Leul prinde viteza!


Data: 14.05.2007

Dupa aproape cinci ani, leul a coborat sub pragul de 33.000 de lei, respectiv 3,3 lei noi, in raport cu moneda euro, fiind cotat saptamana trecuta la 3,28 lei. Daca reprezentantii bancii centrale se arata neobisnuit de linistiti in raport cu aceasta evolutie, exportatorii privesc disperati cum afacerile lor pierd din viteza si mai ales din consistenta.

Cine ar fi crezut in urma cu aproximativ 10 ani, cand inflatia galopa intr-un ritm nebunesc, iar valuta parea singurul zeu al banilor, ca leul va ajunge intr-o zi sa-si merite numele din regnul animal, devorand moneda euro sau dolarul american. Iata ca incredibilul devine realitate in anul de gratie 2007. Moneda europeana a inregistrat joi cea mai scazuta valoare din ultimii patru ani si jumatate, respectiv 3,28 lei. Vremurile cand euro ajunsese la aproape 4,2 lei par acum desprinse din Evul Mediu. S-a ajuns chiar la situatia in care o serie de jucatori de pe piata valutara au incercat prin diverse parghii sa manipuleze situatia in favoarea lor. 

Cert este ca situatia cursului valutar schimba multe dintre nuantele peisajului economic, acestea urmand sa fie devina chiar ireversibile, daca tinem cont de estimarea aproape unanima a specialistilor in legatura cu continuarea aprecierii leului pe termen lung. Este motivul pentru care am consultat o serie de analisti pentru a vedea cine iese in pierdere si cine in castig din intarirea tot mai puternica a leului.

Cea mai importanta concluzie vine chiar din partea lui Adrian Vasilescu, consilierul guvernatorului BNR, care sustine ca prin intarirea leului are de castigat intreaga economie nationala. 'Aceasta evolutie a cursului se face pe o baza sanatoasa, nu falsa, asa cum afirma eronat sau tendentios o serie de analisti. Ei traiesc inca in economia de tip vechi, in care statul detinea toate parghiile. Acum pierde practic o singura categorie, exportatorii, in rest, toata lumea are de castigat. Iar exportatorii au fost avertizati inca din 2001 ca BNR va inceta subventia pe care o primeau prin curs, atunci cand leul se deprecia in fata euro, dar nu si-au luat masurile de precautie, iar acum au de suferit', ne-a declarat Vasilescu.

Cine are de castigat

Importatorii - spre deosebire de exportatori, pot profita de slabirea euro pe plan national. Mai precis, in loc sa ieftineasca produsele pe care le aduc in tara, asa cum ar fi normal, ei le comercializeaza la aceleasi preturi sau, in unele cazuri, chiar mai mari, avand cursul valutar de partea lor.

Persoanele cu credite in valuta - cei care au contractat imprumuturi in valuta, mai ales acum trei ani, cand euro ajunsese la o cota de aproape 4,2 lei, pot considera ca au dat o adevarata lovitura. Ei platesc de la o luna la alta mai putini bani in contul ratelor scandente.

Speculatorii de pe piata imobiliara - doar 25% din oferte au, in prezent, pret de strigare in lei, sustine analistul Radu Zilisteanu . El afirma ca acest procent va creste semnificativ o data cu intarirea leului. 'Cei care vand sunt tentati, atunci cand trec dintr-o moneda in alta, sa fac rotunjiri ale preturilor. De obicei, in plus', afirma Zilisteanu.

Cine are de pierdut

Exportatorii - inregistreaza cele mai mari pierderi prin aprecierea leului, multi dintre ei avand incheiate contracte la un curs al monedei europene de 3,5 lei. 'Productia autohtona va fi serios afectata', afirma Florin Pogonaru , presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania.

Producatorii auto - cum cei doi producatori auto din Romania isi vand masinile in euro, Automobile Dacia si Daewoo Craiova ar putea opera cat de curand cresteri de preturi. 'Cand deprecierea euro va depasi 5%, vom modifica preturile', ne-a precizat Constantin Stroe , vicepresedinte Automobile Dacia.

Angajatii platiti in euro - salariile raportate la euro se micsoreaza de la o zi la alta. Daca in trecut au avut de castigat, angajatii care au semnat contracte de munca cu remuneratie in valuta ar trebui sa ceara ca plata salariilor sa fie trecuta in moneda nationala.


Un articol de: Catalin Ionita 


Sursa: Libertatea

Articole Asigurare Bunuri »

Romanii fura biciclete albastre

Doar 37 la suta dintre romani isi fac asigurari pentru bicicleta, 54 la suta prefera sistemele...

Leul a inceput saptamana cu dreptul

Leul a continuat sa se intareasca in prima zi a saptamanii fata de principalele monede...

Bancile dau credite mai ieftine cu asigurare de viata

Bancile sunt tot mai putin dispuse sa isi asume riscuri in ceea ce priveste creditarea, astfel...

EximBank: IMM-urile raman tinta noastra principala

Sustinerea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii reprezinta una dintre prioritatile...

Politele Porsche Asigurari pot fi platite prin Direct Debit

Porsche Asigurari, parte a Porsche Finance Group Romania a introdus serviciul Direct Debit pentru...

Articole Actualitate »

Viitorul RCA sta sub semnul online-ului?

Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...

Sistemul asigurarilor din Romania se apropie de varful istoric din 2008

Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...

Guvernanta corporativa pentru operatorii din pietele financiare nebancare – in atentia ASF

Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...

De ce avem nevoie de asigurari de sanatate private

Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...

Fondul de Garantare a Asigurarilor cere creditorilor Astra sa trimita cereri de despagubire

Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...

BursaAsigurarilor