Cum sa va feriti de fraudele bancare


Data: 01.06.2007

In ultimul timp asistam la un atac concertat asupra clientilor bancilor comerciale din Romania care se desfasoara prin intermediul internetului. Concret, escrocii au plecat la pescuit de clienti naivi. Asistam, in ultimele saptamani, la o crestere alarmanta a tentativelor de frauda prin internet indreptate asupra bancilor comerciale. Cunoscut sub numele de phishing, fenomenul reflecta pe deplin modul de operare, ideea de baza fiind aruncarea momelii si prinderea in carlig a clientilor lipsiti de prevedere.

Chiar daca nu este nou pe piata autohtona, unele tentative fiind inregistrate si anii trecuti, phishingul tinde sa devina ingrijorator avand in vedere amploarea pe care a capatat-o. Astfel, in ultimele doua luni au fost atacate nu mai putin de opt banci importante, printre care BRD, Bancpost, Credit Europe Banc, Piraeus sau Banca Romaneasca.

Phishingul reprezinta o metoda de fraudare prin internet ce consta in pacalirea utilizatorilor asupra identitatii reale a site-ului vizitat. In acest fel, utilizatorii sunt convinsi sa introduca date personale pe un site fantoma, similar ca aspect vizual cu site-ul furnizorului real. Problemele cauzate sunt sustragerea datelor confidentiale ale clientilor.

 

Mail-uri capcana

 

Prima tentativa a fost descoperita pe 28 martie, dupa ce unora dintre clientii BRD li s-a trimis un e-mail prin care li se cerea accesarea site-ului www.brdro.net/part/ro/idehom.html, in scopul completarii unor date personale printre care userul si parola, numarul de card, data expirarii cardului sau PIN-ul. Pentru ca oficialii bancii au fost pe faza si au sesizat imediat tentativa de frauda, `pescuitorii in ape tulburi` si-au incercat inca o data norocul dupa o saptamana.

De aceasta data a fost folosita o alta adresa pentru site-ul capcana, respectiv www.conturi-brd.net/part/ro/idehom.html. Designul site-ului si continutul e-mailurilor trimise potentialelor victime sunt identice, cu exceptia noii adrese web. Site-ul a fost inregistrat pe 4 aprilie si gazduit de Yahoo. Yahoo a fost notificat de BitDefender in vederea inchiderii site-ului. Din analizele specialistilor BitDefender, o parte dintre cei care au primit aceste mailuri sunt utilizatori de internet care si-au expus adresele de e-mail pe site-uri de anunturi online.

Hotul care striga `Hotii!`

Interesant este faptul ca mailul cu pricina a fost trimis sub forma unui avertisment prin care potentialele victime erau anuntate ca a avut loc o tentativa de frauda. Acest text suna cam asa: `Stimate client, recent, BRD a derulat o procedura de verificare a conturilor BRD-NET datorita numarului crescand de fraude din anumite tari europene.

Protejarea securitatii contului dvs. si a retelei BRD este principala noastra grija. Ca si o masura preventiva, trebuie sa va confirmati datele contului pentru o mai mare siguranta. Va rugam sa accesati contul dvs. dand click pe linkul de mai jos. Ne pare rau pentru deranjul cauzat insa este in folosul contului si depozitelor dvs. Va rugam sa nu raspundeti acestui e-mail. E-mailurile trimise catre aceasta adresa nu primesc raspuns`.

De asemenea, si clientii Piraeus Bank au fost supusi unei tentative de frauda prin e-mail, dupa ce au primit un mesaj potrivit caruia banca ar fi creat o baza de date pentru un nou serviciu, pentru care ar fi fost nevoie de dezvaluirea codului PIN. `Recent, Piraeus Bank a creat o baza de date pentru noul serviciu de semnatura electronica ce va deveni operational incepand cu 01/06/2007. Pentru a putea beneficia de acest nou serviciu (fara costuri suplimentare sau intocmirea de alte acte) va rugam sa va logati cu ID-ul si PIN-ul dvs.`

Ultima tentativa: Banca Romaneasca


Ultima institutie financiara ce a fost supusa unui atac informatic a fost Banca Romaneasca. Potrivit oficialilor bancii, au fost distribuite prin intermediul postei electronice cereri frauduloase, provenite din surse care nu reprezinta Banca Romaneasca, prin care se solicita destinatarilor sa isi actualizeze informatiile personale legate de serviciul e-bancamea.

`Banca Romaneasca SA, membra a Grupului National Bank of Greece, va atentioneaza ca nu trebuie sa raspundeti, in nici o situatie, unor astfel de solicitari de a dezvalui informatii confidentiale (username si parola pentru accesul la diferite servicii bancare, numar card, data expirarii acestuia, codul PIN etc.), indiferent de modul prin care se solicita transmiterea acestora, respectiv solicitari verbale directe, solicitari prin telefon, solicitari venite prin intermediul unor mesaje de e-mail care par legitime, solicitari de a introduce datele pe site-uri care par legitime etc. Va reamintim ca Banca Romaneasca nu solicita, in nici o situatie, din proprie initiativa, informatii confidentiale in mod direct, telefonic sau prin e-mail. Clientii bancii care au primit astfel de mesaje sunt rugati sa nu dea curs solicitarilor`, se precizeaza in comunicatul bancii.

De asemenea, se recomanda ca serviciul e-bancamea sa fie accesat numai prin intermediul site-ul oficial al bancii si nu prin link-uri din mesaje e-mail.

Datele secrete trebuie sa ramana secrete

Pentru a nu cadea in carligul pescuitorilor de clienti naivi trebuie retinute cateva elemente esentiale, cum ar fi faptul ca datele secrete trebuie sa ramana secrete. De asemenea, specialistii antiphishing BitDefender avertizeaza utilizatorii sa fie foarte atenti la accesarea serviciilor financiare online. De exemplu, adresa site-ului ar trebui sa indice o conexiune securizata, adica sa inceapa cu `https://`.

`In acelasi timp, ii sfatuim pe utilizatorii de internet sa foloseasca un produs de securitate informatica si sa il actualizeze permanent`, au declarat oficialii BitDefender.

Oricum, cel mai important este faptul ca desi unele date, cum ar fi numarul contului sau al cardului, pot fi solicitate uneori de catre banca, sub nici o forma PIN-ul nu trebuie transmis niciodata nimanui.
Un articol de: Marius Guta

Sursa: Banii Nostri

 

Articole Asigurare Bunuri »

Romanii fura biciclete albastre

Doar 37 la suta dintre romani isi fac asigurari pentru bicicleta, 54 la suta prefera sistemele...

Leul a inceput saptamana cu dreptul

Leul a continuat sa se intareasca in prima zi a saptamanii fata de principalele monede...

Bancile dau credite mai ieftine cu asigurare de viata

Bancile sunt tot mai putin dispuse sa isi asume riscuri in ceea ce priveste creditarea, astfel...

EximBank: IMM-urile raman tinta noastra principala

Sustinerea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii reprezinta una dintre prioritatile...

Politele Porsche Asigurari pot fi platite prin Direct Debit

Porsche Asigurari, parte a Porsche Finance Group Romania a introdus serviciul Direct Debit pentru...

Articole Actualitate »

Viitorul RCA sta sub semnul online-ului?

Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...

Sistemul asigurarilor din Romania se apropie de varful istoric din 2008

Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...

Guvernanta corporativa pentru operatorii din pietele financiare nebancare – in atentia ASF

Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...

De ce avem nevoie de asigurari de sanatate private

Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...

Fondul de Garantare a Asigurarilor cere creditorilor Astra sa trimita cereri de despagubire

Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...

BursaAsigurarilor