariei Arpechim din Pitesti, din cauza neindeplinirii de catre Petrom a mai multor angajamente legate de reducerea poluarii industriale. Ulterior, tribunalul din Pitesti a suspendat decizia agentiei.
`Majoritatea companiilor din industrie se concentreaza pe protejarea activelor, prin incheierea de asigurari de tip property, fara a a-corda mare atentie mentinerii pasivelor, prin asigurari de raspundere civila`, spune Mihai Lucanu. Potrivit acestuia, atitudinea respectiva este gresita, intrucat valoarea unei firme poate fi influentata negativ atat de scaderea activelor, cat si de cresterea datoriilor. `Trebuie mentionat ca, daca activele pot scadea pana la zero, pasivele nu au un plafon natural de crestere, deci raspunderea unei firme serioase poate ajunge la valori impresionante`, explica Lucanu.
Asigurarea era obligatorie dupa legea veche
Vechea lege a mediului, 137/1995, stipula obligativitatea agentilor economici a caror activitate presupune riscuri majore de mediu de a incheia asigurari care sa acopere eventualele daune de mediu imputabile firmei in cauza. `Raspunderea pentru prejudiciu are un caracter obiectiv, independent de culpa. In cazul pluralitatii autorilor, raspunderea este solidara. In cazul activitatilor generatoare de risc major, asigurarea pentru daune este obligatorie`, se spunea la articolul 79 al respectivei legi.
Problema este insa ca legiuitorul nu a definit limpede care sunt `activitatile generatoare de risc major`, pentru a se vedea caror agenti economici li se aplica obligativitatea asigurarii. De asemenea, legea cu pricina nu a impus niciun fel de sanctiuni pentru neincheierea de polite de asigurare de mediu. `Rezultatul a fost ca foarte putine companii au procedat la incheierea unei asemenea asigurari`, spune Mihai Lucanu. Oricum, Legea 137/1995 a fost abrogata de noua lege a mediului, respectiv de Ordonanta de Urgenta 195/2005 privind protectia mediului, care nu spune nimic despre acest tip de asigurari.
Asiguratorii sunt optimisti datorita UE
Normele europene in materie de raspundere de mediu urmaresc armonizarea legislatiilor statelor membre in privinta raspunderii financiare a poluatorilor, dar si in ceea ce priveste acoperirea prin asigurare a riscurilor acestora. Tocmai de aceea, fara sa o stipuleze explicit, UE sugereaza statelor membre eventualitatea stabilirii unui sistem unitar de asigurare obligatorie a riscurilor de mediu.
Asiguratorii par incantati de o astfel de perspectiva si spun ca, in acest fel, va creste increderea in autoritati si in mediul de afaceri, care vor fi percepute ca elemente capabile si interesate sa-si asume si sa indeplineasca responsabilitati sociale.
Cat priveste capacitatea companiilor de asigurari de a prelua masiv riscuri de mediu, ca urmare a introducerii obligativitatii politei, asiguratorii sunt la fel de optimisti. `Industria asigurarilor functioneaza dupa principiul ca cei multi platesc pentru cei putini care inregistreaza daune. Teoretic, daca se aduna o masa suficienta de asigurati, orice asigurator poate furniza o solutie de pornire`, spune Mihai Lucanu. Acesta adauga ca are incredere in capacitatea Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) de a coordona cu succes un astfel de program de asigurare obligatorie.
Un articol de: Adrian Mosoianu
Integral in Saptamana Financiara
In doi ani de cand ALD Automotive a lansat Programul de condus defensiv, utilizatorii flotei sale...
Groupama Asigurari a lansat sistemul de garantare a angajamentelor asociate serviciilor oferite...
Potrivit Institutului National de Statistica (INS), rata somajului in forma ajustata sezonier,...
Mihai Tanasescu, reprezentantul Romaniei la Fondul Monetar International, care va prelua de la 1...
Directorul FMI pentru continentul american, Nicolas Eyzaguirre a demisionat din postul sau,...
Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...
Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...
Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...
Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...
Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...