Miza conflictului dintre banci si clienti pe marginea comisioanelor din contractele de credit ar putea sa fie tocmai supravietuirea lor. Din cauza numarului mare de credite neperformante din ultimii doi ani, pierderile bancilor au ajuns atat de mari incat chiar declansarea unui simplu proces ar putea sa le aduca falimentul.
Pierderile pe care le au din cauza rau-platnicilor sunt recuperate deocamdata prin comisioane de risc impuse celor care inca mai pot sa isi plateasca datoriile, si nu prin bani de la investitori sau polite de asigurare.
"Aceste comisioane sunt puse acolo de fapt ca un fel de plasa siguranta pentru ca banca stie inca din 2008 ca va ajunge sa declare aceste credite neperformante ca fiind pierderi. Adica va trebuie sa acopere cumva aceste pierderi. Bancile stiu din 2008 ca criza va face ca la un moment dat aceste credite neperformante sa fie atat de ridicate incat sa apara pierderi foarte ridicate. Si atunci cum sa rezolve problema asta? Nu prin banii investitorilor, nu prin polite de asigurare cum a facut Lehman Brothers cu AIG, ci prin comisioanele de risc. Solutie tipic romaneasca", a declarat Gheorghe Piperea pentru Ziare.com.
Totusi, momentul in care bancile vor fi nevoite sa isi recunoasca problemele si chiar sa intre in insolventa nu este departe.
"Bancile vor falimenta pentru ca multe sunt in faliment. Ar trebui sa incepem sa ne intrebam cum au rezistat aceste banci timp de doi ani cu astfel de credite neperformante. Oare cine este de vina ca le-a tinut in viata, desi erau in faliment inca din 2008. Sunt multe banci care sunt in situatie delicata si vor intra in faliment", ne-a explicat avocatul specializat in faliment si insolventa.
Situatia bancilor este atat de delicata incat si chemarea lor in instanta le poate aduce falimentul. Asta pentru ca ratele la credite ar urma sa fie suspendate pe perioada procesului, banca urmand sa piarda astfel chiar si milioane de euro pe luna. In opinia avocatului Gheorghe Piperea doar acest gand ar trebui sa ii determine pe bancheri sa caute o solutie amiabila.
"Daca se vor declansa aceste procese se va cere si suspendarea platii ratelor pana la solutionarea procesului. Sau a comisionului. Pentru ca sunt rate stabilite ilegal. Ganditi-va ca sunt 5.000 de insi care vor sa dea in judecata bancile si luati cate 300 de euro in medie pe luna timp de 20 de luni. Asta e un risc major de insolventa pentru banca.
Daca bancherii inteleg acest lucru, atunci vor discuta si vor rezolva problemele in mod amiabil. Daca nu, atunci nu e nicio problema. Mai cheltuie niste bani cu avocatii, cu PR-ul. Aceste costuri vor fi recuperate de la clientii bun-platnici. Si daca da vreo banca faliment atunci se merge la Fondul de garantare care da o suma maxima de 50.000 de euro", a adaugat el.
Atentie la aprobarea tacita
Cei care nu accepta conditiile abuzive ale contractului de credit au la dispozitie mai multe metode de a cere schimbarea lui, insa cea mai eficienta este actiunea in justitie. Pana acum, alternativele amiabile au durat prea mult si nu au adus rezultate satisfacatoare.
Primul lucru pe care trebuie sa il faca un client nemultumit este sa trimita bancii o notificare de refuz, in caz contrar noul contract urmand sa fie aprobat tacit.
"Din pacate acest gen de atitudine nu a dat rezultate deloc pentru ca nu s-a raspuns sau s-a raspuns in doi peri de catre banci. Raspunsurile au fost de genul \'Am inteles problema dumneavoastra. Nu se rezolva\'", a explicat Gheorghe Piperea.
Clientii au la dispozitie si un demers administrativ, dar care dureaza mai mult. E vorba de o plangere la ANPC, al carei raspuns este dat in 30 de zile. Pana acum au fost inregistrate 536 de reclamatii referitoare la credite, dintre care 109 s-au referit la perceperea comisionului de risc, si au fost aplicate amenzi de 270.000 de lei. Totusi, nici asta nu rezolva problema clientilor, ci doar ii pune pe drumuri.
Procesul, singura varianta cu sanse mari de castig
Procesul ramane, astfel, singura varianta care poate sa determine banca sa modifice contractul sau sa elimine clauzele abuzive. Costul legal este, insa, ridicat daca banca va fi data in judecata in mod individual. Ca sa nu mai vorbim de cheltuielile de judecata in cazul in care procesul este castigat de banca.
"Demersul poate sa fie, insa, si colectiv. E eficient pentru ca procesele colective impotriva unor banci reprezinta riscuri reputationale foarte ridicate. De aceea, bancile si-au pus in aplicare toate armele de PR pentru a diminua acest risc reputational. Amenintarea cu un proces poate sa ii determine pe bancheri sa modifice din proprie initiativa contractele respective", ne-a mai spus Gheorghe Piperea.
Procesul colectiv este eficient si pentru ca implica un cost legal mult mai mic cand e vorba de cateva sute de persoane implicate. Astfel, in cazul unui grup de 1.000 de clienti nemultumiti, costul ajunge la 30-40 de euro de persoana. Mai mult, un grup mare exercita si o anumita presiune mediatica.
"Judecatorul nu va fi impresionat pentru ca el e independent, dar va fi mult mai atent la astfel de dosare decat la cele individuale care se pierd prin lista de 100 de dosare pe zi pe care le are. Daca are un proces de 4-500 de persoane, judecatorul va avea intr-o saptamana sau o luna doar acest proces si atunci va fi mult mai atent la acest proces", a adaugat avocatul.
3.500 de persoane s-au aliat impotriva clauzelor abuzive ale bancilor
Numarul clientilor nemultumiti de comisioanele bancare si modul in care se calculeaza dobanzile la credite creste de la o zi la alta, in prezent aproximativ 3.500 de persoane fiind membre ale grupurilor formate pe Internet care vizeaza 12 institutii bancare. Astfel, pe Yahoo exista grupuri formate din clienti ai BCR, BRD, Volksbank, Alpha Bank, Raiffeisen, ING, Bancpost, RBS, Credit Europe Bank, OTP Bank, Banca Romaneasca si Banca Transilvania.
Grupul Volksbank a depasit 1.500 de membri, iar grupurile nou infiintate numara deja cateva sute de membri. Avocatul Gheorghe Piperea le ofera deja asistenta juridica gratuita grupurilor Volksbank, BCR si Raiffeisen.
Orice client poate solicita bancii sa modifice clauzele contractului in concordanta cu noile reglementari, pana pe 20 septembrie, dupa cum au anuntat reprezentantii Agentiei Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
Senatul a aprobat miercuri legea de adoptare a OUG 50/2010 privind creditele populatiei. Acesta "are ca obiect reglementarea contractelor de credit pentru consumatori, in vederea crearii unui cadru legal, complex si cuprinzator, astfel incat consumatorii sa beneficieze de o inalta protectie, incurajand totodata mediul concurential din domeniul serviciilor bancare", dupa cum a explicat in plenul Senatului vicepresedintele ANPC, Samuel Calota.
In cadrul dezbaterilor, senatorul PD-L Iulian Urban a declarat ca este ingrijorator ca sistemul bancar din Romania ignora aplicarea dispozitiilor acestei ordonante.
"Este ingrijorator faptul ca sistemul bancar din Romania alege sa sfideze un act normativ de care cetateanul roman are nevoie, astfel incat acesti clienti ai bancilor ajung sa se organizeze in tot felul de grupuri care apeleaza la avocati, chemati sa mearga in fata instantelor pentru a forta bancile sa puna in aplicare dispozitiile acestui act normativ. Stiu ca la ANPC curg in valuri plangeri, reclamatii si sesizari ale clientilor bancii, care vin si spun ca bancile refuza sa puna in aplicare dispozitiile ordonantei 50. Ca urmare, fac un apel la conducerea ANPC, solicitand ca orice banca care nu pune in aplicare OUG 50 sa nu fie sanctionata cu amenda contraventionala, pe care, apoi, armatele de avocati vor contesta. Nu, mergeti direct cu sanctionarea cea mai drastica, mergeti direct pe suspendarea activitatii de creditarea bancii respective", a spus Urban.
Plenul Senatului a aprobat legea de adoptare a OUG 50/2010 cu 66 de voturi pentru si o abtinere.
Sursa Ziare.com
Doar 37 la suta dintre romani isi fac asigurari pentru bicicleta, 54 la suta prefera sistemele...
Leul a continuat sa se intareasca in prima zi a saptamanii fata de principalele monede...
Bancile sunt tot mai putin dispuse sa isi asume riscuri in ceea ce priveste creditarea, astfel...
Sustinerea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii reprezinta una dintre prioritatile...
Porsche Asigurari, parte a Porsche Finance Group Romania a introdus serviciul Direct Debit pentru...
Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...
Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...
Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...
Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...
Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...