Incepand din 2008, accidentele vor fi rezolvate pe cale amiabila, iar judecata va fi in curtea companiilor de asigurari. Guvernul a aprobat in luna august proiectul pentru modificarea Legii nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania, prin introducerea constatului amiabil in caz de accidente de circulatie din care au rezultat numai pagube materiale. Legea va putea fi aplicata cel mai devreme din 2008, dar implica costuri suplimentare pentru asiguratori si elimina politia ca pion principal intr-un accident.
Implementarea acestei proceduri va duce la o crestere a daunalitatii pe segmentul asigurarilor auto, pe fondul caracterului limitat al acoperirii prin asigurari auto facultative. Modificarile aduse Codului Rutier printr-o ordonanta din 2007 au inlaturat restrictiile si conditionarile in utilizarea procedurii constatarii amiabile (exemplu de restrictii eliminate: recunoasterea vinovatiei de catre una din persoanele implicate in accidentul rutier; inaplicabilitatea constatarii amiabile in accidentele fara vatamari corporale) care ingreunau functionarea acesteia in practica si care erau contrare modului in care functioneaza aceasta procedura in tarile UE.
`Noua reglementare inlatura interventia politiei in cazurile de accidente fara vatamari corporale. Practic, vechea reglementare nu simplifica cu nimic solutionarea accidentelor rutiere fara vatamari`, ne-a declarat Ovidiu Ciobanu, directorul departamentului juridic al Allianz-Tiriac.
Dosarele de dauna vor fi respinse mai usor
Mecanismele create de lege dau posibilitatea asiguratorilor sa respinga mult mai usor dosarele de dauna, dat fiind faptul ca foarte multi dintre cei implicati in accidente nu vor reusi sa incadreze evenimentele, mai ales cele legate de dinamica. Problema daunalitatii va intra sub control efectiv doar dupa introducerea sistemului bonus-malus.
De asemenea, cresterea daunalitatii nu va fi conditionata de existenta constatarii amiabile, sustine Ovidiu Ciobanu. `Aceasta (daunalitatea) ar putea creste doar intr-o prima faza, pana cand mecanismele constatarii amiabile vor fi asimilate atat de asiguratori, cat si de conducatorii auto, iar sistemul bonus-malus va functiona`, mai precizeaza acesta.
Potrivit specialistilor, in pofida avantajelor oferite de procedura constatarii amiabile, aceasta ar putea conduce la cresterea fraudelor in asigurari si implicit la cresterea daunalitatii, si asa extrem de ridicata. Expertii sustin ca inainte de aplicarea acestui procedeu, companiile de profil ar trebui sa implementeze sistemul bonus-malus.
Problemele legate de dinamica producerii accidentului vor fi solutionate fie pe cale amiabila, fie pe cale judecatoreasca. Medierea finala revine, ca si pana acum, instantei judecatoresti.
Asiguratorii nu sunt pregatiti sa solutioneze amiabil
Societatile considera ca nu sunt pregatite pentru introducerea acestei modalitati de solutionare a daunelor, fiind necesare investitii in instruirea personalului si in angajarea de inspectori specializati, in sensul ca experienta in tehnologia reparatiilor auto si in dinamica accidentelor nu este de ajuns in aplicarea constatului amiabil, inspectorii avand nevoie si de cunostinte juridice in domeniu.
In opinia lui Ovidiu Ciobanu, membru al Comisiei care a elaborat legea (din partea UNSAR - Uniunea Nationala a Societatilor de Asigurare, Reasigurare), ar putea aparea o anumita greutate in incadrarea accidentelor de catre asiguratori, probleme legate de modul in care persoanele implicate in accident vor accepta incadrarea culpei efectuata de o entitate privata cum este un asigurator, lipsa de corelare dintre asiguratori in a incadra la fel cazul.
Consecinta necorelarii privind persoana vinovata de producerea accidentului va conduce, in prima faza, la neintelegeri privind temeinicia regresului pe care un asigurator Casco il efectueaza impotriva unui asigurator RCA.
Introducerea constatului amiabil mai depinde si de crearea unei baze de date comune a companiilor de asigurari, baza care sa contina, pe cel putin trei ani in urma, un sistem comun de accesare a istoricului daunelor proprietarilor de masini din Romania, astfel incat, companiile de asigurari sa se poata intelege in privinta lichidarii daunelor si, de asemenea, sa poata sa-i sanctioneze pe soferii cu multe daune, prin majorarea tarifului de prima.
Cum se va proceda in caz de accident
In cazul accidentelor auto usoare, la care nu se inregistreaza raniri de persoane, informarea societatilor de asigurare se poate face si in baza unui formular tipizat, eliberat de catre asigurator, denumit constatare amiabila de accident, pe care conducatorii vehiculelor respective consemneaza circumstantele producerii evenimentului, datele de identificare ale persoanelor si vehiculelor implicate, precum si cele ale asiguratorilor. Acesta se transmite societatii de asigurare, odata cu polita de asigurare RCA.
Formularul `constatare amiabila de accident` se inmaneaza concomitent cu polita de asigurare obligatorie. Asiguratul poate solicita, pe perioada de valabilitate a politei de asigurare, unul sau mai multe documente, in cazul in care cel pe care l-a dobandit initial a fost folosit, instrainat sau pierdut.
Un articol de: Oana Grecea
Integral in Adevarul
Reparatiile masinilor acoperite de polite RCA si CASCO efectuate de service-urile auto in...
Porsche Finance Group (PFG) aniverseaza 15 ani de activitate in Romania. Cu aceasta ocazie, PFG a...
Incepand cu luna noiembrie, clientii UNIQA Asigurari pot plati sumele aferente politelor de...
Gothaer Asigurari Reasigurari a lansat prima platforma din Romania care permite clientilor sai sa...
LeasePlan Romania a lansat in luna decembrie platforma de responsabilitate sociala "Sigur la drum",...
Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...
Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...
Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...
Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...
Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...