Mediatorul Bancar, institutie care ar urma sa rezolve disputele dintre clienti si institutiile de credit in limita unor despagubiri maxime de 50.000 de euro, ar putea fi infiintata pana in luna noiembrie, prin participarea voluntara a bancilor interesate sa evite problemele de imagine provocate de clientii nemultumiti de servicii.
Proiectul a ajuns intr-o faza avansata de discutie la nivelul Asociatiei Romane a Bancilor (ARB), iar grupul de lucru care l-a elaborat recomanda infiintarea Mediatorului ca organizatie privata. Totusi, este luat in calcul si riscul ca publicul sa nu aiba prea multa incredere in independenta si obiectivitatea unei asemenea structuri, care ar putea fi suspectata ca tine partea bancilor.
Pe de alta parte, infiintarea unei institutii publice, la care toate bancile sa participe obligatoriu, ar dura mai mult, ar avea mai putina flexibilitate si chiar mai putina eficienta avand in vedere experientele altor institutii publice.
Modelul Mediatorului Bancar ca institutie privata in care bancile participa de buna voie si accepta fara discutie solutiile emise, este cel mai raspandit in Uniunea Europeana. Experienta arata ca in marea majoritate a cazurilor verdictele sunt in favoarea clientilor reclamanti, institutia fiind realmente folosita ca instrument de corectare a comportamentului unor banci si nu pentru acoperirea erorilor. De altfel, mediatorul ar ramane fara obiectul muncii in momentul in care piata nu ar mai avea incredere in solutiile emise, iar bancile participante ar avea un cost de imagine si mai mare.
Proiectul elaborat la ARB urmeaza sa fie trimis pentru avizarea la BNR si la Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC). ANPC intentioneaza insa sa se implice chiar in perioada urmatoare in urmarirea calitatii serviciilor oferite de banci, pe baza legislatiei existente.
Conform proiectului, solutiile la reclamatiile clientelei care nu au fost rezolvate de bancile implicate ar urma sa fie emise intr-o perioada de maximum 60 de zile. Prin participarea la infiintarea institutiei Mediatorului, bancile incearca sa scape de acuzatiile ca tind sa profite de cultura financiara in general inca slaba a clientilor persoane fizice sau firme mici, mai ales prin ascunderea costurilor reale ale produselor.
Un articol de Razvan Voican
Sursa: www.zf.ro
Doar 37 la suta dintre romani isi fac asigurari pentru bicicleta, 54 la suta prefera sistemele...
Leul a continuat sa se intareasca in prima zi a saptamanii fata de principalele monede...
Bancile sunt tot mai putin dispuse sa isi asume riscuri in ceea ce priveste creditarea, astfel...
Sustinerea dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii reprezinta una dintre prioritatile...
Porsche Asigurari, parte a Porsche Finance Group Romania a introdus serviciul Direct Debit pentru...
Un proiect ASF de modificare a Normei 23/2014 ce vizeaza asigurarea obligatorie RCA ar putea aduce...
Produsele de asigurari au inregistrat cei mai importanti indici de crestere in contextul general al...
Societatile care opereaza pe pietele financiare nebancare si care sunt autorizate, reglementate si...
Cu o asigurare de sanatate privata obtii nu doar plata tratamentului, ci in plus esti incurajat sa...
Despagubirea clientilor defunctei Astra Asigurari se dovedeste a fi un proces anevoios, nu numai...