Cele mai afectate vor fi politele pentru case, auto si raspundere civila. Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si liberalizarea serviciilor vor produce modificari in businessul local cu asigurari. Cele mai vizibile schimbari sunt asteptate in domeniul politelor auto, dar si celelalte tipuri de asigurari vor fi afectate de legislatia comunitara.
Dupa integrare, polita de raspundere civila auto isi va extinde valabilitatea in toate tarile Uniunii, astfel ca romanii vor putea circula peste tot in Europa cu tichetul RCA, fara a mai fi nevoie sa incheie o asigurare Carte Verde. De avantajele acestei masuri vor beneficia, in primul rand, soferii romani aflati in strainatate care sunt implicati in accidente produse de conducatori auto locali.
`Dupa aderare, orice asigurator din UE va trebui sa aiba o reprezentanta de despagubiri in Romania, astfel ca, odata intorsi acasa, soferii romani vor putea apela la acestea pentru lichidarea daunelor. In mod normal, o lista a lor ar trebui sa fie deja disponibila la Centrul de informare care functioneaza in cadrul Fondului victimelor strazii, dar lucrurile nu sunt definitivate`, spune Ion Moise , sef serviciu daune auto la Generali Asigurari.
Accidentele usoare, rezolvate amiabil de soferi
In ce priveste documentul Carte Verde, acesta va ramane valabil pentru tarile care sunt membre ale Conventiei Carte Verde, dar nu apartin Spatiului Economic European (SEE). In astfel de cazuri, cum este cel al Turciei, tariful va fi unul special, asiguratorii urmand sa majoreze preturile pentru obtinerea acestui document. Un alt efect benefic al integrarii se va simti dupa semnarea de catre Romania a Acordului International de Garantare intre tarile apartinand SEE (la care se adauga Croatia).
`Dupa data ratificarii acordului (peste circa sase luni), romanii care circula cu masina in Europa nu vor mai trebui sa faca dovada asigurarii de raspundere civila, placuta de inmatriculare fiind suficienta pentru atestarea calitatii de asigurat`, declara Ion Moise. Nu in ultimul rand, introducerea constatarii amiabile, dupa modelul european, va contribui la crearea unui climat favorabil dezvoltarii unei civilizatii rutiere in Romania. Accidentele usoare urmeaza sa fie rezolvate amiabil de soferi, cu sprijinul asiguratorilor, fara ca acestia sa mai fie obligati sa apeleze la Politia Rutiera pentru intocmirea proceselor-verbale.
Modelul a prins in multe state europene, dar nu poate fi implementat inca la noi dintr-un motiv foarte simplu. Societatile de asigurari nu pot avea ca atributii stabilirea vinovatiei unui sofer sau altul, asa cum prevede Norma Comisiei de Supraveghere privind constatul amiabil. Din acest motiv si nu numai, introducerea constatarii amiabile ramane deocamdata in stadiul de proiect.
Asiguratorii straini, asteptati in proiecte de infrastructura
Efectele integrarii se vor face simtite si in alte tipuri de asigurari decat cele auto. In cazul politelor de proprietate (bunuri, cladiri etc.) se asteapta o diminuare a ponderii asigurarilor de tip `fronting`, adica a politelor emise de un asigurator strain prin intermediul unui partener local, acesta din urma incasand un comision din aceasta operatie.
`Chiar daca vor suferi o scadere in portofoliile companiilor, politele fronting nu vor disparea in totalitate. Si asta pentru ca service-ul politei se face la fata locului, ceea ce e in avantajul tuturor partilor, iar cheltuielile sunt reduse. E destul de greu sa faci o asigurare din Iasi la Munchen fara sa te gandesti cat te costa`, spune Lucian Marin, directorul directiei de asigurari de bunuri in cadrul Asiban.
Asiguratorii straini sunt asteptati sa participe la proiectele mari de infrastructura care se vor derula in Romania, cum sunt constructiile de autostrazi sau pasaje rutiere, iar accesul lor va fi intermediat de companiile de brokeraj. `La asigurarea unei lucrari, cum este pasajul Basarab, nu poate participa o singura companie. Vor fi cinci-sase societati, iar incepand cu anul viitor la proiecte de acest tip vor participa si asiguratori din afara tarii`, spune Lucian Marin.
Nu in ultimul rand, asigurarile de raspunderi civile (altele decat cele auto) vor reprezenta un business in crestere atat pentru piata locala, cat si pentru firmele straine dupa aderare. Si asta pentru ca orice contract care presupune un partener strain nu se va putea face fara incheierea acestui tip de asigurari.
Sursa: www.adevarulonline.ro
Doar 37 la suta dintre romani isi fac asigurari pentru bicicleta, 54 la suta prefera sistemele...
Leul a continuat sa se intareasca in prima zi a saptamanii fata de principalele monede...
Bancile sunt tot mai putin dispuse sa isi asume riscuri in ceea ce priveste creditarea, astfel...
Sustinerea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii reprezinta una dintre prioritatile...
Porsche Asigurari, parte a Porsche Finance Group Romania a introdus serviciul Direct Debit pentru...
Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...
Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...
Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...
Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...
Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...