SERGIU OPRESCU, ALPHA BANK: NE-AM FACUT PLANURI MAI AGRESIVE DUPA CE AM VAZUT CAT PUTEM SA CRESTEM


Data: 09.11.2007

Alpha Bank, filiala locala a unuia dintre cele mai mari grupuri elene, si-a revizuit in sus planurile de crestere pentru urmatorii trei ani, dupa ce a reusit sa accelereze puternic pe parcursul lui 2007. `Ne-am revizuit planurile strategice. Tintim o cota de piata de 13% la nivelul anului 2010, fata de 10%, cat ne propusesem initial`, a explicat intr-un interviu acordat ZF Sergiu Oprescu, presedintele executiv al Alpha Bank Romania. La stabilirea acestor planuri, grecii au luat in calcul o crestere anuala a pietei cu 35% in acest interval.

Dupa primele noua luni ale anului, Alpha Bank Romania a ajuns la active de 3,7 miliarde de euro, in timp ce creditele acordate marcau o dublare fata de septembrie 2006, cu un sold de 2,2 miliarde de euro. Cele mai mari cresteri au fost insa inregistrate pe zona de retail, unde soldurile au inregistrat chiar si triplari in aceasta perioada, plecand insa de la baze reduse.

Sergiu Oprescu asteapta si pentru anul viitor `aproape o dublare` a portofoliului de credite.

Dezvoltarea afacerilor va viza in special zona de retail si va fi sustinuta de extinderea retelei de unitati. De altfel, grecii au revazut si planurile de extindere a retelei teritoriale.

Astfel, pana in 2010, Alpha va ajunge sa opereze 380 de unitati, fata de 300, cat era prevazut in planul initial. Diferenta va fi data de implementarea unui nou concept de unitate, de mici dimensiuni, dedicata exclusiv clientelei de retail, numit Alpha Point.

Pana la sfarsitul acestui an, banca va avea operationale 10 astfel de `puncte de vanzare`, instalate in zone cu trafic semnificativ, cum sunt spatiile comerciale.

Pana la sfarsitul anului, reteaua bancii va ajunge la 125 de unitati, carora li se vor mai adauga inca 75 anul viitor.

Desi investitiile vor ramane la niveluri importante si in anii urmatori, Oprescu vede o accelerare a profitului dupa scaderea de anul acesta. `Estimam o crestere semnificativa a profitului in anul viitor, cu cel putin 30%, fata de 2007.`

Dupa primele noua luni, Alpha a anuntat un profit brut de 23 de milioane de euro, cu circa 17% mai mic decat in aceeasi perioada a anului trecut, in conditiile in care a derulat investitii puternice in deschiderea de noi unitati. Pe intreg anul, el se asteapta ca profitul sa fie cu cel mult 10% mai mic decat cel din 2006, insa ar putea sa fie chiar egal, daca trimestrul al patrulea va fi `bun`.

Sergiu Oprescu afirma ca forta de crestere a Alpha va veni in 2008 din maturizarea unitatilor deschise in ultimii doi ani, inaugurarea de noi puncte de vanzare, lansarea de produse noi, dar si din campanii agresive de promovare.

Totodata, va fi intensificata si utilizarea canalelor alternative de distributie, in special prin incheierea de parteneriate cu brokeri de credite la nivel regional.

`In 2008 vom creste puternic si pe depozite, in conditiile in care vom ajunge la o prezenta teritoriala semnificativa`, anunta seful bancii.

Alpha a lansat in ultimele luni doua produse de economisire - unul cu dobanda progresiva si unul dedicat investitiilor pentru copii. Pana la inceputul lui 2008, banca va incepe sa intermedieze si vanzarea de unitati ale fondurilor de investitii administrate de Alpha Asset Management in Grecia, in prezent fiind in curs de obtinere a autorizatiei de la CNVM (autoritatea de reglementare pe piata de capital). In alta ordine de idei, seful Alpha vede un potential important de crestere pe nisa finantarilor pentru intreprinderi mici si mijlocii (IMM).

`Suntem intr-o faza pilot de implementare a unui score-card parametrizat pentru Romania. De la inceputul lui 2008 va fi implementat la nivel national.`

Intr-o prima etapa, banca va veni cu trei produse de finantare standardizate pentru IMM-uri.

Alpha intra pe o piata deja aglomerata, nu mai putin de cinci jucatori fiind deja prezenti cu oferte de finantare.

Momentan, piata finantarilor pentru IMM este dominata autoritar de BRD si Banca Transilvania (primul jucator care a lansat astfel de credite).

Anul acesta, Alpha a aratat insa si o dublare a portofoliului de finantari pe zona de corporate, desi acest segment parea ca pierduse din dinamica. Afacerile bancii au crescut in special prin finantarea dezvoltatorilor de proiecte imobiliare.

`Nu am luat riscuri mai mari, dar am dat pricing-ul (costul finantarilor, n.n.) mai jos`, este explicatia lui Oprescu pentru avansul rapid al finantarilor pe zona de corporate. El spune ca in prezent Alpha este unul dintre cei mai importanti jucatori pe real estate, finantand 7 din 22 de mari proiecte rezidentiale din Capitala.

Oprescu spune ca a reusit sa se diferentieze in piata prin produse cu valoare adaugata mare.

Spre exemplu, in segmentul finantarii proiectelor rezidentiale, Alpha a gasit inaintea celorlalti jucatori procedeul juridic care permite acordarea de credite garantate cu un bun viitor (constructia inca nerealizata) atat pentru dezvoltator, cat si pentru cumparatorul final.

Aceasta s-a tradus printr-un avantaj competitiv de care Alpha a beneficiat aproape un an, explica Oprescu.

Pentru seful Alpha, principalul motiv de ingrijorare este erodarea marjelor, care face dificila consolidarea sistemului dupa o perioada de investitii intense in extinderea retelelor.

`Va creste in continuare gradul de competitivitate al sectorului bancar. Nou-venitii pun presiune atat pe costuri - cu resursele umane si spatiile comerciale -, cat si pe preturi. Vin cu produse extrem de competitive. Aceasta nu lasa sistemul sa se consolideze pe un anumit palier de profitabilitate`, remarca Oprescu. La jumatatea anului, profitul net in sistemul bancar inregistra o crestere cu 14% fata de iunie 2006, in timp ce activele marcau o crestere cu 32%, iar capitalurile urcasera cu 29%.

In aceste conditii, va aparea o segmentare clara intre bancile care vor sa se diferentieze prin pret si cele care incearca sa atraga clienti prin calitatea serviciilor oferite. Din acest punct de vedere, grecii se vor baza de asemenea pe oferirea unui serviciu de calitate mai buna.

Oprescu considera ca viteza de raspuns, capacitatea de a anticipa nevoile clientului si abordarea personalizata vor fi argumentele care vor face diferenta.

Un articol de: Liviu Chiru

Integral in Ziarul Financiar

Articole Asigurare Bunuri »

Romanii fura biciclete albastre

Doar 37 la suta dintre romani isi fac asigurari pentru bicicleta, 54 la suta prefera sistemele...

Leul a inceput saptamana cu dreptul

Leul a continuat sa se intareasca in prima zi a saptamanii fata de principalele monede...

Bancile dau credite mai ieftine cu asigurare de viata

Bancile sunt tot mai putin dispuse sa isi asume riscuri in ceea ce priveste creditarea, astfel...

EximBank: IMM-urile raman tinta noastra principala

Sustinerea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii reprezinta una dintre prioritatile...

Politele Porsche Asigurari pot fi platite prin Direct Debit

Porsche Asigurari, parte a Porsche Finance Group Romania a introdus serviciul Direct Debit pentru...

Articole Actualitate »

Viitorul RCA sta sub semnul online-ului?

Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...

Sistemul asigurarilor din Romania se apropie de varful istoric din 2008

Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...

Guvernanta corporativa pentru operatorii din pietele financiare nebancare – in atentia ASF

Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...

De ce avem nevoie de asigurari de sanatate private

Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...

Fondul de Garantare a Asigurarilor cere creditorilor Astra sa trimita cereri de despagubire

Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...

BursaAsigurarilor