Bancile nu pot face raportari la Biroul de Credit fara informarea clientului rau-platnic


Data: 20.06.2007

Bancile nu au voie sa raporteze la Biroul de Credit situatia clientilor rau - platnici fara anuntarea prealabila a consumatorilor, acestia avand posibilitatea sa decida daca isi vor achita restantele sau nu. In caz contrar, clientii pot reclama institutia bancara la Protectia Cosumatorilor, sanctiunea in acest caz fiind pe langa amenda maxima de 30.000 lei (300 milioane lei vechi) si obligativitatea de remediere a situatiei. Seful Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), Dan Vlaicu, sustine ca toti clientii nemultumiti de serviciile bancare pot depune o reclamatie la aceasta institutie, iar in situatia in care aceasta este fundamentata si exista cadrul legal necesar, banca in cauza va fi amendata si chiar obligata sa repare greseala.

`Protectia Consumatorilor poate verifica respectarea drepturilor consumatorilor de catre institutiile bancare in ceea ce priveste informarea corecta, completa si precisa, respectarea clauzelor contractuale astfel incat sa nu fie afectate interesele economice ale acestora precum si cele legate de publicitatea inselatoare`, a precizat Dan Vlaicu. Un exemplu de publicitate inselatoare este anuntarea unor credite in conditii foarte avantajoase, cu dobanzi extrem de mici, fara a comunica dobanda finala. In astfel de situatii, amenda poate fi cuprinsa intre 1.500 si 4.000 lei.

Orice persoana care considera ca nu a primit informatii complete despre comisioanele bancare si dobanzi poate reclama acest lucru, ca si in cazul in care nu a primit toate datele despre conditiile de acordare a creditelor. In astfel de situatii, amenda poate ajunge pana la 3.000 lei.

Si majorarea dobanzilor si comisioanelor fara informarea consumatorilor reprezinta o ilegalitate, ca si refuzul recalcularii dobanzii la credit in scopul achitarii in avans. Un alt aspect care poate atrage dupa sine amendarea bancilor este refuzul nemotivat de acordare a creditului, calcularea eronata a ratelor sau neconcordanta intre ratele prevazute in contract si cele percepute. O alta problema cu care se confrunta clientii bancilor este cea legata de inchiderea unor conturi. `Banca are obligatia de a informa clientul asupra posibilitatii de a-si inchide contul, in caz contrar existand unele costuri. Este de preferat ca o astfel de informare sa se faca in scris, deoarece in cazul in care se ajunge la o reclamatie, fiecare dintre cele doua parti are propria varianta. Banca spune ca a informat clientul, iar acesta ca nu stia nimic despre acest lucru`, a mai adaugat seful ANPC. Neinchiderea unui cont poate duce la acumularea unor sume, care neplatite o perioada de timp confera titularului de cont statutul de rau-platnic.

Totodata, bancile nu au voie sa furnizeze date personale catre ale banci sau alti operatori economici, fara acordul titularului. Un alt aspect care poate duce la sanctionarea bancii este functionarea defectuoasa a ATM-urilor bancare, pentru retinerea cardurilor fiind aplicata o amenda de la 3.000 pana la 30.000 lei. `Cu toate ca multe dintre nemultumirile consumatorilor pot fi rezolvate de noi, putini sunt cei care depun o reclamatie. Spre exemplu, in lunile aprilie si mai la nivelul intregii tari au fost depuse doar 80 de reclamatii pentru aspecte legate de sistemul bancar. Pe langa amenzile contraventionale pot fi aplicate si masuri de remediere a deficientelor constatate`, a precizat Dan Vlaicu.

Un articol de Elena Cristian

Integral in Gandul

Articole Asigurare Bunuri »

Romanii fura biciclete albastre

Doar 37 la suta dintre romani isi fac asigurari pentru bicicleta, 54 la suta prefera sistemele...

Leul a inceput saptamana cu dreptul

Leul a continuat sa se intareasca in prima zi a saptamanii fata de principalele monede...

Bancile dau credite mai ieftine cu asigurare de viata

Bancile sunt tot mai putin dispuse sa isi asume riscuri in ceea ce priveste creditarea, astfel...

EximBank: IMM-urile raman tinta noastra principala

Sustinerea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii reprezinta una dintre prioritatile...

Politele Porsche Asigurari pot fi platite prin Direct Debit

Porsche Asigurari, parte a Porsche Finance Group Romania a introdus serviciul Direct Debit pentru...

Articole Actualitate »

Viitorul RCA sta sub semnul online-ului?

Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...

Sistemul asigurarilor din Romania se apropie de varful istoric din 2008

Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...

Guvernanta corporativa pentru operatorii din pietele financiare nebancare – in atentia ASF

Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...

De ce avem nevoie de asigurari de sanatate private

Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...

Fondul de Garantare a Asigurarilor cere creditorilor Astra sa trimita cereri de despagubire

Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...

BursaAsigurarilor