Am fost cu totii in ultima perioada cand incitati, cand bulversati si, intr-un final, plictisiti de dezbaterile pentru noua taxa de inmatriculare a autovehiculelor. Varianta finala a parut a fi un compromis intre propunerea comerciantilor de masini noi si Parlament. Rezultatul estimat: importatorii de `rable` vor fi pusi cu botul pe labe! Dar oare, in acest razboi, nu exista si `victime colaterale`? Daca unele din supozitiile Bloombiz.ro sunt reale, aceste `victime colaterale` vor deveni chiar... victime principale!
Ancheta a plecat de la e-mailul unui cititor:
`Stimata redactie
Am un Chevrolet Kalos luat in contract de leasing pe o perioada de 4 ani. Evident, masina este inmatriculata temporar; in acest moment sunt derulate 5 luni din contract. Am urmarit cu ingrijorare evolutia negocierilor pentru noua taxa de inmatriculare a autovehiculelor. Masina mea, la sfarsitul contractului de leasing, masina avea inmatricularea temporara expirata si va trebui sa ii fac PRIMA INMATRICULARE IN ROMANIA. Conform noilor legi, asa cum le-am inteles eu, in 2010 va trebui sa platesc aproximativ 1700 euro (in conformitae cu grila de vechime si de motorizare Euro scoasa de MF). Asta daca nu cumva, in acesti 3 ani, taxele corespunzatoare masinii mele se vor mari!
Ingrijorat, am dat telefon la societatea de leasing. Mi s-a spus sa stau linistit, deoarece noua lege este doar pentru masini second-hand venite din afara tarii. M-am linistit, dar linistea mea a durat 10 zile! Dupa 10 zile citeam in Cotidianul: 7.500 de euro, taxa pentru o masina din 2000: Taxa speciala se va aplica la prima inmatriculare in Romania a masinilor noi si second hand incepind din 2007, o data cu eliminarea accizei la autovehicule.
Am cazut pe spate! Pai daca pentru o masina de 6 ani se va plati 7.500 de euro, cat va trebui sa platesc eu in 2010 taxa pentru o masina de 4 ani? 5.000 de euro?! Stimata redactie, nu am banii astia, va rog sa ma lamuriti.`
Nu am stiut ce sa ii raspundem; nu suntem experti in noua legislatie (este scuzabil, tinand seama ca nici unii titulari ai afacerii se pare ca nu sunt). Am judecat insa e-mailul cititorului nostru considerand vechiul concept de `inmatriculat in Romania`.
Ne-am pus si noi intrebarea: Ce va trebui sa plateasca el la sfarsitul contractului? Concluziile la care am ajuns ne-au dat fiori....
Sunt doua variante
1. Exista o derogare pentru masinile in leasing
Asta ar insemna ca masinile noi luate in leasing cu inmatriculare temporara vor plati o taxa speciala pentru inmatricularea definitiva corespunzatoare starii lor la intrarea in tara si nu momentului efectiv al inmatricularii definitive.
2. Nu exista nici o derogare. Dramatic!
Fiecare titular va trebui ca, la sfarsitul contractului de leasing, sa-si plateasca noua taxa de inmatriculare, care este substantiala pentru masinile de 3-4 ani, ajungand uneori la valori impresionante. Cei cu masini provenind din Asia si SUA vor avea de platit, in plus, si vama corespunzatoarea pentru valoarea masinii la momentul respectiv, fapt cunoscut insa la semnarea contractului.
Care este adevarul? Tinand seama de complicatiile care pot surveni, societatile de leasing ar trebui sa isi faca o preocupare primordiala din a alamuri aceasta situatie.
De ce tac societatile de leasing?
Pot exista doua explicatii:
1. Legea este favorabila activitatii de leasing
Exista prevederi in actuala lege care fac ca masinile in leasing inmatriculate temporar sa nu trebuiasca sa plateasca taxa speciala de inmatriculare corespunzatoare masinilor second-hand la sfarsitul contractului. In acest caz este totusi necesara o explicatie clara, fara echivoc din partea societatilor de leasing, pentru a risipi temerile clientilor.
2. Oare... stiu si tac?
Daca punctul 3 al analizei noatre (Nu exista nici o derogare. Dramatic!) se adevereste, consecintele pentru societatile de leasing sunt cu adevarat dramatice:
- titularii actuali vor face tot ce este posibil ca pana la 31 Decembrie 2006 sa-si inchida prematur contractele de leasing (apeland la economii, apeland la cunostinte, apeland la credite), pentru a nu fi nevoiti sa plateasca noile taxe de inmatriculare.
- in acelasi timp, comertul cu autoturisme din Asia si SUA va fi definitiv compromis, stiind ca leasingul era pentru acest tip de importuri singura cale de a ajunge la clienti la un pret competitiv, ocolind in mod legal o parte din taxele vamale.
Rezultatul? Profiturile societatilor de leasing se vor diminua drastic!
Acestea sunt doar niste scenarii, avand ca baza rationamentele noastre despre noile legi. Bloombiz.ro lasa deschise paginile sale pentru orice societate de leasing care va dori sa raspunda clientilor lor cu autoturismele inmatriculate temporar la intrebarea:
Ce taxe vom avea de platit la sfarsitul contractului de leasing pentru inmatricularea definitiva a masinilor noastre?
Sursa: Bloombiz
Doar 37 la suta dintre romani isi fac asigurari pentru bicicleta, 54 la suta prefera sistemele...
Leul a continuat sa se intareasca in prima zi a saptamanii fata de principalele monede...
Bancile sunt tot mai putin dispuse sa isi asume riscuri in ceea ce priveste creditarea, astfel...
Sustinerea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii reprezinta una dintre prioritatile...
Porsche Asigurari, parte a Porsche Finance Group Romania a introdus serviciul Direct Debit pentru...
Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...
Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...
Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...
Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...
Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...