In perioada 2008-2012, se va derula un program national de educare a consumatorilor de servicii financiare. Un proiect finantat de Banca Mondiala si-a propus sa invete utilizatorii de servicii bancare despre riscurile aferente produselor financiare si cum sa le utilizeze eficient. Programul va avea acoperire nationala si va implica, pe langa banci, si institutiile publice. Gradul de penetrare a serviciilor financiare este inca modest in Romania comparativ cu alte tari din UE, dar sectorul bancar se dezvolta destul de rapid. In plus, perspectivele pentru perioada urmatoare sunt mai mult decat optimiste, daca avem in vedere tendinta de reducere a dobanzilor, continuarea ritmului de crestere economica si concurenta sporita dintre banci, dar si majorarile salariale pe care le va aduce convergenta la UE, se arata intr-un raport realizat de grupul de lucru din cadrul Programului de modernizare a sectorului financiar (Special Projects Initiative - SPI). Acesta este un proiect sprijinit de Banca Mondiala, in cadrul unui parteneriat public-privat din care fac parte BNR, Asociatia Romana a Bancilor (ARB), Ministerul Economiei si Finantelor si Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC).
Riscurile existente
Unul dintre obiectivele grupului SPI este de a promova educarea financiara a populatiei deoarece, odata cu expansiunea sectorului bancar, creste riscul ca dinamica rapida a creditarii sa conduca la cazuri de supraindatorare sau utilizare iresponsabila a imprumuturilor. Iar acest risc este accentuat de faptul ca perioada lunga de tranzitie a creat un apetit de consum puternic din partea clientelei, care lasa putin loc unei planificari financiare sanatoase a bugetului familial.
In plus, pe masura ce institutiile financiare isi extind prezenta in Romania, ele incep sa ofere produse si servicii cu un grad crescut de sofisticare, despre care publicul stie foarte putin. De exemplu, bancile ofera credite in valuta la scara larga, mai nou si in monede exotice, cu toate ca un numar restrans de persoane e familiarizat cu riscurile valutare asociate. Un alt caz il reprezinta proliferarea creditelor imobiliare cu dobanzi mici in primul an, fara ca mecanismul de ajustare a dobanzilor sa fie suficient de bine prezentat publicului.
Nu doar clientii bancilor sunt afectati de lipsa de cunostinte financiare, ci si persoanele care investesc la fondurile mutuale, care nu cunosc intotdeauna riscurile la care se expun. In plus, odata cu aparitia sistemului de pensii private obligatorii, promovarea unei campanii de educare a consumatorilor devine tot mai mult necesara.
Strategia de educare
Grupul de lucru din cadrul SPI a definitivat o propunere pentru un plan strategic, care urmeaza sa fie implementat in cooperare cu BNR, ANPC, ARB si Ministerul Economiei si Finantelor. Programul se va derula in perioada 2008-2012, urmand sa implice si asociatii neguvernamentale de consumatori, asociatii patronale din domeniul financiar-bancar, societati de asigurare si de leasing, dar si institutii precum Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private sau Ministerul Educatiei. `Pe 22 noiembrie va fi semnat protocolul national, prin care incercam sa obtinem un angajament din partea institutiilor publice si financiare pentru a implementa strategia nationala. Iar pana la sfarsitul anului vom incheia un memorandum care va stabili clar calendarul si masurile ce vor fi derulate`, spune Oana Nedelescu, director la SPI. Finantarea acestor actiuni s-ar putea face prin contributiile institutiilor financiare, prin plata unor sume de la bugetul public pe proiecte speciale, dar si prin atragerea de fonduri europene.
Pe termen lung, strategia are ca obiectiv cresterea capacitatii populatiei de a lua decizii financiare fundamentate, astfel incat sa se reduca gradul de supraindatorare si sa creasca nivelul general de utilizare a serviciilor financiare in conditii de risc mai scazute. Cu toate ca majoritatea masurilor luate vor viza marea masa de clienti existenti sau potentiali ai institutiilor financiare, vor exista si programe specifice dedicate debitorilor aflati in dificultate financiara, tinerilor, clientilor care isi cumpara prima locuinta, utilizatorilor de carduri sau persoanelor cu venituri reduse.
Un articol de: Marius Serban
Integral in Saptamana Financiara
Doar 37 la suta dintre romani isi fac asigurari pentru bicicleta, 54 la suta prefera sistemele...
Leul a continuat sa se intareasca in prima zi a saptamanii fata de principalele monede...
Bancile sunt tot mai putin dispuse sa isi asume riscuri in ceea ce priveste creditarea, astfel...
Sustinerea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii reprezinta una dintre prioritatile...
Porsche Asigurari, parte a Porsche Finance Group Romania a introdus serviciul Direct Debit pentru...
Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...
Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...
Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...
Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...
Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...