Data: 28.06.2011
Franciza este un tip de afacere din ce in ce mai popular in Romania, reprezentand o solutie de luat in considerare pentru cei care isi doresc sa inceapa o afacere, dar le lipseste experienta antreprenoriala. Reteta este deja testata si s-a dovedit a fi una de succes. Tot ce trebuie sa faca francizatul este sa administreze afacerea eficient si lucrurile ar trebui sa mearga de la sine. Marius Ghenea, Presedinte Fit Distribution, atrage insa atentia asupra capcanelor de care antreprenorii aflati la inceput de drum ar trebui sa se fereasca, pentru a atinge succesul in aceasta zona a businessului.
Este franciza o solutie pentru un antreprenor fara experienta?
Exista o intreaga teorie a francizei si chiar si la cursurile mele de antreprenoriat predau teoria acestei zone de franchising deoarece este foarte importanta pentru mediul antreprenorial si daca ne uitam in piata, sunt multe afaceri bune dezvoltate ca si structura de franciza.
Ca francizat, incerc sa incep o afacere, nu am foarte multa experienta si merg pe o formula consacrata. Aici e o mica greseala de abordare, eu cred ca un antreprenor care merge pe o franciza si ia o franciza de la un brand, ar trebui daca nu sa cunoasca foarte bine domeniul, sa puna foarte mult interes si pasiune in acel domeniu.
De exemplu, daca e vorba de ceva in fast-food, ar trebui ca antreprenorul sa lucreze fizic intr-un fast-food o perioada, pentru a capata experienta. E un lucru pe care antreprenorii romani uita sa il faca. Franciza este buna dar trebuie sa ai totusi experienta chiar si in cazul acestui tip de afacere. Este o greseala sa consideri ca antreprenor ca francizorul iti va pune la dispozitie o reteta completa de business si ca nu este nevoie sa cunosti domeniul respectiv de activitate!
Ce ar trebui sa urmareasca antreprenorul atunci cand alege un francizor?
Valoarea francizei este data de reteta care ti se ofera de businessul respectiv. E foarte important pentru antreprenori sa inteleaga si sa poata structura pe o lista clara ce avataje le ofera acea franciza.
Exista si o tentatie a francizorilor de a oferi lucruri care nu sunt de fapt retete cu adevarat remarcabile de business, incercand doar sa castige usor sume de bani de pe urma unor antreprenori lipsiti de experienta. Ii sfatuiesc, asadar, pe antreprenori sa analizeze cu foarte mare atentie ce le ofera acea franciza.
Sunt cateva intrebari la care trebuie sa raspundem inainte de a lua decizia intrarii intr-un sistem de franciza: este acesta un brand consacrat la nivel international sau macar la nivel national vine cu o reteta buna de business au crescut in ultimii ani sau au scazut ca volum al afacerilor cati francizati au cat de bucurosi sunt acesti francizati Aceasta intrebare este importanta pentru ca s-ar putea ca francizorul sa fie fericit, dar francizatii sa nu fie fericiti (caz in care nu doriti sa intrati intr-o astfel de franciza). Exista un sistem de management financiar bine pus la punct in compania francizoare au consultanti specializati, ma ajuta la decorarea si amenajarea spatiului, cati bani imi cer, ce imi ofera, imi ofera advertising Daca exista raspunsuri pozitive la majoritatea acestor intrebari, atunci vorbim de o franciza valoroasa, in caz contrar e posibil sa fie mai buna varianta unei dezvoltari pe cont propriuâŚ
Despre Marius Ghenea
Numele lui Marius Ghenea, unul dintre cele mai puternice branduri personale in antreprenoriat, se leaga de construirea unor afaceri mari precum Flamingo si Flanco. Castigator a nenumarate premii in domeniul afacerilor, este in prezent presedinte si unic actionar al Fit Distribution, compania care asigura finantarea si platforma logistica pentru Pcfun.ro si ElectroFun.ro. A conferentiat incepand cu 1997 la numeroase evenimente in Romania si in strainatate, in special pe teme legate de antreprenoriat online, IT si de retail.
Sursa: Efin.ro