Avem cel mai mic parc auto de autovehicule, dar fruntasi la daune


Data: 17.04.2007

Asiguratorii romani parcurg o etapa dificila. Asa cum va mai informam, la Conferinta Nationala a Asigurarilor Auto, eveniment organizat de Media XPRIMM, companiile de asigurari si-au exprimat ingrijorarea fata de ritmul de crestere al daunelor pe acest segment, fapt care conduce la inregistrarea de pierderi in sistem. `Frecventa daunelor este de 60 la suta, ceea ce este enorm. Actuala conjunctura prezinta risc pe segmentul auto`- declara atunci Cristian Constantinescu, presedintele Uniunii Nationale a Societatilor de Asigurari din Romania. De altfel, in primele noua luni ale anului 2006, daunele, doar pe sistemul CASCO, s-au ridicat la peste 178 de milioane de euro, o dublare comparativ cu perioada similara din anul 2005.

Analizand datele existente, se poate observa ca aceasta piata este una atipica, chiar contradictorie, fapt ce reclama schimbari in sistem. Solutia cresterii tarifelor RCA apare ca fiind doar una de moment, fara o finalitate in viitor. Produsele oferite de asiguratori ar trebui sa depaseasca etapa de promotie. Un semnal de alarma il constituie faptul ca 90 la suta dintre asiguratori au evidentiat pierderi din activitatea de subscriere. `Aceasta piata are nevoie de imbunatatiri. Asigurarile auto sunt in continuare produsele pentru care societatile de asigurari se lupta. Din pacate, nu se incearca acapararea de cote de piata pe segmente neexploatate` - afirma Angela Toncescu, presedinta Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.

Romania, un caz special

Valoarea daunelor pe segmentul auto prezinta o tendinta de crestere accelerata. Astfel, daca in 2006 nivelul mediu al acestora era de 350 de euro, pentru acest an el este estimat la 500 de euro. Statistic, s-ar putea spune ca stam bine. Daca ne comparam, folosind datele SwissRe si rapoartele CSA, observam ca in Polonia ele sunt la 900 de euro, in Ungaria la 1.190, in Austria 2.050, in Franta 2.800 si in Germania si Italia nivelul este de 3.200 de euro.

O statistica inselatoare daca ea nu este corelata. Intr-adevar, sumele medii platite ca daune sunt aparent mici, dar sa nu neglijam faptul ca si primele de asigurare sunt la cel mai scazut nivel din Europa.

La noi, primele medii platite sunt de 75 de euro fata de 110 in Ungaria, 328 in Austria sau 428 de euro in Italia. Si ar mai fi ceva de spus aici, si anume frecventa aparitiei daunei. In acest caz ocupam podiumul european, fiind pe locul 3 cu o rata de 9 procente in comparatie cu Italia - 8 la suta, Germania - 7,5% sau Polonia - 6 la suta. Dintr-o data perceptia se schimba. Mai ales cand ne raportam la dimensiunea parcului auto. Avem o rata mare a frecventei daunalitatii, dar, in acelasi timp, avem cel mai mic parc auto din zona, cu exceptia Ungariei (3,3 milioane de masini). In Romania exista 3,7 milioane de autovehicule, existand un mare decalaj fata de Austria (5,8 milioane), Polonia (15 milioane), Spania (26,7 milioane), Franta (35,8 milioane), Italia (49 de milioane) si Germania (52,5 milioane). Dupa cum se observa, exista putini platitori de asigurari si mai exista cele mai mici prime, dar si printre cele mai inalte rate de daunalitate. Si nu este totul.

S-ar putea spune ca raportarea la marimea parcului auto este irelevanta datorita dimensiunilor teritoriale si demografice.

Un punct de vedere corect doar daca el s-ar corela cu un alt indicator important, si anume densitatea de autovehicule la 1.000 de locuitori.

Realitatea este dezarmanta. In Romania sunt doar 200 de autovehicule la o mie de locuitori, in timp ce in Italia sunt 867, in Luxemburg 800, in Austria 700, Malta 690, in Germania 650, la fel in Franta.

Toate aceste date, coroborate cu cele din sistem (concurenta, nivel al tarifelor de service, fapt ce conduce la o necorelare intre valoarea autovehiculelor si costurile de reparatie) explica destul de clar de ce companiile de asigurari inregistreaza pierderi pe palierul auto.

Cum poate fi explicata, insa, mentinerea unei frecvente inalte a daunei, printre primele trei din Europa? In acest caz, starea precara a infrastructurii are o pondere majora.

Ion Moise, seful Serviciului Daune Auto din cadrul Companiei Generali, a dat un exemplu sugestiv. Domnia sa a subliniat ca, potrivit unei statistici DEKRA, in Germania, 95 la suta din accidente s-au produs in afara retelei de autostrazi. Cum Romania nu are un astfel de sistem, cei aproximativ 277 de kilometri nu spun nimic, atunci frecventa accidentelor nu mai este surprinzatoare, cum surprinzatoare nu este nici situatia pietei asigurarilor auto din Romania. Solutii. Potrivit lui Ion Moise, in prima instanta acestea ar fi: Costurile de reparatie sa nu fie in legatura directa cu valoarea autovehiculelor; la tarifarea in asigurarile Casco sa se tina cont de marca si tipul autovehiculului; introducerea unor sisteme independente de calculatie a costurilor (AUDATEX, EUROTAX) pe baza informatiilor oferite de producatori.


Sursa: Curierul National

Articole Asigurarea Auto Casco »

Avantajele colaborarii cu un service auto partener cu societatile de asigurare

Reparatiile masinilor acoperite de polite RCA si CASCO efectuate de service-urile auto in...

Porsche Finance Group aniverseaza 15 ani pe piata din Romania

Porsche Finance Group (PFG) aniverseaza 15 ani de activitate in Romania. Cu aceasta ocazie, PFG a...

Clientii UNIQA pot plati primele de asigurare prin reteaua PayPoint

Incepand cu luna noiembrie, clientii UNIQA Asigurari pot plati sumele aferente politelor de...

GOTHAER lanseaza o platforma online dedicata vanzarii asigurarilor de garantie de participare la licitatie

Gothaer Asigurari Reasigurari a lansat prima platforma din Romania care permite clientilor sai sa...

LeasePlan Romania lanseaza platforma de CSR 'Sigur la drum'

LeasePlan Romania a lansat in luna decembrie platforma de responsabilitate sociala "Sigur la drum",...

Articole Actualitate »

Viitorul RCA sta sub semnul online-ului?

Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...

Sistemul asigurarilor din Romania se apropie de varful istoric din 2008

Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...

Guvernanta corporativa pentru operatorii din pietele financiare nebancare – in atentia ASF

Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...

De ce avem nevoie de asigurari de sanatate private

Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...

Fondul de Garantare a Asigurarilor cere creditorilor Astra sa trimita cereri de despagubire

Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...

BursaAsigurarilor